Archief - schijfcache?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wxphe

Legacy Member
Is het zo dat de processor indien ook het ram geheugen vol is, ook de schijfcache kan aanspreken? Ik dacht altijd dat het gewoon diende als een kleine buffer voor het schrijven naar je harde schijf?

Conqie

Legacy Member
als uw ram vol is word uw virtueel geheugen gebruikt
dus uw hdd space

eniac

Legacy Member
Is wat logisch he :)
Je PC zou anders dikwijls eens compleet vastlopen.

wxphe

Legacy Member
eniac zei:
Is wat logisch he :)
Je PC zou anders dikwijls eens compleet vastlopen.

Dat vind ik nu ook si, maar op school zien wij het anders en kan daar geen gelijk halen :D . Maar het mss zo dat als je ram geheugen vol is en er dan virtueel geheugen word aangesproken, de gegevens mss terug uit dat schijfcache gehaald kunnen worden voor ze daadwerkelijk geschreven worden. Maar dat betwijfel ik.

greetz wxphe

palatinus

Legacy Member
is er hier geen kleine verwarring?
ge hebt:
1) schijfcache: geheugen dat fungeert als buffer tussen het werkgeheugen en de harde schijf (2, 8 of 16 mb tegenwoordig)
2) virtueel geheugen: een paar 100en mb's van de harde schijf die je computer kan gebruiken als extra werkgeheugen als het fysieke ramgeheugen van de pc vol zit.

Soundstorm

Legacy Member
En om dus wat verder te gaan,
Als windows zin heeft om het virtueel geheugen aan te spreken, dan zal dit naar het schijfcache geschreven worden die dat dan op de schijf zelf zet. Normaal blijft dit op het cache staan tot er iets anders wordt overgeschreven.
Heeft windows de gegevens uit het virtueel geheugen weer nodig, dan wordt dit van de schijven op het cache geladen om zo naar de rest van het systeem te gaan.
Als er ondertussen niks anders is geschreven in het cache (onmogelijk bij mijn weten), dus heeft windows het schijfcache als virtueel geheugen gebruikt. Maw, ze KUNNEN gelijk hebben bij u op school ;)

wxphe

Legacy Member
palatinus zei:
is er hier geen kleine verwarring?
ge hebt:
1) schijfcache: geheugen dat fungeert als buffer tussen het werkgeheugen en de harde schijf (2, 8 of 16 mb tegenwoordig)
2) virtueel geheugen: een paar 100en mb's van de harde schijf die je computer kan gebruiken als extra werkgeheugen als het fysieke ramgeheugen van de pc vol zit.

daar was ik ook al achter, maar toch bedankt :applause:

wxphe

Legacy Member
Soundstorm zei:
En om dus wat verder te gaan,
Als windows zin heeft om het virtueel geheugen aan te spreken, dan zal dit naar het schijfcache geschreven worden die dat dan op de schijf zelf zet. Normaal blijft dit op het cache staan tot er iets anders wordt overgeschreven.
Heeft windows de gegevens uit het virtueel geheugen weer nodig, dan wordt dit van de schijven op het cache geladen om zo naar de rest van het systeem te gaan.
Als er ondertussen niks anders is geschreven in het cache (onmogelijk bij mijn weten), dus heeft windows het schijfcache als virtueel geheugen gebruikt. Maw, ze KUNNEN gelijk hebben bij u op school ;)

Als het gegeven in het cache geladen is, word het dan direct op de schijfgeschreven of blijft dit in het cache? anders is het toch vrij nutteloos om cache te hebben :confused: ?

Of bedoel je dat het gegeven in het cache geladen wordt, direct weggeschreven naar de hardeschijf zelf, maar toch blijft staan tot er nieuwe gegevens komen?

grtz

Soundstorm

Legacy Member
Ik bedoel dat laatste dus.
Het cache dient om dingen die veel gebruikt worden (laatst gebruikt dus) op te slaan op snel geheugen zodat het sneller beschikbaar is dan moest hij het op de schijf gaan zoeken en dan weer laden.

wxphe

Legacy Member
Soundstorm zei:
Ik bedoel dat laatste dus.
Het cache dient om dingen die veel gebruikt worden (laatst gebruikt dus) op te slaan op snel geheugen zodat het sneller beschikbaar is dan moest hij het op de schijf gaan zoeken en dan weer laden.

ok snap het,

thanx :applause:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan