Je moet een driver installeren voor de losse PCI insteekkaart om je harde schijf ook aan te spreken in het OS.
Zorg er eerst voor dat je Windows XP, versie SP2 is, hoe recenter hoe beter (hardware support van het OS te verbeteren)
Dan installeer je de drivers van de interface kaart (een diskette of CD-Rom) of je gaat naar de hardwarefabrikant via het internet zoeken naar een nieuwe set drivers.
Die installeer je oo de nieuwe gevonden en onbekende hardware.
Dan zal windows XP ook je harde schijf aanspreken en kan je deze ook partitioneren & formatteren voor gebruik.
Zo lang de interface kaart/onboard SATA/RAID controller niet is aangestuurd met de juiste stuursoftware (drivers) zal het zaakje ook niet gevonden worden in windows.