Archief - sata word niet herkend?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sLop

Legacy Member
BraveHeart zei:
s-ata schijven op zwarte aansluitingen op het mobo verbinden (southbridge)
De gekleurde zijn de RAID-SATA connectors voor een RAID-opstelling en moeten aangestuurd en geconfigureerd worden via een ingebouwde RAID bios van die controller wat ingewikkelder is voor installatie.
Dan heb je nodig de VIARAID map die op je CD van ASUS staat, in de map makedisk staan bestanden, zet ze op een 1.44 diskette of gebruik het exe programa om een diskette aan te maken.
Dan in je bios zet je 1ste boot als CD-ROM, je 2de als geen HD-0, maar wel een soort SCSI/SATA/VIA/RAID geval (ik weet de naam daar niet exact van, maar dat vind je in de opties te in te stellen opstartdevices).
Tijdens het POST zal uw VIA Southbridge SATA controller uw schijven gaan zoeken.
Als je dat al ziet gebeuren is de installatie en configuratie in de bios voor SATA geslaagd.
Plaats de Windows XP CD in 1 van je CD-Stations, druk direct op F6.
Plaats de 1.44 diskette met de SATA drivers die je in de VIARAID map hebt opgehaald.
Kies de optie in setup om drivers op te halen van diskette (S) of (E).
Eens de controller gevonden zal windows uw SATA's ook zien en zal windows XP de drivers ophalen van diskette voor SATA en kan het installeren van XP beginnen.
Eens dat rond is mag je die diskette er uit halen en laat je je pc gewoon zijn werk doen.


wel ja .. vanaf het diskette gedeelte loopt het fout =)

BraveHeart

Legacy Member
reset pc en laat pc gewoon zijn gang gaan, zie wat windows setup dan doet.
er zijn gevallen waar het drukken op F6 niet hoeft en dat windows uw schijf zo vindt.
Proberen.
Ook zou ik eens van een opstartdiskette opstarten, om te zien of drive stuk is of het aan uw diskette ligt :)

clubber

Legacy Member
Pc start op , gaat viaraid op zoek naar schijven , geen serial schijven gevonden
Ik start op met mijn windows cd. druk f6 diskette met viaraid gaat erin ik installeer deze. windows wil zichzelf installeren, maar wil dit op de c: schijf doen ( dit is een IDE schijf ) voor de rest geen partitie of wat dan nog te vinden. druk dan maar f3 afsluiten want over mijn werkende xp ga ik niks plaatsen.

Mss iets anders doen , of breng ik m naar de winkel dinsdag ?
Ik begin het na 2 dagen wel kotsbeu te worden

greetz

Rider

Legacy Member
ge moet op de knop drukken als em vraagt "press button X if u want to load a 3rd party SCSI driver" als uw disketje met den driver erinzit.

ik heb exact hetzelfde mobo met exact dezelfde HD gesinatlleerd tijdje terug en had exact het zelfde probleem.

BTW : ik had een toestenbord waarop een functie "f lock" zat.
deze functie zorgde ervoor dat tijdens het opstarten mijn F zoveel toetsen gedisabled waren; ik moest dat dus eerst afzetten VOOR ik die raid kon installeren.
misschien is't bij u ook zoiets.

clubber

Legacy Member
Spliffrider , ik heb ook toetsenbord met F-lock dat is het niet , kon he :)

press button X if u want to load a 3rd party SCSI driver da krijg ik niet
Ik krijg enkel f6 om andere scsi of Raid te installeren
als ik mijn windows wil installeren.
Dat disketje had je dat van maxtor of van Asus ?

BraveHeart

Legacy Member
spliffrider zei:
ge moet op de knop drukken als em vraagt "press button X if u want to load a 3rd party SCSI driver" als uw disketje met den driver erinzit.

ik heb exact hetzelfde mobo met exact dezelfde HD gesinatlleerd tijdje terug en had exact het zelfde probleem.

BTW : ik had een toestenbord waarop een functie "f lock" zat.
deze functie zorgde ervoor dat tijdens het opstarten mijn F zoveel toetsen gedisabled waren; ik moest dat dus eerst afzetten VOOR ik die raid kon installeren.
misschien is't bij u ook zoiets.

Ik heb ook een keyboard met F-key, (oh no somebody has pushed the f**** f-word alarm :scream: j/k ).

Damn, ik ben er ook bij :help:

sLop

Legacy Member
Aan alle mensen die hierop gereplyed hebben : vreselijk bedankt! Ik heb de kabels omgedraaid van het diskette station en twas direct vertrokken.

wiehiee

clubber

Legacy Member
Ide schijf net verwijderd -> heb net 2e maxtor bijgekocht heb nu 2 identieke , ik wou een array maken en dan vind m inderdaad 160GB , maar bij opstarten vind da Via raid ding geen schijf.
Ik begin het niet meer leuk te vinden na een week miserie
iemand nog raad ?

heb al alle diskettes geprobeerd die gemaakt kunnen worden met de cd van het moederbord
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan