Archief - vraagje over laptops met intel M processor.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Code_X9

Legacy Member
ello.

ik had eigelijk een vraagje want ik ben niet bepaald zeker over iets. als ik een centrino proc heb van 1.3 kan dat overeenstemmen met een 2.4 ghz. maar nu bv een intel M proc van 2ghz is da gewoon 2ghz? of meer?

greetz.

code

agent #2

Legacy Member
Intel Pentium M processoren worden nu met nummers genoemd. De nieuwe toch.

Je hebt 2 cores: de Banias core (al wat ouder) en de Dothan core (de nieuwste
Wat is het verschil tussen deze 2?
Er zijn wel wat verschillen, maar de grootste is de L2 cache (Banias 1 MB en Dothan 2 MB). De Dothan is ook gebakken volgens het 90 nm procédé.
Meer verschillen: http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2129

De Banias wordt nog met kloksnelheid genoemt. De Dothan met nummers:
Intel Pentium M 715 (1,5 GHz)
Intel Pentium M 725 (1,6 GHz)
Intel Pentium M 735 (1,7 GHz)
Intel Pentium M 745 (1,8 Ghz)
Intel Pentium M 755 (2 GHz)
Intel Pentium M 765 (2,1 GHz)

meer over de Pentium M: http://processorfinder.intel.com/scripts/list.asp

Over uw vraag: je kan ze niet exact raten aan hun pentium 4 broeders, maar het is niet omdat de kloksnelheid "maar" 1,6 GHz is dat het een trage processor is. Kloksnelheid is niet alles. Ik weet niet hoe een 1,6 presteert tegenover pakweg een P4 van 3 GHz, maar het zal toch wel in die buurt liggen. Over Pentium M processoren op desktop (ik weet niet of je dat dan kan vergelijken): ik heb met mijn P4 aan 3,9 GHz 3D mark 2001 laten lopen en dan mijn 1,6 overklokt naar 2,1 GHz (zelfde grafische kaart settings) en de Pentium M presteert beter. Misschien is dat een antwoord op uw vraag.

Code_X9

Legacy Member
agent #2 zei:
Intel Pentium M processoren worden nu met nummers genoemd. De nieuwe toch.

Je hebt 2 cores: de Banias core (al wat ouder) en de Dothan core (de nieuwste
Wat is het verschil tussen deze 2?
Er zijn wel wat verschillen, maar de grootste is de L2 cache (Banias 1 MB en Dothan 2 MB). De Dothan is ook gebakken volgens het 90 nm procédé.
Meer verschillen: http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2129

De Banias wordt nog met kloksnelheid genoemt. De Dothan met nummers:
Intel Pentium M 715 (1,5 GHz)
Intel Pentium M 725 (1,6 GHz)
Intel Pentium M 735 (1,7 GHz)
Intel Pentium M 745 (1,8 Ghz)
Intel Pentium M 755 (2 GHz)
Intel Pentium M 765 (2,1 GHz)

meer over de Pentium M: http://processorfinder.intel.com/scripts/list.asp

Over uw vraag: je kan ze niet exact raten aan hun pentium 4 broeders, maar het is niet omdat de kloksnelheid "maar" 1,6 GHz is dat het een trage processor is. Kloksnelheid is niet alles. Ik weet niet hoe een 1,6 presteert tegenover pakweg een P4 van 3 GHz, maar het zal toch wel in die buurt liggen. Over Pentium M processoren op desktop (ik weet niet of je dat dan kan vergelijken): ik heb met mijn P4 aan 3,9 GHz 3D mark 2001 laten lopen en dan mijn 1,6 overklokt naar 2,1 GHz (zelfde grafische kaart settings) en de Pentium M presteert beter. Misschien is dat een antwoord op uw vraag.
holy fuck :eek: en wa is centrino dan?


Processeur Intel Pentium 4-M de 2ghz, 256mb de mémoire, 40gb de disque dur, écran TFT 15" SXGA+ (1400*1050), carte graphique ATI Radeon 7500 avec 32mb intégrée, lecteur combo DVD/graveur CD, 2 ports USB 2.0, modem, réseau, AZERTY... pour 750 euros...

is dit een goede deal of niet?

agent #2

Legacy Member
Centrino is een technologie die de zuinige kracht van de Pentium M combineert met wireless lan technologie, als ik mij niet vergis.

In mijn sig kan je de compare van 3D mark 2001 zien (van de pentium M)

orez

Legacy Member
agent #2 zei:
Centrino is een technologie die de zuinige kracht van de Pentium M combineert met wireless lan technologie, als ik mij niet vergis.

In mijn sig kan je de compare van 3D mark 2001 zien (van de pentium M)

Centrino is een Intel Technologie die 3 zaken combineert

1 speciale chipset (weet het precieze nr wel nimeer)
1 Pentium M Processor
1 High speed wireless G connection

Als je alle3 in een laptop zitten hebt mag je spreken over een centrino platform. Deze technologieën zijn geoptimaliseerd in samenwerking & verbruik

Lan

Legacy Member
Een Pentium 4 M is GEEN Pentium M maar gewoon de mobiele versie van de P4. Een 2GHz Pentium 4 mobile is VEEEEL trager dan een Pentium M op 2GHz.

Om een idee te geven: mijn P4-2.8GHz/800 desktop haalt 49sec op superpi 1M. Een 1.4GHz Pentium M doet dit in 54 sec en is dus maar iets trager. Beide op stock speed (geen oc).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan