Archief - Wanneer moet je slippen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Deadmaster

Legacy Member
Hallo!

Ik heb een vraag. Bij Formule 1 heeft men tractiecontrole om de zogenaamde "wheelspin" te vermijden. In rally races gaat men daarintegen wel precies veel slippen.
Iemand die het verschil kan verduidelijken tussen Formule 1 en Rally i.v.m. "wheelspin"?

Papegoai

Legacy Member
Ik denk dat bij een rallywagen oversteer makkelijker te corrigeren is :)

Kabouter Hya

Legacy Member
het licht ook aan de ondergrond...

op zand of steentjes kan je al driftend beter (sneller de bocht nemen)

moet anders wel cool zijn zo'ne F1 driftend op het parcours

AkiMbO

Legacy Member
Bij snelheden van 250 Km/h en meer kunt ge u geen overstuur permitteren he ...
En bij formule 1 zijn de banden zowat de gevoeligste (en tevens belangrijkste) componenten aan de wagens, dus ze MOETEN gespaard worden..
Bandenwissel mag tenslotte niet zoveel als je dat wenst.

Bij rally zijn de banden ook van belang, maar gaan ze veel langer mee (ook als men 'slipt')
Eigenlijk zijn de meeste gewone bochten wel haalbaar, maar om voor spektakel te zorgen, trekt men nu en dan de handrem es dicht :)
Handrem wordt natuurlijk ook gebruikt bij scherpe bochten om de achterkant van de wagen de bocht in te smijten, en zo vlugger weer weg te zijn :)

eniac

Legacy Member
Wheelspin in F1 en andere circuitracing = snelheidsverlies.
In rally krijg je powerslides, omdat dat nu eenmaal DE manier is om zo snel mogelijk door modderige haarspeldbochten te vliegen :)

AkiMbO

Legacy Member
Kabouter Hya zei:
het licht ook aan de ondergrond...

op zand of steentjes kan je al driftend beter (sneller de bocht nemen)

moet anders wel cool zijn zo'ne F1 driftend op het parcours

hehe, jammer dat zo'n f1 in drift zo goed als ONCONTROLEERBAAR is ;)

Zoveel pk op de achterwielen van zo'n lichte auto's is erom vragen he

eniac

Legacy Member
AkiMbO zei:
hehe, jammer dat zo'n f1 in drift zo goed als ONCONTROLEERBAAR is ;)

Zoveel pk op de achterwielen van zo'n lichte auto's is erom vragen he

Boh, dat valt te controleren hoor, vraag Schumacher om al driftend door een bocht te gaan en hij doet het. Maar zoals ik al zei: dat betekent snelheidsverlies en daarom zie je ze het niet doen.

GADGET

Legacy Member
zoals al gezegd:

slippen op beton -> banden verslijten dat geen naam heeft :D
slippen in haarspelbocht (rally) en meestal andere ondergrond -> sneller.

GenghiS_KhaN

Legacy Member
eum? F1 in de tijd van Ayrton Senna en co hadden die ook geen tractie controle en meer dan eens zag je ze al oversturend de bocht uitkomen... Het is trouwens perfect mogelijk de wagen te controleren met de juiste dosis gas. Kijk maar als ze gespint zijn goe makkelijk ze dit soms controleren en trug weg zijn...

Asserti

Legacy Member
zelfs the Stig had in Top gear overstuur toen hij met de Renault F1 reed

GADGET

Legacy Member
ja, tuurlijk gaat dat. Maar met die nieuwe bandenregel moet je je bandjes sparen...

en als ze warm staan door te rijden, en dan gaat slippen, verlsijt dat echt snel. (idem voor met een formule 1 in gravel slippen, dan plakken die steentjes in je banden en hebdet ook zitten :p )

formule 1 en rally is gewoon andere rijstijl.

GenghiS_KhaN

Legacy Member
GADGET zei:
ja, tuurlijk gaat dat. Maar met die nieuwe bandenregel moet je je bandjes sparen...

en als ze warm staan door te rijden, en dan gaat slippen, verlsijt dat echt snel. (idem voor met een formule 1 in gravel slippen, dan plakken die steentjes in je banden en hebdet ook zitten :p )

formule 1 en rally is gewoon andere rijstijl.

ja weet ik, was gewoon een reactie op iemand die zei da je da ni ging kunnen controleren...

GADGET

Legacy Member
heb schumacher ies 180 graden zien doen. stond met neus naar voor zeg maar en moest naar andere kant. hup, efkes gas en die draaide perfect 180 graden. (zonder echt draaicirkel ofzo, echt gewoon brute power) wel sjiek om te zien.

sneax

Legacy Member
imo is het doel bij F1 en andere 'supersnelle' races om de bocht zo snel mogelijk te pakken zonder te slippen

slippen = snelheidsverlies zoals al gezegd, tenzij op iets anders dan tarmac of beton, en bij die grote snelheden kan ik mij voorstellen dat ge u zowiezo niet te veel moet riskeren

GADGET

Legacy Member
als ze willen kunnen ze da pefect ze. dingskes hebben wel baanligging :D

Lucian

Legacy Member
bij rally, is het driften nodig, om in de bochten hogere snelheid te kunnen houden dan die je zou hebben als je de bocht gewoon nam, derbij wordt rally ook op andere ondergronden gereden, die meer toelaten om te driften (modder, sneeuw, grind, ook wel tarmac,maar toch in mindere mate, en rally banden zijn er beter tegen bestand dan f1 banden)
bij f1, moet je de ideale lijn vinden, en deze zo snel mogelijk afrijden, dwz dus zo weinig mogelijk afstand afleggen

sneax

Legacy Member
LuCian zei:
dwz dus zo weinig mogelijk afstand afleggen

ik ben geen f1 pro ofzo maar volgensmij zijt ge wel verkeerd - het gaat niet om de afstand het gaat erom uw snelheid zoveel mogelijk te behouden doorheen de bocht zonder te veel te slippen - de kortste afstand is NIET de ideale lijn, ze gaan juist méér afstand afleggen en hun bocht _breed_ nemen om hun snelheid te kunnen behouden

eniac

Legacy Member
sneax heeft het wel bij het rechte eind imho.

GenghiS_KhaN zei:
eum? F1 in de tijd van Ayrton Senna en co hadden die ook geen tractie controle en meer dan eens zag je ze al oversturend de bocht uitkomen...

Dat zag je inderdaad, maar het was nooit de bedoeling, het was omdat die wagens toen een pak minder goed op de baan te houden waren. De bedoeling in circuitracing is om altijd een ideale lijn te volgen zonder wheelspin of overstuur.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan