Archief - Systeem stiller en sneller maken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dieter88

Legacy Member
Hoi, ik wou even jullie gedachten horen over enkele dingen die ik wou toevoegen aan mijn systeem. Ik was aan het overwegen om SSD's te kopen en hem ineens stiller te maken.

1.) Het meeste geluid komt volgens mij van de cpu-fan want ik heb de case-fans uitgeschakeld en ik merkte geen verschil. Is er betere methode om dit te bepalen of kun je dit met zekerheid zeggen als je de standaard meegeleverde fan gebruikte?

2.) De SSD word natuurlijk gebruikt om de OS op te plaatsen en desnoods alle prog files. Omdat ik me snel stoor aan mappen en hun orde dacht ik meteen om RAID. Zal de configuratie in RAID 0 het gebruik van 2 schijven teniet doen? Geeft dit dat Mijn documenten, mijn afbeeldingen en dergelijke niet visueel gesplitst worden?

3.) Ik las ergens iets over dat softwarematige RAID geen goed zou doen en dat ik hardware RAID moet gebruiken. Hier vind ik voor de rest niet van terug. Wie weet hier meer over?

4.) Als ik zo eens rondkijk lijkt me OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB voor 136euro (AZERTY) de beste keuze. Wat denken jullie? Ik zie dat Crucial m4 hier vaak geprijsd word. Enkel om die 3% verschil in betrouwbaarheid?

5.) Bij het checken van SATA op mijn moederbord,zag ik ook het volgende:
- Extra PATA (RAID) controller JMicron JMB363
- Extra SATA (RAID) controller JMicron JMB363
Wil dit nu zeggen dat dit ingebouwd is of de mogelijkheid ertoe is want dit laatste klinkt onlogisch vermits ik 6 SATA aansluitingen heb. Of stel ik me die controller verkeerd voor? Deze vraag is gewoon uit nieuwsgierigheid vermits ik hier ook vaak updates van kreeg.

Aap

Legacy Member
dieter88 zei:
1.) Het meeste geluid komt volgens mij van de cpu-fan want ik heb de case-fans uitgeschakeld en ik merkte geen verschil. Is er betere methode om dit te bepalen of kun je dit met zekerheid zeggen als je de standaard meegeleverde fan gebruikte?

Die methode die je gebruikt zou ik ook toepassen maar met de behuizing open. De andere ventilators die lawaai maken zijn; de voeding en de grafische kaart. Vooral de grafische kaart kan meer lawaai maken tijdens spelletjes.

2.) De SSD word natuurlijk gebruikt om de OS op te plaatsen en desnoods alle prog files. Omdat ik me snel stoor aan mappen en hun orde dacht ik meteen om RAID. Zal de configuratie in RAID 0 het gebruik van 2 schijven teniet doen? Geeft dit dat Mijn documenten, mijn afbeeldingen en dergelijke niet visueel gesplitst worden?

Dit geeft enkel een snelheidwinst op en geen fouttolerantie. Is er één schijf kapot, is al je data weg. Ik zou je het niet aanraden. Ik snap je motivate wel niet om voor RAID te kiezen. Wat bedoel je juist met "Omdat ik me snel stoor aan mappen en hun orde dacht ik meteen om RAID"? Ik snap de relevantie niet. Voor jou blijft alle mappen en bestanden hetzelfde, alleen zullen de gegevens gesplist worden. Simplistisch: Bestand A zal gesplitst worden voor een stuk naar Harde schijf A en voor stuk naar harde schijf B. Voor jou zal het eruit zien alsof er slechts één bestand is.

3.) Ik las ergens iets over dat softwarematige RAID geen goed zou doen en dat ik hardware RAID moet gebruiken. Hier vind ik voor de rest niet van terug. Wie weet hier meer over?

Software is een RAID systeem door het besturingssysteem zelf. Er komt geen extra hardware aan te pas en dus ook tragerder.

4.) Als ik zo eens rondkijk lijkt me OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB voor 136euro (AZERTY) de beste keuze. Wat denken jullie? Ik zie dat Crucial m4 hier vaak geprijsd word. Enkel om die 3% verschil in betrouwbaarheid?

Ik zou je aanraden om deze vraag te stellen het subforum "aankoopadvies".

5.) Bij het checken van SATA op mijn moederbord,zag ik ook het volgende:
- Extra PATA (RAID) controller JMicron JMB363
- Extra SATA (RAID) controller JMicron JMB363
Wil dit nu zeggen dat dit ingebouwd is of de mogelijkheid ertoe is want dit laatste klinkt onlogisch vermits ik 6 SATA aansluitingen heb. Of stel ik me die controller verkeerd voor? Deze vraag is gewoon uit nieuwsgierigheid vermits ik hier ook vaak updates van kreeg.

Waarom zou dit onlogisch zijn omdat je zes poorten hebt? Je hoeft toch niet alle zes poorten gebruiken voor RAID? Ik zou je aanraden om de handleiding te lezen van je moederbord in verband met RAID. Het is mogelijk dat er verschillende configuraties mogelijk zijn.
En ja je kunt dus sowieso RAID gebruiken zonder extra kosten. En PATA is de voorloper van SATA.

Ik zou je ten zeerste de volgende internet pagina aanraden: (je zal veel sneller en beter geïnformeerd dan het te vragen op een forum)

RAID - Wikipedia, the free encyclopedia

dieter88

Legacy Member
Ik veronderstel dat dit net als een externe schijf gaat aanvoelen. Mijn DVD's die normaal in de map "mijn video's" staan, die nu tot de het OS gedeelte op de SSD hoort, ga ik nu op de twee schijf terugvinden. RAID 0 gaat dit oplossen normaal. Maar jij zou het afraden dus.

Het voordeel van hardware RAID begrijp ik wel maar op een ander forum dat ik nu nimmer terug vind zeiden ze dat software raid niet de moeite was. Daar gingen ze ook de OS op een SSD plaatsen.

Dat laatste punt laat dat maar zitten. Ik denk dat ik dat verwisselde met iets anders. Nu klinkt het logisch.

donderz

Legacy Member
voor RAID-0 heb je 2 identieke schijven nodig, dit is dus enkel het geval indien je 2 SSD's wilt aankopen om nog meer snelheidswinst te behalen. Ik denk niet dat dit het geval is en ik zou dit ook niet onmiddelijk aanraden.
U videos gaan dus (zeker als ge der veel hebt) niet bij op de SSD kunnen en wel op een andere drive moeten. Er zijn wel mogelijkheden om daar gemakkelijk aan te kunnen mbv een snelkoppeling of de libraries aan te passen in win7

Aap

Legacy Member
dieter88 zei:
Ik veronderstel dat dit net als een externe schijf gaat aanvoelen. Mijn DVD's die normaal in de map "mijn video's" staan, die nu tot de het OS gedeelte op de SSD hoort, ga ik nu op de twee schijf terugvinden. RAID 0 gaat dit oplossen normaal. Maar jij zou het afraden dus.

Ik denk dat de principes van RAID niet begrijpt. Bij RAID 0 staan je DVD's gesplitst over de twee harde schijven. Voor jouw is het precies alsof dat er maar één harde schijf is als je kijkt met de verkenner; de gegevens worden echter gesplitst in twee delen over de twee harde schijven.

Ik raad je ten zeerste (opnieuw) de volgende internet website aan:

RAID - Wikipedia, the free encyclopedia

Bekijk het nu hé!

mdgf

Legacy Member
4.) Als ik zo eens rondkijk lijkt me OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB voor 136euro (AZERTY) de beste keuze. Wat denken jullie? Ik zie dat Crucial m4 hier vaak geprijsd word. Enkel om die 3% verschil in betrouwbaarheid?
3% verschil?
De vertex II 25nm begeeft het aan de lopende band, vandaar de immens lage prijs.

Je hebt duidelijk geen idee wat RAID (0,1,5,... er zijn er verschillende soorten hé) inhoudt, lees dat wikipedia artikel en kom dan eens terug..

1.) Het meeste geluid komt volgens mij van de cpu-fan want ik heb de case-fans uitgeschakeld en ik merkte geen verschil. Is er betere methode om dit te bepalen of kun je dit met zekerheid zeggen als je de standaard meegeleverde fan gebruikte?
Vertraag al de fans stuk per stuk (cpu met speedfan, gpu met ccc of MSI afterburner, casefans met controller of eens opstarten zonder) en kijk wat het meest uitmaakt.
Of gewoon je oor tegen de fans leggen natuurlijk.

De stockfan van de cpu kan inderdaad redelijk luid zijn.

flyingdutchman

Legacy Member
- Je kunt ook gewoon de kast open zetten en de fans even tegenhouden met je vinger, daar kan dat spul zeker wel tegen (niet veel force zetten ofc, zachtjes) en dan hoor je meteen waar het probleem zit.

- Het verschil is veel meer dan 3% hoor... Vertexen begeven het 'aan de lopende band', zoals mdgf al aangeeft. De M4 is 20€ duurder, dat is nu toch geen ongelooflijke investering (voor 8GB meer n.b.)

- RAID is RAID, het is sowieso softwarematig aangezien er op hardware-niveau gewoon 2 schijven zijn. Het nadeel bij SSD's met RAID 0 is dat je TRIM-functionaliteit wegvalt (raar dat niemand dit al gezegd heeft), hierdoor zal de snelheid over tijd afnemen omdat TRIM veel efficienter werkt dat de ingebouwde garbage controller. Ik snap het nut ook niet meteen van RAID bij SSD's, tenzij je echt graag gaat e-peenen met je 1k MB/s.
Wat men waarschijlijk bedoelt is dat je een RAID-controller kunt aanschaffen die veel hogere snelheden haalt en een stuk betrouwbaarder is op vlak van uitval. Het punt blijft dat je met RAID 0 (stripe) gekloot bent als 1 van de schijven corrupt geraakt.

dieter88

Legacy Member
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Nu heb ik toch enig idee wat ik moet doen de geluidsoorzaak deftig op te sporen en waarom die vertex goedkoper is.

Het principe en alle soorten RAID ken ik wel maar om de één of ander reden bleef dat idee dat RAID0 het systeem als één schijf ging laten weergeven in mijn hoofd. Zelf bij het lezen van Wiki met dit in gedachten geloofde ik er nog in dat dit zo was. Ik zal dan maar met snelkoppelingen of via libraries moeten werken :p

flyingdutchman

Legacy Member
Dat is ook zo.

Stel, je hebt 2 harde schijven van 500 GB.

Zonder RAID zie je gewoon 2x een map van 500GB, maar mét RAID zie je één map van 1 TB. RAID gebeurt best met identieke schijven (ik weet zelfs niet of het kan met non-identieke schijven).
Als dat echter je beweegreden is om naar RAID te stappen, dan zou ik het niet doen.

mdgf

Legacy Member
RAID0 is inderdaad niet voor zoiets bedoelt, het vergroot voor u alleen maar enorm de kansen op dataverlies.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan