Archief - vtm hd op belgacom tv

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Daikenas08

Legacy Member
Steek ik net mijn tv aan, meer bepaald een niet zo lang geleden gekochte nieuwe flatscreen met HD en dit en dat.
Nu heb ik erbij een HD kabeltje bij gekocht om te genieten van mijn HD posten op mn tv, daar betaal ik immers ook voor eh ;)

De gewoonte van mn gewone zenders te gebruiken blijft echter groot en zo zap ik voor vtm bijvoorbeeld nog altijd naar 3.
Toen ik hem daarstraks aanzette zapte ik naar 32, vtm hd.
Probleem is nu echter dat ik links en rechts een band in beeld heb waar ik niet echt aan gewoon ben en dat stoort nogal wat, kijk nu dus verder op 3 en niet de HD 32 maar mijn vraag is: hoe komt dat?
Scheelt het aan het programma dat niet in hd is ? (de kotmadam) of moet ik een instelling aanpassen aan mn tv toestel.
Tis een samsung maar voor verdere type & model moetk toch mn boekske zoeken ze :p

byter

Legacy Member
Deze banden worden toegevoegd door VTM zelf. De enigste oplossing is dat als je dit echt niet wilt je op dat moment gewoon naar VTM SD kijkt. De content is toch niet HD of gewoon ge-upscaled.

High Defintion is in 16:9. Echter is er veel content wat in een ander formaat (oudere programma's vooral in 4:3) is opgenomen. Ik ben zo iemand die een hekel heeft aan zenders die dan die content/programma's uitrekken naar 16:9. VTM kiest hier niet voor en dan krijg je dus een zwarte band links en rechts zodat het programma in 4:3 wordt weergegeven ipv uit te rekken zodat het beeld gevuld is.

Maar ik kan wel begrijpen dat je je beeld opgevuld wilt zien ;p

Daikenas08

Legacy Member
waarom zie ik dan op vtm (3) gewoon beeld en op vtm HD (32) die banden? :p

trouwens, houd dat ook in dat op vtm & vtm hd nu eigenlijk de zelfde beeldkwaliteit te zien is omdat het toch met oude tech is opgenomen?

byter

Legacy Member
Omdat HD 16:9 is. De zender VTM HD zal dus steeds in 16:9 te zien zijn. Bij content dat 4:3 is zal men voor VTM HD de keuze moeten maken om ofwel:

- het beeld uit te rekken zodat alles opgevuld is maar je dus uitgerekte gezichten hebt bijvoorbeeld
- ofwel zwarte randen links en rechts toe te voegen zodat het 4:3 formaat gerespecteerd wordt

Voor VTM SD gelden de instellingen van je decoder en kan deze 4:3 content gewoon uitrekken. Je beslist dus zelf wat er moet gebeuren. VTM HD is echter steeds 16:9 voor je decoder dus kan die dit niet uitrekken. VTM zal dus voor de HD zender de keuze zelf moeten maken wat er gebeurd. Men kiest om het formaat niet uit te rekken.

dunno ..ik hoop dat het zo wat duidelijk is of iemand anders dit duidelijker kan uitleggen :unsure:

b0rn2die4

Legacy Member
pas gewoon je hd instellingen aan in je decoder menu en klaar is kees.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan