Archief - Is dit een normale prijs voor vliegwiel + koppeling ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

boyqi

Legacy Member
Hallo
Ik zou graag willen vragen of dit een normale prijs is voor een vliegwiel + koppeling te vervangen van een BMW F10 520d (2011)
Dit is door een onafhankelijke BMW garage gedaan
Want toen ik de totaalbedrag zag schrok ik wel een beetje en dacht ik dat ik even goed naar een officiele BMW garage geweest kon zijn

1 x Vliegwiel €1187,49

1 x Koppeling set €532,54

1 x Programeren + coderen €85

1 x Distest €22

6.25 x Werkuren €262,50

- Totaal exclusief BTW €2089,53

- Totaal Inclusief BTW €2528,33

Hebben ze mij soms een vliegwiel gegeven van een M5?
Graag jullie mening

Alvast bedankt

straight_six

Legacy Member
Valt nog goed mee. Mijn buur was 5000 euro kwijt voor zijn Ford zijn vliegwiel en koppeling.

nestorius

Legacy Member
Dat is imo de prijs, zeker als het originele onderdelen zijn.
Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

boyqi

Legacy Member
ok bedankt
ik dacht dat het goedkoper kon want ik zie hieronline vliegwielen staan voor €600 - 800

nestorius

Legacy Member
boyqi zei:
ok bedankt
ik dacht dat het goedkoper kon want ik zie hieronline vliegwielen staan voor €600 - 800
Ten eerste moet je ook de kwaliteit gaan afwegen en ten tweede moeten die ook nog wat verdienen he. Als ik de prijzen zie van biefstukken of wijn denk ik ook dat het wat goedkoper kan op restaurant maar niemand die zich daar vragen bij stelt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk

MrKend54l

Legacy Member
Ik deed het voor 2000€ alvast. En mijn BMW stealer voor 2100€.
Zo zie je maar dat niet officieel niet altijd goedkoper is!

boomheadshot

Legacy Member
Dat zijn toch nogal prijzen , zeker van die Ford damn.

Nog nooit moeten vervangen en hopelijk ga ik het ook nooit moeten vervangen , bij gelijk welke auto .

Wolfken

Legacy Member
Ik vind de prijs van de onderdelen toch vrij duur, ik heb al ooit zo'n koppeling van dit type BMW vervangen, en ik had daarvoor toen een complete kit gekocht, met vliegwiel, en dat koste toen, prijs klant met BTW, minder dan 1000 euro. Maar dat is ondertussen al meer dan 4 jaar geleden, ik heb daar toen ook zeker geen 6 uur aan gewerkt, ik kan mij ook niet herinneren dat ik een computer nodig had om de koppeling te regelen, volgens mij was dat een gewone hydraulische koppeling.
Het enige waar ik serieus mee moeten opletten heb, was bij het centeren van de koppelingsplaat, dat is niet te doen zonder het speciaal gereedschap voor dit type wagen, gelukkig heb ik dat toen kunnen lenen van een garagist waar ik soms ging helpen.

boyqi

Legacy Member
Wolfken zei:
Ik vind de prijs van de onderdelen toch vrij duur, ik heb al ooit zo'n koppeling van dit type BMW vervangen, en ik had daarvoor toen een complete kit gekocht, met vliegwiel, en dat koste toen, prijs klant met BTW, minder dan 1000 euro. Maar dat is ondertussen al meer dan 4 jaar geleden, ik heb daar toen ook zeker geen 6 uur aan gewerkt, ik kan mij ook niet herinneren dat ik een computer nodig had om de koppeling te regelen, volgens mij was dat een gewone hydraulische koppeling.
Het enige waar ik serieus mee moeten opletten heb, was bij het centeren van de koppelingsplaat, dat is niet te doen zonder het speciaal gereedschap voor dit type wagen, gelukkig heb ik dat toen kunnen lenen van een garagist waar ik soms ging helpen.

ik had die software update zelf aangevraagd, heeft niets te maken met de vliegwiel en koppeling
het enigste dat ik nu hoop dat de garage originele onderdelen heeft gebruikt en niet een vliegwiel van het merk LUK bijvoorbeeld en dan mij het geld aanrekenen van een origineel onderdeel

desolation

Legacy Member
De kwaliteit van de onderdelen moet ge zelden schrik over hebben: dat is OEM ook gewoon door LUK/SACHS gemaakt. Dat is gewoon de grootste fabrikant van koppelingen en vliegwielen dat er is, dus daar is kwalitatief niks mis mee. Ik heb al een doos van LUK gehad met SACHS op de koppelingensplaten gedrukt, allemaal normaal.
Tenzij ge speciale custom onderdelen voor de racerij koopt, bolt het allemaal daar van den band. Net zoals de "originele BMW remblokken" gemaakt zijn door bv TEXTAR. Of de schokdempers door bv Bilstein.

Nu de prijzen moeten dan ook wel navenant zijn. Er zijn een heel deel onafhankelijke garages die enkel werken met "originele stukken" en een overeenkomst met een dealer hebben.
Als het OEM BMW parts zijn, dan zijn de prijzen correct. Is dat niet zo, dan zijn ze u goed aan het rollen.
Bij welke garage zijt ge geweest?

Wolfken

Legacy Member
Zoals Desolation zegt;

De onderdelen van LUK, Sachs en ook Valeo moeten niet onderdoen voor de OEM stukken.
Meer nog, BMW zelf maakt geen koppelingen, er is veel kans dat als je een OEM koppeling koopt, dat het eigenlijk een onderdeel van 1 van de bovenstaande merken is.

MrKend54l

Legacy Member
boyqi zei:
ok is goed om te weten
ik ben bij deze garage geweest
Welkom | Garage Martin BVBA
Toch maar een bizarre dealer. Ook geen goedkope zo te zien.

BMW-420 | Garage Martin BVBA
5j oud en 6k km. Ja nee daar klopt toch iets niet
emoji14.png

MrKend54l

Legacy Member
nestorius zei:
Top dat je zomaar aan een site kan zien hoe goed en hoe eerlijk een garagist is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk
Ik zeg niet dat hij niet eerlijk is. Wat ik zeg is dat hij allesbehalve goedkoop is. Zeker als je rekent dat het geen officiële dealer is, en je dus ook geen premium garantie uit premium selection hebt.

En over die wagen. Ik ben toch niet de enige die een 420d uit 2015 met 6k km een bizare aanbieding vindt? En dan nog voor 42k nota bene.

poeperman2

Legacy Member
Wolfken zei:
Ik vind de prijs van de onderdelen toch vrij duur, ik heb al ooit zo'n koppeling van dit type BMW vervangen, en ik had daarvoor toen een complete kit gekocht, met vliegwiel, en dat koste toen, prijs klant met BTW, minder dan 1000 euro. Maar dat is ondertussen al meer dan 4 jaar geleden, ik heb daar toen ook zeker geen 6 uur aan gewerkt, ik kan mij ook niet herinneren dat ik een computer nodig had om de koppeling te regelen, volgens mij was dat een gewone hydraulische koppeling.
Het enige waar ik serieus mee moeten opletten heb, was bij het centeren van de koppelingsplaat, dat is niet te doen zonder het speciaal gereedschap voor dit type wagen, gelukkig heb ik dat toen kunnen lenen van een garagist waar ik soms ging helpen.

Ik gok dat het gaat om 6.25 units ipv uren... Er is geen enkele garagist die aan 42 euro per uur werkt.

desolation

Legacy Member
In Kruisem dan nog :')
Beter bij Auto Frank of Guy De Clerck geweest.

Silence

Legacy Member
Dat zal wel PE, prestatie eenheden zijn.
Garage waar ik vrijdag ben geweest voor mijn velg hing een uurprijs op van 76,3€/u btwi (wel carrosserie afdeling) dus 42€ zal idd wel weinig zijn
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan