Archief - Telenet Fiber + Qos ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bluetorch002

Legacy Member
Bestes,

Ik samen met men broer en vader zitten momenteel op dommel. Nu hebben we meermaals het probleem, dat als iemand download, de huidige gamer niet kan gamen door de lag....

Het verschil tussen Telenet fiber en dommel, is aanzienlijk. Ikvraag me af of mijn huidige situatie op te lossen is door een "betere" router te plaatsen waardoor je maxima kan instellen waaraan iemand kan downen/uppen. Zodat de schade voor de rest beperkt blijft.

Ik dacht maar ben niet zeker , dat dit QoS heette ofzo ?

Of stel ik me deze dingen me iets te simpel voor ?

Yank

Legacy Member
Kun je niet gewoon allemaal jullie downloads limiteren? Meeste downloadmanagers/torrent-clients/... hebben wel een optie om een maximum download-/uploadsnelheid in te stellen. Anders kun je ook nog iets extra als Netlimiter nemen.

bluetorch002

Legacy Member
heb het al geprobeerd met netlimiter, dit voorkomt de lag niet :(

sneax

Legacy Member
Qos op router niveau is niet zo eenvoudig. De meeste consumentenrouters zijn niet krachtig genoeg om dit deftig te doen (door paketten te onderzoeken, te beslissen welk prog dat is, en het dan een bepaalde prioriteit geven).

Al is uw internet nog zo krachtig, het probleem is niet het volume maar wel de vele verbindingen. Bv als ge torrents download, zelfs al is dat maar aan 3mb/s (dan hebde nog is 3mb/s over bij telenet) dan hebde wel genoeg bandbreedte over maar het probleem is de vele verbindingkjes die torrents aangaan, dit belast uw router, die kan er zoveel niet aan, en daardoor krijgde lag. Er zijn geen routers die dit perfect kunnen.

Torents moeten zowiezo af als ge gamed.

Gewone downloads via http of ftp (van één bron dus) zonder downloadmanagers, cava nog, en dat kunt ge eventuel beperken via bovengenoemde progs.

Het is belangrijk dat ge een verschil maakt tussen bandbreedte maar ook het aantal verbindingkjes.

RpR

Legacy Member
als ge dd-wrt op u router kunt plaatsen dan kan je vrij eenvoudig games prioriteit geven over de rest.

[B]Rocketeer

Legacy Member
QoS is enkel op UITGAANDE paketten.
Inkomende paketten is first come, first serve (het eerste dat binnenkomt, is het eerste dat bedient wordt).

Het aantal verbindingen dat uw router aankan, heeft niets te maken met QoS, maar puur met de NAT-tabel die uw router kan bijhouden (geheugen-intensief).


Met QoS definiëer je dus de poorten die uw games gebruiken, en zet deze op een hogere prioriteit als al het andere verkeer. Dus voor uitgaand verkeer, krijgt uw gae voorrang op de rest.

Inkomend verkeer kan je enkel beperken door de bandbreedte te laten dichtknijpen.
Je kan de bandbreedte best dichtknijpen per port-range (dus vb voor torrent die geconfigureerd staat van vb poort 5000 tot 6000).

Dichknijpen op basis van packet-inspecting is inderdaad niet echt aan te raden op thuisrouters (vooral cpu intensief).

Bij het dichknijpen van bandbreedte moet je wel rekening houden met het aantal pc's, wil je per pc dichtknijpen; of per poort; of per pc en poort.


Een voorbeeld:
Als je op je pc de bandbreedte gaat zetten op max 3mbit en je bent aan het downloaden op je pc en aan het gamen... dan zal uw game nog steeds lag hebben omdat uw download zoveel mogelijk zal willen consumeren van de beschikbare 3Mbit.

Dus kan je vb uw PC op 3Mbit zetten en alle trafiek, buiten die van de games op vb 2Mbit max zetten. Maar xat dan als je niet aan het gamen bent?? dan heb je nog steeds maar 2Mbit ter beschikking, terwijl je misschien op dat moment wel 10Mbit wilt hebben.


Zoals je kan zien is het niet allemaal zo gemakkelijk als het in het zich voordoet.
Daarom dat ik torrents laat downloaden op mijn een apart toestel (NAS) en gewoon de verbinding van het toestel laat dichtknijpen van/naar internet toe.

bluetorch002

Legacy Member
even een vraagje, nieuwsgroepen = torrents ?

want torrents gebruik ik nooit.

en zolang de ping onder de 40 blijft , is het ruim voldoende.....

[B]Rocketeer

Legacy Member
Neen, torrents is nog iets anders.
Jij hebt dus vooral last als er tegelijk van nieuwsgroepen wordt gehaald zeker?

Dan ga je met QoS niets zijn, maar moet je idd je bandbreedte beperken op de poorten die de "newsbins" gebruiken.

white-hat

Legacy Member
ge kunt toch in u grabit of newsleecher u maxsnelheid aanpassen.
Zo doe ik het toch
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan