Archief - statische lading

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

mirkol

Legacy Member
iedereen heeft het erover over statische lading, waardoor je moederbord kapot gaat. hoe kan ik dit voorkomen en zijn er enige tips?

bedankt

Tweek

Legacy Member
Nja statische elektriciteit verkrijg je bij wrijvingen zoals van een nylon/wollen trui of van tapis plein of andere synthetische materialen. Dus best bvb niet even je trui uitdoen en dan een mobo aanraken :p

Je kan in een pc winkel zo'n antistatisch bandje kopen maar dat is eigenlijk onnodig...
Je kan je simpelweg ontladen door bvb de aarding van je stopcontact aan te raken of een (ongeschilderde) buis van je centrale verwarming.

mirkol

Legacy Member
aaah dankje man wat is een mobo trouwens

ooh motherbord laad maar :$

mdgf

Legacy Member
Zoals ik al eerder zei (houdt het gewoon bij 1 thread ipv er 5 aan te maken), gewoon wat tweek zegt of je voeding inbouwen in de case en in het stopcontact steken (wel af laten) en je via de voeding/case ontladen (ik raak gewoon rechstreeks de aardingspin aan met alle vingers).

Maar zolang je niet staat te ijsberen in synthetische kleding op een wollen tapijt moet je al enorm veel pech hebben dat je uberhaupt geladen bent voordat je je ontlaadt.

EpilEpic

Legacy Member
verschillende manieren om dat op te lossen:
even de aarding van het stopcontact aanraken
even de verwarming aanraken

werk ook zo veel mogelijk op de antistatische verpakkingen die bij de producten zitten
ga tijdens dat je ermee bezig bent zo weinig mogelijk met je handen door je haar (zo laad je op) en draag schoenen met rubberen zolen terwijl je bezig bent

zo bestaan er duizende truucjes die je ook op het net vindt...
als je echt zeker wil zijn koop je inderdaad zo'n bandje of hanschoen maar das eig niet echt nodig (zeker als je het niet spr vaak gaat gebruiken) ik heb mijn pc ook helemaal ineen gezet zonder atributen...
je kan natuurlijk ook altijd zo'n doktershandschoentjes aandoen dan ben je ook zeker :)

Dracozirion

Legacy Member
Strip een draad en hang die rond de aardingspen van je stopcontact. Het andere einde hang je rond je hand.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan