Archief - Temp prog voor AMD Phenom II reeks

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Reborn

Legacy Member
Hey

Ik zoek een correcte temp prog voor de phenom II, ik heb al coretemp en everest gebruikt, maar bij coretemp staan er allemaal nullen en bij everest zie ik enkel de temp van de cpu en niet van de 4 cores (ook allemaal zeros), dan heb ik de prog AI Suite van mijn asus mobo gebruikt maar daar zie ik ook enkel de temp van de cpu.

Bestaan er geen AMD temp progs waarmee je de temps van alle cores kan zien?

Grtz

mdgf

Legacy Member
Speccy (kijken bij het gedetailleerde cpu menu voor individuele cores), HWinfo (alhoewel die mss ook enkel het gemiddelde toont).

Reborn

Legacy Member
Trolle zei:
hmm my bad
amd overdrive al eens geprobeerd?

Ja daar staan de cores op -256 grade lol :)

Als ik dit mag geloven komt wel van coretemp maar mss dezelfde methode:

AMD processors report the temperature via a special register in the CPU's northbridge. Core Temp reads the value from the register and uses a formula provided by AMD to calculate the current temperature.
The formula for the Athlon 64 series, early Opterons and Semprons (K8 architecture) is: 'Core Temp = Value - 49'.
For the newer generation of AMD processors like Phenom, Phenom II, newew Athlons, Semprons and Opterons (K10 architecture), and their derivatives, there is a differnt formula: 'CPU Temp* = Value / 8'.

The sensor in AMD CPUs can report temperatures between -49C and 206C.

Dan is 256/8 = 32 graden per core? Ik zie nu enkel de temp van de cpu bij everest en al de andere progs en die beweren allemaal hetzelfde 39 graden idle, ik heb een phenom II X4 955 BE @ 3.8 GHZ, is de idle cpu temp dan normaal? Kan ik mij eigenlijk baseren op de cpu temp om de coretemps te weten te komen? Zijn de coretemps hoger dan de cpu temp of lager? Dan weet ik dat al tenminste, zo heb ik een referentie om te zien hoever ik kan overclocken.

Reborn

Legacy Member
cool_boy_ke zei:

Speedfan is bugged bij mij, daar staan maar 3 temps ipv 4 temp1, temp2 en temp3, 1 en 2 zijn 37 graden, 3 is -128 graden ..... dus bugged. Trouwens die laat gewoon de cpu temp zien ipv coretemps, want ik zie net op everest en de cpu temp is idd ook 37 graden, dus blijkbaar kan speedfan geen coretemps weergeven.

Wat ik mij wel zorgen om maak dat er 2 flames staan bij mijn HDD's, 1 staat op 53 graden en de andere op 55 .... is dat veel te warm ofzo?

EDIT: heb net hardware monitor gedownload en daar staan ook allemaal nullekes bij de cores, die leest enkel de cpu temp en da is ook 37 graden.

Lol waarom kan geen enkel prog de cores aflezen? :s

mdgf

Legacy Member
Dat is serieus warm ja. Toevallig geen WD caviar blacks (of >7200rpm schijven), die lopen wel eens warm aan.

Reborn

Legacy Member
mdgf zei:
Dat is serieus warm ja. Toevallig geen WD caviar blacks (of >7200rpm schijven), die lopen wel eens warm aan.

Ene is een maxtor en de andere een WDC beiden @ 7200 rpm

Ik heb 3 HDD's onder elkaar, de coolste is 44 graden van seagate, de andere 2 zijn de heetste maar WDC is de heetste van allemaal, 2 graden heter dan de maxtor.

Momenteel ziet het er nu zo uit:

-Maxtor: 53 graden
- Seagate: 44 graden
- WDC: 55 graden

Dracozirion

Legacy Member
Heb je cores geunlocked op die processor? Ja --> daar zit het probleem.
Nee --> Zet ACC (Automatic Clock Calibration ) in je BIOS uit

Reborn

Legacy Member
Dracozirion zei:
Heb je cores geunlocked op die processor? Ja --> daar zit het probleem.
Nee --> Zet ACC (Automatic Clock Calibration ) in je BIOS uit

Nee de 955 BE komt standaard met 4 cores he dus ik heb niks unlocked, ah ik zag zoiets in bios staan ACC stond op auto, dus da moet ik op disable zetten?

Reborn

Legacy Member
Voila ACC staat op disabled, nu kan ik de temps van alle 4 cores zien :D nice

Putain, nice temps :D ik kan het ni geloven, alle 4 cores zijn idle 35 graden, cpu draait op 3.8 GHZ met vcore 1.4, ik moet zeggen al zeg ik het zelf da het ni slecht is :) mss eens pushen tot 4 GHZ maar zo'n verschil in games zal het niet uitmaken peins ik. Aangezien het op stock speed maar amper 5 fps trager is in games, verwaarloosbaar eigenlijk, bv als ik de mafia 2 benchmark draai alle settings op max @ 1680 x 1050 reso, nvidia physx disabled want ik heb een ati 5850 heb ik een average 55 fps @ 3.8 GHZ, @ 3.2 ghz stock dus heb ik 50 fps average dus zoveel verschil is dat niet.

Ik begin meer en meer te geloven dat overclocken gewoon bedoeld is voor die soort mensen die benchmark freaks zijn, die geilen op cijfers :) van wauw die heeft zoveel punten of zoveel fps en die kicken erop terwijl ingame ni zoveel verschil is.

Den deze gaat het terugzetten op stock speed, ik vind dat snel genoeg voor games.

Alvast bedankt Dracozirion voor uw ACC tip ;) zoiets simpels in bios da ervoor zorgt dat men tempcores zichtbaar worden :)

PS: het rare nu is dat mijn HDD's nu in de 30 graden zijn lol alle 3. 30 29 30 een serieus verschil met daarnet die 2 HDD's in de 50 graden en die ene in de 40. Mss had het iets te maken met die ACC? Ik zou het begot niet weten, in ieder geval al mijn temps zijn nu veel lager. Zelfs de CPU temp is lager, daarnet was het idle 37 en nu ineens 34 hmmm.

Anyway den deze is tevreden :D

mdgf

Legacy Member
De CPU overclocken helpt dan ook niet veel voor games (zolang je geen antiek ding hebt zitten), het is je gpu dat je daarvoor moet overklokken.

flyingdutchman

Legacy Member
Coretemp gebruikte ik altijd voor AMD's ! IMO een prima progje.. simpel en duidelijk.

En idd. De CPU overclocken is nuttig in de volgende gevallen:
- benchen, wereldrecord oc'en of gewoon omdat het kan.
- e-peen
- het voorkomen van een bottleneck bij de grafische kaart, een wat oudere CPU met 500 mhz overclocken kan vaak wonderen doen..
- erg cpu-intensieve games (Ik denk BFBC2, GTA4) profiteren veel meer van een cpu-overclock dan niet-cpu intesieve games (zoals Mafia 2 :p).

En als het niet nodig is, is het in principe enkel een verspilling van je stroom. Die x4 is normaal meer dan snel genoeg voor recente games.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan