Archief - Wireless Modem/Router aankopen/opstellen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ufhur

Legacy Member
Beste forumleden,

Ik had een vraagje omtrent een draadloos netwerk opstellen.

Het is zo dat wij thuis momenteel bekabeling hebben voor het internet, nu zijn er echter onlangs 2 laptops het huis binnen gekomen en dus is de vraag naar draadloos internet ook opgekomen.

Is het echter voldoende/mogelijk als ik Linksys E1000 WIRELESS-N DRAADLOZE ROUTER + 4-POORTS SWITCH test prijsvergelijking prijs vegelijken Linksys E1000 WIRELESS-N DRAADLOZE ROUTER + 4-POORTS SWITCH - Belgi of Linksys WIFI-N DUAL-BAND E2000-EW DRAADLOZE ROUTER + 4-POORTS SWITCH test prijsvergelijking prijs vegelijken Linksys WIFI-N DUAL-BAND E2000-EW DRAADLOZE ROUTER + 4-POORTS SWITCH - Belgi aansluit op 1 van de kabels?

Heb gehoord van een vriend dat dat zou moeten werken maar graag toch even bevestiging.

Dank bij voorbaat,

Jan

Dayofdead

Legacy Member
Je moet je modem van ADSL of kabel (telenet) aansluiten op deze router.

Ufhur

Legacy Member
Maar dan kan ik in principe draadloos internet hebben voor laptops en indien nodig nog een bekabelde voor een vaste pc en dat op hetzelfde netwerk?

Enig idee welke van de 2 bovenstaande de betere is? (of eventueel andere)

+

zo een usb-stickje heb je dan niet nodig hé? Het is toch enkel die router?

Nielsvds

Legacy Member
Klopt. Dan kan je ook met de pc's die nu bedraad verbonden zijn, ook draadloos werken met behulp van een ingebouwde draadloze netwerkkaart of usb netwerk n stick.


De E2000 serie is beter. Deze beschikt nl over een ingebouwde gigabit switch dit is vooral handig wanneer je een NAS wil aan sluiten. Bovendien ga je minder conflicten hebben met naburige draadloze netwerken of apparaten wanneer je op de 5Ghz band werkt. Maar jammer genoeg is dit enkel maar op een beperkte afstand.


Zo'n n stickjes is wel nodig wanneer je draadloze netwerkkaart de n standaard niet ondersteund. Anders ga je niet de maximale snelheid halen.

Ufhur

Legacy Member
Nielsvds zei:
Klopt. Dan kan je ook met de pc's die nu bedraad verbonden zijn, ook draadloos werken met behulp van een ingebouwde draadloze netwerkkaart of usb netwerk n stick.


De E2000 serie is beter. Deze beschikt nl over een ingebouwde gigabit switch dit is vooral handig wanneer je een NAS wil aan sluiten. Bovendien ga je minder conflicten hebben met naburige draadloze netwerken of apparaten wanneer je op de 5Ghz band werkt. Maar jammer genoeg is dit enkel maar op een beperkte afstand.


Zo'n n stickjes is wel nodig wanneer je draadloze netwerkkaart de n standaard niet ondersteund. Anders ga je niet de maximale snelheid halen.

Dank u!

Nog 1 klein vraagje, hoe weet je of de laptop de n standaard ondersteunt, oudste laptop is +- 2 jaar, de andere is een notebook.

Laptop is HP Pavilion dv7
Notebook is HP Mini 210

Ik vind alleen specs voor 'nieuwere' versies. Ik vermoed dat de Notebook de n-standaard wel ondersteunt, als ik goed gezocht heb, maar voor de HP ben ik minder zeker...

Maar misschien is dat al sinds een paar jaar de standaard maar daar weet ik niet genoeg van...

Nielsvds

Legacy Member
Door eerst te kijken welke draadloze netwerkkaart in je pc steekt.
Druk de windows toets samen in met r -> typ devmgmt.msc -> druk enter -> klik op het plusteken voor netwerkadaptors. Post eens de naam en type nummer van de kaart.

Kan je het exacte type nummer geven van je laptop. Want er bestaan nl een aantal versies van de dv7 serie. Deze info vind je meestal op een sticker aan de onderkant van je laptop.
Indien het deze versie betreft, dan zit er een n kaart in.

De netbook 210 zou wel over een n kaart beschikken.

Ufhur

Legacy Member
Nielsvds zei:
Door eerst te kijken welke draadloze netwerkkaart in je pc steekt.
Druk de windows toets samen in met r -> typ devmgmt.msc -> druk enter -> klik op het plusteken voor netwerkadaptors. Post eens de naam en type nummer van de kaart.

Kan je het exacte type nummer geven van je laptop. Want er bestaan nl een aantal versies van de dv7 serie. Deze info vind je meestal op een sticker aan de onderkant van je laptop.
Indien het deze versie betreft, dan zit er een n kaart in.

De netbook 210 zou wel over een n kaart beschikken.

Het is deze HP Laptop

Voor de netwerkkaart, als ik naar apparaatbeheer ga staan er 2 zaken:
Intel(R) WiFi Link 5100 AGN
Realtek RTL8168(P) Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0)

Nielsvds

Legacy Member
In je laptop zit al een n kaart. Dus je moet geen stick meer kopen. Die andere is gewoon wanneer je een utp kabel gebruikt om te internetten.

Ufhur

Legacy Member
Ok bedankt, dan weet ik wat bestellen :).

Beste,

Ik heb de router inmiddels thuis en getest, nu is het echter zo dat de pc de router niet vindt, wat ik persoonlijk zeer raar vind.

Ik zit er niet te ver vanaf, niet te dichtbij, alle kabels steken goed in, WLAN van de laptop(s) staat aan, ik volg de instructies, ...

Het is ook zo dat als ik de kabel van de modem in de router steek en dan een kabel van de router naar de laptop, dat ik perfect op internet kan surfen...

Ook is het zo dat tijdens de installatie, althans het zoeken naar het netwerk en het proberen te verbinden, dat er ineens een nieuw draadloos netwerk verschijnt 'Hercules' terwijl hij dan toch komt zeggen dat hij de router niet vindt...

Enig idee waar het nog aan kan liggen?

Thanks!

Nielsvds

Legacy Member
Schakel eerst je (kabel)modem uit. Door deze uit het stopcontact te halen.
Koppel vervolgens je router met een utp netwerkkabel aan je pc. Surf nu naar de configuratiepagina van je router. Die info vindt je in de handleiding.
Zorg dat dhcp actief is op de router.

Heb je de router verbonden met je modem door gebruik te maken van de wan poort op je router? Dit moet je doen.

Kan je even de naam en type van je modem geven?

Ufhur

Legacy Member
Ik ben nu momenteel niet thuis maar ik weet wel dat er in de handleiding niet meer staat als: steek de cd-rom in en volg de instructies, dus hoe ik naar de configuratiepagina ga is al een hele opdracht voor mij :p.

Ik heb van de modem de kabel getrokken naar het 'internet'-poortje van de router.

Naam en type zal ik morgen posten, ik weet voorlopig enkel dat het een Motorola is.

Nielsvds

Legacy Member
Als ik mij niet vergis is dat een Telenet modem.

Op die cd-rom als je deze verkend zal ook wel een pdf handleiding zijn.

Lukt het nog niet schakel dan dhcp uit op de router en verbind de motorale met een gewone netwerkpoort. Dus niet de wan poort.

Ufhur

Legacy Member
Ja klopt, het is een Telenet-modem. Ik zal er morgen eens voor zien en je dan iets laten weten.

Ufhur

Legacy Member
Hm, als ik de modem afzet = uit het stopcontact trek en dan de router via een UTP kabel met de laptop verbindt typ ik het standaard ip in voor Linksys routers: 192.168.1.1 (gevonden via internet want in de handleiding vond ik echt niets) maar dan zegt hij gewoon dat de pagina niet bestaat...

IP, Paswoord & username

Heb ook is alles geconnect en geprobeerd zo erop te geraken maar het standaardpaswoord en username kloppen niet? admin en admin...


*Edit 2* Het is opgelost, heb een hard reset gedaan en dan ging alles vanzelf...

Nielsvds

Legacy Member
Heb je het paswoord gewijzigd tijdens de installatie? Anders zou het user,user moeten zijn. Probeer ook eens met behulp van Cisco Connect te connecteren met je router.

Je hebt toch de gewone netwerkpoort gebruikt op de router om deze te connecteren met je pc/laptop?

Ga naar start,configuratiescherm,netwerk en internet,netwerkcentrum,netwerkverbindingen beheren, klik nu met je rechtermuisknop op beide netwerkadaptors,kies eigenschappen,selecteer TCP/IPv4 en druk op eigenschappen,zorg dat automatisch een ip adres verkrijgen aanstaat druk op toepassen en ok. Probeer nu opnieuw. Noteer eerst welk vast ip adres er stond.

Ufhur

Legacy Member
Nielsvds zei:
Heb je het paswoord gewijzigd tijdens de installatie? Anders zou het user,user moeten zijn. Probeer ook eens met behulp van Cisco Connect te connecteren met je router.

Je hebt toch de gewone netwerkpoort gebruikt op de router om deze te connecteren met je pc/laptop?

Ga naar start,configuratiescherm,netwerk en internet,netwerkcentrum,netwerkverbindingen beheren, klik nu met je rechtermuisknop op beide netwerkadaptors,kies eigenschappen,selecteer TCP/IPv4 en druk op eigenschappen,zorg dat automatisch een ip adres verkrijgen aanstaat druk op toepassen en ok. Probeer nu opnieuw. Noteer eerst welk vast ip adres er stond.

Had net te laat ge-edit blijkbaar, het is opgelost maar bedankt voor de uitleg nog ;).

Wel nog 1 klein vraagje, hoe weet je of je op die 5Ghz surft of niet?

Nielsvds

Legacy Member
Het makkelijkste is door gebruik te maken van inssider. Start het programma, selecteer wel eerst je draadloze netwerkkaart. Klik op het 5GHZ channels. Daar zou de naam van je draadloos netwerk te zien moeten zijn.

Hier kan je de Engelsstalige handleiding vinden.

Bij de E2000 serie moet je jammergenoeg zelf kiezen of je op de 2,4 GHZ of de 5 GHZ band wil surfen beiden tegelijkertijd is niet mogelijk.

Ufhur

Legacy Member
Ik had net eens getest, als ik op 'manuele configuratie' drukte en dan op 5Ghz en dan op de knop om alles op te slaan, dan verdween ineens het internet :).

Heb het momenteel dus terug veranderd naar 2,4...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan