Archief - Speakers, amps en Ohms

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

obired

Legacy Member
Dag katjes,

Ik heb onlangs de kelder leeggemaakt en 4 speakers gevonden, ik heb namelijk een nieuwe (bijna) geluidsdichte kamer en wou die wel is proberen op mijn laptop aan te sluiten maar da zouden die allebei apart functioneren...
Nu heb ik wat opgezocht over Ohms, watt, serie- en parallelschakeling maar ik vind niet direct het antwoord op mijn grote vraag: ik heb 4 8 ohm speakers en 1 amp met 2 8 ohm uitgangen.
Moet ik mijn speakers in parallel of in serie zetten, moet ik nog met iets anders rekening houden, of aanraders voor mijn boxen beter/harder te laten gaan of zo...

Alvast bedankt,

obired

TeddySo

Legacy Member
je zou ze zo kunnen aansluiten

4 speakers wat wil zeggen 2+ en 2-
dus: 2 + in je R kanaal+ 2- in je R kanaal -
2+ in je L+ kanaal 2- in je L- Kanaal

hoop dat het een beetje duidelijk is

Exit

Legacy Member
parallel zetten => 2 x 8ohm = 4ohm => te laag voor die amp.

de ohm waarde op de amp is de min waarde.

serie zetten moet je normaal ook rekeing houden met de + en - van speakers

serie zetten => 2x 8ohm => 16ohm = is goed als belasting

obired

Legacy Member
wat is 2+ en 2-?

Bedankt voor jullie antwoorden, maar exit: bij serie telt de ohm waarde op en bij paralel telt ze af...

TeddySo

Legacy Member
+ en - van je speakers.
dus gewoon dubbel steken in je amp.

dus gewoon in parralel
serie is dubbel vermogen vragen

Feel The Rush

Legacy Member
PHP:
Exit zei:
serie zetten => 2 x 8ohm = 4ohm => te laag voor die amp.

de ohm waarde op de amp is de min waarde.

parallel zetten moet je normaal oo krekeing houden met de + en - van speakers

parallel zetten => 2x 8ohm => 16ohm = is goed als belasting

is het niet:

serie: 2 x 8 Ohm = 16 Ohm
parallel: 2 x 8 Ohm = 4 Ohm

TeddySo

Legacy Member
Feel The Rush zei:
PHP:

is het niet:

serie: 2 x 8 Ohm = 16 Ohm
parallel: 2 x 8 Ohm = 4 Ohm

WTF? xD volgens mij is dat 2 keer de zelfde berekening die je uitvoert?

en als je u luidsprekers in serie zet, maakt het toch niet uit hoeveel ohm? of ben ik verkeerd? dan stuurt ge toch signaal naar de 2 luidsprekers?
tegenover in parallel stuurt ge toch u signaal naar de 1ste (normaal) en dan door de 2 de, dan hebt ge toch meer weerstand? of ben ik zo verkeerd? xD

Skoebiedoe

Legacy Member
U bent verkeerd.

Serie is de weerstanden bijeentellen....
Paralell is de weerstand optellen maar dan 1/R+1/R= 1/Rt

spanning, stroom, weerstand, vermogen

Trouwens die weerstand die volgens u niet uitmaakt is wel bepalend voor de belasting op de uitgang van uwe versterker.....als dat minder dan 2 Ohm wordt (en dit kan voorkomen tijdens het spelen van muziek) kan het dan zijn dat ge de eindtrappen van uwe versterker ziet oproken...

Dus exit heeft wel gelijk als hem zegt dat de belasting dan beter zwaarder kan zijn dan te licht maar dat hangt ook van uwe versterker af....als hem begint te clippen omdat je het volume moet opdrijven om er iet of wat nog deftig geluid uit te krijgen....en hij is niet beveiligd dan is het ofwel bey bey tweeters of bey bey versterker (maar meestal geven de tweeters het eerst op)


(alléé en nu effe wachten op den eerste die zegt dat zijn autoversterkers tot 2 Ohm stabiel zijn)

Exit

Legacy Member
yip, had ze ff omgedraaid, intussen aangepast :p
foutje


TeddySo zei:
WTF? xD volgens mij is dat 2 keer de zelfde berekening die je uitvoert?

en als je u luidsprekers in serie zet, maakt het toch niet uit hoeveel ohm? of ben ik verkeerd? dan stuurt ge toch signaal naar de 2 luidsprekers?
tegenover in parallel stuurt ge toch u signaal naar de 1ste (normaal) en dan door de 2 de, dan hebt ge toch meer weerstand? of ben ik zo verkeerd? xD

neen => serie (na elkaar):
uitgang => door box1 => door box2

parallel => uitgang naar box1 EN box2

Code:
parallel
---------
   |     |
  |1|   |2|
   |     |
---------

serie:

------
      |
     |1|
      |
     |2|
      |
------

parallel is de weerstand kleiner dan de kleinste die je gebruikt, bij 2 gelijke waarden halfeert de waarde.
hoe lager de weerstand hoe hoger de stroom bij zelfde vermogen => gevolg is dus dat je de versterker(/boxen) defect maakt (versterker zal veelal eerst gaan)

TeddySo

Legacy Member
ok, das klaar voor mij nu ook :p thx voor op me fouten te wijzen :)

Feel The Rush

Legacy Member
TeddySo zei:
ok, das klaar voor mij nu ook :p thx voor op me fouten te wijzen :)

ik bedoelde dus gewoon:

2 maal 8 ohm serie = totaal 16 ohm
2 maal 8 hm parallel = totaal 4 ohm
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan