Archief - wat is het best, zuigen of blazen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

easypanic

Legacy Member
System Spider zei:
blazen, zeker, kijk naar alle gewoon hsf(heatsinkfan...) coolerkes en daar blazen ze altijd, dus da zal wel een reden ebben da ze het nie omgekeerd proberen é :)

Mja, één van de betere coolers vroeger was dus met een zuigende fan hé :ironic: .

Sacristar

Legacy Member
kr15t0f zei:
zo se, ff getest met 2 enermaxen, 1 van 80mm, 1 van 90mm.
Beide op full speed.

van slecht naar best.

90mm zuigen : 38°C
80mm zuigen : 37°C
80mm blazen : 34°C
90mm blazen : 33°C

Zoals ge ziet kunt ge dus beter blazen, want dan koelt ge ook nog eens de omliggende componenten beter. + aan te raden een 90mm fan te kopen.
ge spreekt uzelf tegen hé :)
Originally posted by kr15t0f
cpu temp -3°C
case temp - 1°C
north bridge -2°C
mem - 0.5°C
vga 0°C


:o all temps down, except VGA, that's still the same.

edit: result is even beter if fans are on low. :ws:
van hier ;) : http://www.madshrimps.be/forums/showthread.php?s=&threadid=6095&highlight=suck

Ex0dus

Legacy Member
kr15t0f zei:
zo se, ff getest met 2 enermaxen, 1 van 80mm, 1 van 90mm.
Beide op full speed.

van slecht naar best.

90mm zuigen : 38°C
80mm zuigen : 37°C
80mm blazen : 34°C
90mm blazen : 33°C

Zoals ge ziet kunt ge dus beter blazen, want dan koelt ge ook nog eens de omliggende componenten beter. + aan te raden een 90mm fan te kopen.
dit hangt ook af van de temperaturen in je case hé, als je case nu heel warm is en slecht gekoeld kan je beter zuigen zetten ipv blazen (met blazen bedoel je toch op cpu blazen he?) als je case goed gekoeld is kan je beter de koude lucht van in je case gebruiken om te blazen..

cheers

xpr·k

Legacy Member
om nog 1 a 1.5° winst te maken kunde ook zelf ne fanduct maken ala dit .

http://users.pandora.be/xeper/fanduct.jpg

Van ne kapotte fan den binnenkant verwijderen en bevestigen met fanschroefjes aaneen . Kan wel zijn da ge die zult moeten inkorten omdat ge anders uwen clipsen slecht kunt aanbrengen .

(=tgb=) Knacky

Legacy Member
Fraggie zei:
laten blazen zodat je de warmte weg blaast

laat je die zuigen, dan trek je moeilijk (aagezien het er weinig plaats tussen die vinnen is) lucht aan, en dan koel je niet echt, want de warmte die 'int midden zit' zal blijven rond spoken

Ik heb ze is alletwee getest: als je de fan naar de cpu laat blazen, heeft die bij mij 5° warmer dan dak de fan de warmte van de koelblok laat wegblazen, dus je moet altijd de stikker zien op de fan waar et merk opstaat, dit geld zeker voor de cpu, andere weet ik niet.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan