Archief - Telenet Fibernet router & switch

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

robbe03

Legacy Member
Sinds gisteren heb ik hier Fibernet 60 van Telenet. Die man heeft een nieuwe router van Telenet geïnstalleerd zodat mijn systeem er momenteel zo uit ziet: TELENET router --> Dlink router --> switch --> naar pc's.
Ik heb redelijk veel pc's (ongeveer 10) die aangselosten zijn, sommige op de Dlink router, andere op de switch. Die Dlink router werd hier eens geïnstalleerd, waarschijnlijk nog uit de tijd toen wij Belgacom hadden.
Is het mogelijk om na die Telenet router een grote switch te kopen, en daar dan onmiddelijk al mijn pc's aan te hangen?

jehan

Legacy Member
Nee, Telenet geeft je maar 1 public IP adres. Je moet dus aan "NAT" doen. Hiervoor heb je sowieso een router nodig. Eventueel wel een router met veel aansluitingen (maar zo iets ben ik nog niet tegengekomen)

robbe03

Legacy Member
Dus het systeem zoals het nu zit is het minst gecompliceerde?

wartobi

Legacy Member
die Fibernet 60 modem, heeft ook nating. dus je 2de router kan je er tussen uit laten als je wilt
opstelling: MODEM+ROUTER(in 1) -> Switch -> naar pc's.

The Monopoly Guy

Legacy Member
wartobi zei:
die Fibernet 60 modem, heeft ook nating. dus je 2de router kan je er tussen uit laten als je wilt
opstelling: MODEM+ROUTER(in 1) -> Switch -> naar pc's.

:offtopic:network adress translationing?
dit is inderdaad een simpelere oplossing

ZyntraX

Legacy Member
Ik heb exact hetzelfde, nu mijn probleem is dat wanneer ik een bestand download het "maar" tot 2,5 mb/s gaat. En ik verwacht toch wel wat meer als je fibernet 60 hebt.

Wanneer ik download met mijn torrentclient geeft deze ook een rood bolletje aan en zegt hij dat er geen inkomende verbindingen zijn.

Ik zit met de opstelling: Motorola modem => dlink switch DES 1005D

Hoe los ik dit op? Zodat ik kan genieten van de VOLLEDIGE snelheid?
Ik zie daar NAT staan, maar ik snap niet goed wat dat wilt zeggen..

Vroeger kon ik gemakkelijk een poortje openen op onze router, gewoon naar 192.168.1.1 gaan en hupsakee. Maar nu gaat dat allemaal niet meer, ik vind ook dat adres niet.

Kan iemand me hier mee helpen aub?

Thx!

TiM007

Legacy Member
ZyntraX zei:
Ik heb exact hetzelfde, nu mijn probleem is dat wanneer ik een bestand download het "maar" tot 2,5 mb/s gaat. En ik verwacht toch wel wat meer als je fibernet 60 hebt.

Wanneer ik download met mijn torrentclient geeft deze ook een rood bolletje aan en zegt hij dat er geen inkomende verbindingen zijn.

Ik zit met de opstelling: Motorola modem => dlink switch DES 1005D

Hoe los ik dit op? Zodat ik kan genieten van de VOLLEDIGE snelheid?
Ik zie daar NAT staan, maar ik snap niet goed wat dat wilt zeggen..

Vroeger kon ik gemakkelijk een poortje openen op onze router, gewoon naar 192.168.1.1 gaan en hupsakee. Maar nu gaat dat allemaal niet meer, ik vind ook dat adres niet.

Kan iemand me hier mee helpen aub?

Thx!

'Maar 2,5MB/S" -> je moet rekening houden dat de server vanwaar je download dit ook nog moet aankunnen. Wat betreft natting en dergelijke. zie uitleg hieronder

@Zyntrax NAT zet het publieke adres dat je krijgt van telenet 82.x.x.x om naar een privaat adres cfr 192.168.x.x wat er atm gebeurt

Internet | Modem Telenet | Router | Switch
82.x.x.x -> is het IP dat de modem van telenet binnenkrijgt.
De modem van telenet zal op zijn vier poorten / wireless de adressen 192.168.0.x uitdelen. je router krijgt bvb 192.168.0.2. Je router zal dat adres dan nog eens omzetten naar zijn subnet 192.168.1.2 bvb.

Door die nieuwe 'functie' van de telenet modems zitten de meeste mensen nu met dubbele natting wat eigenlijk niet zo 'mooi' is en sommige programma's zullen daar wel problemen mee hebben.

Wat je evt kan overwegen is u D-LINK router eruit laten en zoveel mogelijk op de modem rechtstreeks aansluiten of van modem naar switch.

Alternatief is het IP dat u router krijgt op de mijn telenet pagina in DMZ zetten. Dat is eigenlijk u router in een 'onveilige' plek zetten.
Als u router daarin staat kan je dan zelf nog u poorten toewijzen en dergelijke voor programma's. Ik weet niet of telenet standaard al poorten tegen zal houden.

Moest er iets niet duidelijk zijn moet maar vragen.. Sorry voor eventuele typo's :p

RealFlub

Legacy Member
@robbe3
jij hebt nu waarschijnlijk zo'n all-in-one modem+router gekregen van telenet? (deze verzorgt de NAT, wifi en switching (uw eigen pc-netwerk en netwerk voor de digiboxen)

indien ja, dan kun je gewoon een switch kopen (16-poorten) en deze eraan hangen.
dan zal het verkeer tussen uw pc's verlopen via de switch, en niet via die bak van telenet.

ZyntraX

Legacy Member
blijkbaar heeft telenet een port forwarding bij mijn telenet wat ik niet wist, dus bij deze is het gefixed! :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan