Archief - SATA probleem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jmper

Legacy Member
Ik heb een ASUS K8V Delux en 2 PATA HD.
Ik heb zopas één PATA disk vervangen door een SATA disk.
Nu start mijn pc veel trager op. Weet iemand aan wat dit kan liggen??

Light

Legacy Member
jmper zei:
Ik heb een ASUS K8V Delux en 2 PATA HD.
Ik heb zopas één PATA disk vervangen door een SATA disk.
Nu start mijn pc veel trager op. Weet iemand aan wat dit kan liggen??

bij apparaat beheer moet je bij IDE ATA/ ATAPI controllers
op primary IDE kanaal dubbelklikken en dan bij geavanceerde eigenschappen
bij apparaat 0
apparaattype op geen zetten
doe dit ook met de rest. (als je 2x dit hebt + secundairy)
hoop dat dit helpt.

+ installeer je sata drivers van je harde schijf

jmper

Legacy Member
Exit zei:
wa verstaat ge onder trager?
Vroeger startte hij op op 1min 30s.
Nu duurt dat ongeveer 2min.
Ik vind dit een groot verschil.

Light zei:
bij apparaat beheer moet je bij IDE ATA/ ATAPI controllers
op primary IDE kanaal dubbelklikken en dan bij geavanceerde eigenschappen
bij apparaat 0
apparaattype op geen zetten
doe dit ook met de rest. (als je 2x dit hebt + secundairy)
hoop dat dit helpt.
Dit helpt niet.
Maar ik denk niet da het probleem bij windows ligt.
Ik denk dat het detecteren van de schijven nu veel langer duurt.

Exit

Legacy Member
eerst scant ie ide, daarna sata ... als er geen sata aanhangen kan dat worden overgeslagen ... dus nu kan da goe zijn dat da een 30 kleine sec langer is ... dus 30sec langer geduld hebben om te internetten, gamen, ... :sleep: :doh:

BraveHeart

Legacy Member
Logisch, SATA wordt op een andere interface controller/chipset aangestuurd.
Uw pc zoekt die interface/chipset af op aanwezige S-ATA/RAID geconfigureerde hardware.

Dat traag opstarten is niet echt een probleem, maar een kwestie van wennen.
Moest je nu RAID hebben zou je ook langer w8ten met een PATA setup.
S-ATA heeft ook nog aangepaste drivers nodig (de chipset waar m op aanhangt).

jmper

Legacy Member
Dan had ik beter bij PATA schijven gebleven precies. :doh:

Exit

Legacy Member
om voor die handvol sec nie te veranderen ... tjeezes, tleven gaat al snel genoeg, op die paar sec per dag langer wachen om te booten komt het niet aan.

tfcw2000

Legacy Member
Wat je altijd kan doen is met het Mickeysoft tooltje BOOTVIS uw boot time proberen te verlagen.

Het is wel even zoeken naar BOOTVIS want Microsoft heeft het van z'n site gehaald. Komt daar nog eens bij dat er 2 versies zijn : 1 van voor SP-
1 en 1 van na SP-1 (of was het nu SP-2 :wtf: )

Met m'n 2 SATA schijven in RAID0 op VIA ctrl en met behulp van BOOTVIS krijg ik controle over m'n toestel na 47 secondjes. :applause:

Greet'z

jmper

Legacy Member
tfcw2000 zei:
Met m'n 2 SATA schijven in RAID0 op VIA ctrl en met behulp van BOOTVIS krijg ik controle over m'n toestel na 47 secondjes. :applause:
Hmm zou ik mee die BOOTVIS ook 1min kunnen verkrijgen?
Hoe werkt dat spul juist??

moloko

Legacy Member
1min 20??Bij mij 20 seconden.Hij start zelfs zo snel op dat ik van het muziekske bij opstart enkel nog de laatse noot hoor.Da geluid kan nie meer volgen :lol:

jmper

Legacy Member
moloko zei:
1min 20??Bij mij 20 seconden.Hij start zelfs zo snel op dat ik van het muziekske bij opstart enkel nog de laatse noot hoor.Da geluid kan nie meer volgen :lol:

En hoe spelen jullie zoiets klaar?
Bij mij duurt het zeker 2min :wtf:

tfcw2000

Legacy Member
Amaai Moloko.....

Hoe lang duurt uwen POST van uw mobo dan ? 2 sec ? of telt ge die niet mee ? :wtf:

jmper

Legacy Member
Maar diit zijn allemaall tweaks voor windows.
Volgens mij zithet bij mij in de POST.

Davion

Legacy Member
Krijgde als ge opstart geen message in de trand van: "The BIOS is nog installed' ofzoiet ?, indien ja is dat de optionele promise controller, die kunde in BIOS onder advanced onboard devices uitzetten

moloko

Legacy Member
In het begin zie ik een flits van druk f2 voor bios en f12 voor boot sequence.Dan dat logo van windows xp en dan welkom en bureaublad.

jmper

Legacy Member
moloko zei:
In het begin zie ik een flits van druk f2 voor bios en f12 voor boot sequence.Dan dat logo van windows xp en dan welkom en bureaublad.
Kom dat bij mij zo ook eens maken :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan