Archief - temp te hoog --> waterkoeling

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

100fr

Legacy Member
Kheb nen 3.0 ht p4 op een msi neo 875p met pc3500 corasai dual channel op
en draai nu aan 3.51 .
Ik draai zo al een tijdje en ik weet dat hij meer kan maar mijn temp wordt soms 59°, wat me iets teveel lijkt


dus ik wil mij een wc maken.

Ik heb een radiator, zoiet in de genre van nsx of mtx radiator.

Nu zou ik graag weten welke cpu blok ik moet kopen en welke gpu blok ook.
Moet ik mijn norhtbridge ook koelen ?
En vooral waar kan ik die koeblokken kopen ?

dat zijn zo de vraagjes die ik mij stel

alvast bedankt

Witte

Legacy Member

100fr

Legacy Member
ok cowl,
kheb wat info bekeken en het lijkt mij wel te doen
maar nu reizen volgende vragen:

ik neem een koelblok voor cpu en gpu
wat heb ik dan in ngodnaam nog nodig ?
ik denk momenteel aan een aquarium popmje dat ik liggen heb om dat als pomp te gebruiken.

Maar hoe zit dat me kabels en dergelijke ? zijn er stukken die verschillende diktes omzetten enz?
hoeveel fittings heb je nodig ?
zitten er fittings bij die blokken?
welke tubes gebruik ik best? afmetingen ?

guRuh

Legacy Member
wittekakker zei:
http://shop.crazycamel.com/
http://shop.freezinghardware.nl/
http://www.overclocking.be/
http://www.pc-cooling.de/catalog/news_aktuell.php
http://www.the-shop.be/webwinkel/
http://wallabie.be/index.php

Voila, daar gaat ge wel al wa waterkoeling gerief vinden.
Gewoon kijken ofdat het op uwe socket past. De betere blokken die nog vlot leverbaar zijn, zijn die van DangerDen.
Ofdat je Northbridge koeling echt van doen is weet ik niet, maar kdenk dat da toch wel een aanrader is.

ge gaat da wel vinden, maar Belgie is gewoon een f*cking duur land als het aankomt op watercooling supplies

tips:
www.watercooling.de
www.alphacool.de

ge moet altijd zien dat u schroefdraaddiameter van elk component hetzelfde is, dan koopt ge u gewoon allemaal dezelfde fittings en hupsakee( :unsure: )

100fr

Legacy Member
guRuh zei:
ge gaat da wel vinden, maar Belgie is gewoon een f*cking duur land als het aankomt op watercooling supplies

tips:
www.watercooling.de
www.alphacool.de

ge moet altijd zien dat u schroefdraaddiameter van elk component hetzelfde is, dan koopt ge u gewoon allemaal dezelfde fittings en hupsakee( :unsure: )


hmm das idd interessant ivm die fittings, maar zoalsk zei ga ik een radiator gebruiken v/e nsx dus ik moet eerst uitvissen hoe groot de buisjes daarop zijn

en in feite wilk vapochill, ma das zo fucking duur niewaar

guRuh

Legacy Member
idd das duur, ne prometia is ietske goedkoper, maar nog steeds duur

voor u rad: ge kunt dat natuurlijk "juistsolderen" e, is niet zo'n moeilijk werk (bunzenbrander, beetje metaal, laten smelten...en hup tis waterdicht = simpel uitgelegt)

100fr

Legacy Member
guRuh zei:
idd das duur, ne prometia is ietske goedkoper, maar nog steeds duur

voor u rad: ge kunt dat natuurlijk "juistsolderen" e, is niet zo'n moeilijk werk (bunzenbrander, beetje metaal, laten smelten...en hup tis waterdicht = simpel uitgelegt)


hmmm prometia,
kben is gaan zoeken ma kvind gene site van die mannen, waar zoude da kunne kopen :ironic:

Witte

Legacy Member
Kzou mss toch eens wa threats enzo lezen over phase-change koelingen alvorens er aan te beginnen. Trouwens is de prijs-prestatie van een phase-change toch wel een pak groter dan die van een waterkoeling.

guRuh

Legacy Member
maar de prijs-nut balans...

en de prijs/geluid? hoe zit het daar eigenlijk mee?

Witte

Legacy Member
Geluid van prom valt zeer goed mee. Het enige dat ge hoort is da compresserke, maar da maakt nie zo veel geluid als een deftige luchtkoeling.

apa

Legacy Member
De compressor lijkt sterk op die in een koelkast of diepvriezer wat betreft de geluidsproductie. Het grootste nadeel van zo'n phase-changers is, wat mij betreft, het feit dat de compressor een tijdje moet draaien vóór je je PC mag aanzetten en dat je de koeling zeer goed moet isoleren om condensatie tegen te gaan.

100fr

Legacy Member
toen ik zo wa aant rondkijken was naar de koelstukken enz ben ik op peltiers terecht gekomen, die dingen zijn niet zo heel duur.
Zou ik niet beter onmiddellijk zo een dinge tussen mijn cpu en koelblok steken ook? een waterkoeling kan deze toch goed genoeg koelen ?
en mijn temmp zal terug een heel stuk lager liggen nietwaar

of is het zo simpel niet ?


en nog een kleinigheidje,
die tubes zoals da overal staat, kunnen die nergesn anders ggekocht worden zoals in de gamma ofzo ??

nazaar

Legacy Member
tubing van gamma/brico gaat ook

nen peltier is wel goedkoop, maar het grootste nadeel daarvan is dat ze meestal nog een extra PSU nodig hebben om te draaien, en dan liefst nog een met veel A op de +12V lijn.

Witte

Legacy Member
En dat ze uw verbruik zowat verdubbelen :D
Dan hangt wel af van welke pelt je ertussen hangt. Het gerucht doet de ronde dat je beter een pelt neemt die twee keer zoveel vermogen kan overpompen dan dat je CPU dissipeerd. Een 220W pelt zou dus in theorie in staat moeten zijn om 220W over te kunnen pompen van de ene plaat naar de andere, praktisch ligt dit toch een stuk lager.
Die 220W is ook niet het verbruik van je pelt. Dat ligt nog een stuk hoger. Kdenk zo'n 250 à 300W. Je kan dit uitrekenen door in de specificaties van de pelt te kijken naar hoeveel Ampère het nodig heeft op een bepaalde spanning.
Een ander nadeel is dus dat je ook veel moet isoleren, net zoals de phase-change dingen. En dus ook dat je waarschijnlijk wel een apparte voeding zult nodig hebben.
Een iets of wat deftige pelt trekt al gauw 20A op de 12V lijn.
Het voordeel is dat het eigenlijk niet eerst op temperatuur moet komen, en dat je dus temperaturen onder het vriespunt kunt bekomen.
Er bestaat ook waterblocks waar er een pelt wordt bijgeleverd.
En zelfs bestaat er luchtkoeling met een pelt. Het gaat hem hier over een produkt van Thermaltake, de Subzero 4. Dit maakt gebruik van een 80W pelt. Het resultaat van deze koeling laat wel de wensen over want echt goed is ze niet.

Fr@gsta

Legacy Member
wel bij het 700watt model, 800watt is er nu ook al.
de prijs valt wel tegen ...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan