Archief - Auto verkopen aan opkoper

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Silence

Legacy Member
Ik heb hier in de garage nog een auto staan die eigenlijk weg mag (staat wel niet officieel te koop), maar nr platen zijn ingestuurd.
Is uitgeschreven wegens corona, altijd thuiswerk en amper nog km en enkele herstellingen die ik niet meer wou laten doen op dit moment wegens te duur en aantal km's die ik nog maakte

Gisteren was ik in de garage aan het werken en de poort stond open stopte hier opeens iemand die zich voorstelde als opkoper en wel interesse had in de auto.
Hebben niet echt een prijs besproken omdat ik aan het werk was, maar hij ging in de loop van de week terug passeren.
Als ik natuurlijk een goed bod krijg mag hij weg, maar wat dan ?

Ik stel best een verkoopsovereenkomst op waarschijnlijk, maar wat zet ik hierop ? en welke documenten moet ik meegeven ?
Naar wat ik vind enkel inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest. Auto is uitgeschreven en dus bijgevolg niet gekeurd en geen carpass, maar het is een opkoper, geen particulier dus moet dit niet. Zou nog voor de Belgische markt zijn dus geen export.

Daarnaast zijn er wat zaken die eigenlijk in het onderhoud hersteld zouden moeten worden (distributieriem en bijhorende aandrijfriem/waterpomp). Remmen hebben hun beste tijd gehad en roetfilter is uitgeschreven in de ECU.
Ben ik verplicht hem te melden dat deze herstellingen nog dienen te gebeuren of is het gewoon "De koper koopt het voertuig in de staat waarin het zich bevind bij het sluiten van de overeenkomst" ?

Eerste keer dat ik zelf een wagen zou verkopen dus ik bekijk het liever op voorhand dan wanneer zo'n type naast u staat want dan vergeet je toch dingen waarschijnlijk.

thnx

coffee_snorting

Legacy Member
Zet in het contract dat hij voor onderdelen is. Kans gaat wel klein zijn dat je de prijs krijgt die je wilt ;)

Silence

Legacy Member
coffee_snorting zei:
Zet in het contract dat hij voor onderdelen is. Kans gaat wel klein zijn dat je de prijs krijgt die je wilt ;)

Als ik de prijs niet krijg die ik wil blijft hij staan en kan het zijn dat ik hem volgend jaar wel laat "herstellen" (Het is niet stuk hé, zijn slijtage onderdelen die moeten vervangen worden) als ik dan terug meer zou rijden :)

Nineshots

Legacy Member
Die remmen kunnen ze eventueel nog zelf testen, maar die roetfilter kan je niet zomaar zien of die weg is. Dus ik denk dat de opkoper jou daar nog serieus mee kan pakken achteraf.
Niet dat het sowieso gaat gebeuren, maar ik zou me daar toch zeker tegen indekken.

nestorius

Legacy Member
Als dat een zelfstandige is met btw nummer en jij een particulier dan kan die uw niks maken. Iedereen in de proffesionele autosector is geacht genoeg van wagens te kennen om te zien of er verborgen gebreken zijn of niet. De wet is daar erg duidelijk in. Wel op de verkoopovereenkomst vermelden dat de wagen verkocht wordt in de staat waarin hij zich bevindt en gekend door de koper.

Nineshots

Legacy Member
Ook met zo'n stiekeme gebreken als roetfilter die ontbreekt? Want dat is toch bewust informatie achterhouden.
Dat de remblokken versleten zijn kan je een leek niet aanrekenen, een professional wel.
Maar roetfilter lijkt me toch nog iets anders?

RB26DETT

Legacy Member
Een opkoper exporteert die wagen toch naar Oost-Europa of elders. Daar trekken ze zich niks van die roetfilter aan zolang die auto rijdt.

S.conceiçao7

Legacy Member
opkopers for the win !!


ik heb vanmorgen ons moeder haar auto verkocht:

een beest van een opel frontera 4X4 - 2.200 diesel motor, eerste inschrijving kost je nu gauw 2.000 euro,
en jaarlijkse taks is tegen aan de 600 euro....


auto was 20 jaar oud overigens, maar nog maar met 130.000 km


uiteraard wou niemand die kopen vanwege de waanzinnige BIV, en bovendien nog wat kosten aan ook, want was niet gekeurd.

toch nog 1000 euro voor gekregen, in bulgarije of kosovo rijd die auto makkelijk nog 10 jaar hoor

nestorius

Legacy Member
Nineshots zei:
Ook met zo'n stiekeme gebreken als roetfilter die ontbreekt? Want dat is toch bewust informatie achterhouden.
Dat de remblokken versleten zijn kan je een leek niet aanrekenen, een professional wel.
Maar roetfilter lijkt me toch nog iets anders?
Zelfs met stiekeme gebreken als een roetfilter. De particulier krijgt alle bescherming, de professional nul de botten.

Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk

Nineshots

Legacy Member
nestorius zei:
Zelfs met stiekeme gebreken als een roetfilter. De particulier krijgt alle bescherming, de professional nul de botten.

Heb je daar een bron van? Ik vind dat niet meteen terug via google.
Dat een professional de kennis verwacht te hebben voor een normale controle weet ik.
Maar de roetfilter is niet iets dat een professional snel kan zien en als de TS het bewust achterhoudt, denk ik dat er toch meer aan de hand zal zijn dan geen enkele bescherming voor de professional.

Silence

Legacy Member
Nineshots zei:
Heb je daar een bron van? Ik vind dat niet meteen terug via google.
Dat een professional de kennis verwacht te hebben voor een normale controle weet ik.
Maar de roetfilter is niet iets dat een professional snel kan zien en als de TS het bewust achterhoudt, denk ik dat er toch meer aan de hand zal zijn dan geen enkele bescherming voor de professional.

Tja bewust achterhouden.
Ik heb hier een factuur van het vervangen van de roetfilter dus die was al een vervangen
Nadien nog eens langs de kant gestaan door problemen met die regeneratievloeistof dus sindsdien ligt die er onderuit ;)
Kan altijd zeggen dat ik niet weet wat de garagist toen gedaan heeft hé.. Is dat proper ? nee, maar dat zal zijn bod wss ook niet zijn ;)

Mja dat was mijn oorspronkelijke vraag ook niet eigenlijk

nestorius

Legacy Member
Nineshots zei:
Heb je daar een bron van? Ik vind dat niet meteen terug via google.
Dat een professional de kennis verwacht te hebben voor een normale controle weet ik.
Maar de roetfilter is niet iets dat een professional snel kan zien en als de TS het bewust achterhoudt, denk ik dat er toch meer aan de hand zal zijn dan geen enkele bescherming voor de professional.
Uit mijn opleiding autohandelaar haal ik dit: Als professionele verkoper heb je onderzoeksplicht om na te gaan of er gebreken zijn aan het goed dat je wil aankopen. De verkoper heeft meldingsplicht om verborgen gebreken te melden indien deze gekend zijn. Concreet komt dit neer dat je dan als opkoper moet kunnen bewijzen dat de verkoper wist dat die roetfilter verwijderd was om de verkoop ongedaan te maken. In de realiteit is dit gewoonweg niet te bewijzen dat de verkoper dit wist dus heb je als opkoper eigenlijk geen enkele poot om op te staan. Dat is ook de reden waarom een opkoper nooit de effectieve marktwaarde van wagens zal betalen. Er is gewoon teveel risico aan verbonden want face it, een wagen in perfecte staat wordt gewoon gekeurd voor verkoop en particulier verkocht. Niemand wil iets in goede staat verkopen onder de marktwaarde natuurlijk.

taniaB

Legacy Member
Zo’n opkoper komt meestal toe met enkele briefjes van €50 en wil je imponeren. Maar meestal zal het inderdaat niet meer zijn dan €1250

coffee_snorting

Legacy Member
Eerlijk gezegd, de vorige opkoper was eigenlijk redelijk vriendelijk :unsure: Bood wel af, maar gaf nog altijd meer dan de schrootpremie van de garage(s). En zijn briefjes van 50 waren echt :unsure:

makila

Legacy Member
Daarvoor ben je een opkoper hé. Je biedt één scheet meer dan wat een garage kan geven (voorbeeld 1250€ ipv 1000€ als de koper slim is, want je pingelt natuurlijk af).
Die mannen hebben connectie en verkopen die wagen dan door aan het buitenland.

Altijd wel opletten dat je je niet int zak laat zetten natuurlijk. Er zijn ook valse opkopers in omloop (serieus? :p) of ze geven je 800€ na afpingelen voor een wagen waar je garage nog 1000€ voor geeft. ;)

coffee_snorting zei:
En zijn briefjes van 50 waren echt :unsure:
:shy:

TooChé

Legacy Member
Hier een oude Ford Ka te koop staan, met enkel silent blocks als toekomste 'kost'. Als je tevreden zou zijn met de kleine mankementjes (niks aan de motor, enkel uiterlijk) kan die wagen nog perfect in het verkeer gezet worden. 140k km, 13 jaar oud. Bijna geen opmerkingen op keuring etc.

Die staat te koop op 2dehands & enkel nog maar opkopers gehad die zich aanbieden voor 500eur ... :/
Zou nochtans ideaal starterwagentje kunnen zijn voor een mini-budget

Silence

Legacy Member
Ene gehad die via mail 1500€ geeft, eens goed mee gelachen
Ene aan de deur gehad die vroeg voor wat een bedrag hij hem mee kreeg.. Ja nee zo werkt het niet, doe maar een bod en dan zien we wel
Nu weer een via mail dat de prijs te hoog is want ja keuring, onderhoud, platen kost hem al een paar 100 €. Als ge niet wilt ge moet hem niet kopen hé :D Mannekes toch

oxbow1

Legacy Member
Heb zo de kraaknette bmw 1 van mijn vrouw verkocht.
Ik zet die online voor 2400€ en de telefoon begint te rinkelen...

Wat is minimumprijs? 2000€ en geen cent minder.
Die mannen komen dan 100km ver af om uiteindelijk 1600€ te bieden.
"Euhm neen 2000€ en gene cent minder, dat had ik toch duidelijk gezegd aan de telefoon. Waarom verspillen jullie mijn tijd?
Die worden dan gek als hun afbieden totaal averechts werk. (Heb netjes mijn minimumprijs gehad)

Je bent particulier, je stelt gewoon een papier op waarop staat. Verkocht aan handelaar in de staat waarin hij zich bevind geinspecteerd door koper.
Die mag eens procederen tegen "joske de particulier"

Nooit een voorschot aanpakken van opkopers trouwens, alles meteen cash, of langs de bank gaan. Met een voorschot hang je vast aan hun. (Gaan ze de auto al proberen door te verkopen terwijl hij nog bij jou staat)

Vedet!

Legacy Member
Opkopers zijn doorverkopers, ook als ze maar 100€ kunnen verdienen gaan ze 'm meenemen. ge moet gewoon uwe prijs ff aanhouden, als ze dan niet happen is'm misschien gewoon te duur. Dat hoeft geen probleem te zijn, meestal staan ze wel in de rij voor een exportwagen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Silence

Legacy Member
Bon ik heb een geïntreseerde. Waar moet ik allemaal op letten ? Cash laten betalen of via overschrijving ? en auto pas meegeven als het geld effectief op de rekening staat waarschijnlijk :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan