Archief - RAID NAS DEFECT

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TOMVM

Legacy Member
Hallo,

ik zit eraan te denken een nas te kopen met 2 HDD's in mirror. Vraag is nu: wat als het nas toestel zelf defect geraakt na een tijd en het niet meer te krijgen is? Kan je dan 1 van de harde schijven gewoon in de pc steken en die daar uitlezen, of zit er een vorm van encryptie op waardoor alleen dat bepaalde nas toestel er toegang toe heeft? (in dat laatste geval zie ik het nut van raid niet goed in)
ik zit te denken aan een synology DS211 of 411

Burny

Legacy Member
Als bij hetzelfde merk blijft gaat die array vermoedelijk terug op te bouwen zijn in een nieuwere NAS.
Maar ook bij een NAS is een backup geen slecht idee. Je kan dat zo instellen dat je er gewoon een USB schijf aanhangt en met 1 druk op een knop de backup laat lopen.
Remeber, redundantie =/= backup.

Exit

Legacy Member
aangezien ze mirror zijn zullen beiden leesbaar zijn zonder problemen normaal (tenzij een exotisch filesysteem gebruikt wordt)

encryptie zal er enkel zijn als dat vermeld is bij de opties (en je ws zelf moet aanzetten dan, meeste zullen het niet hebben)

Burny

Legacy Member
Maar gezien die dingen op linux draaien, is het niet zomaar even NTFS ;-)
Via SMB benadering natuurlijk wel, maar niet het filesystem on disk.

TOMVM

Legacy Member
@ Burny: dat laatste daar was ik al bang voor. Ik wil een NAS voor het gemak, wetende dat ook dat niet onfeilbaar is zou ik er een nemen met twee schijven in mirror zodat je alles geen twee keer moet kopiëeren...maar wat als het toestel zelf defect raakt? Bestaan er ook NAS toestellen die wel in windows formaat NTFS of zelfs FAT32 opslaan?

Burny

Legacy Member
TOMVM zei:
@ Burny: dat laatste daar was ik al bang voor. Ik wil een NAS voor het gemak, wetende dat ook dat niet onfeilbaar is zou ik er een nemen met twee schijven in mirror zodat je alles geen twee keer moet kopiëeren...maar wat als het toestel zelf defect raakt? Bestaan er ook NAS toestellen die wel in windows formaat NTFS of zelfs FAT32 opslaan?

Daar is echt geen nood aan. Koop er desnoods een goedkoop usb schijfke bij. Bij QNAP heb je de OneTouch backup: schijf insteken en op die knop duwen et voila: backup van uw NAS op die externe schijf.

En zoals ik eerder al postte: als je bij hetzelfde merk blijft, is het mogelijk om die array opnieuw op te bouwen in een andere NAS.

Dus eigenlijk --> zie mijn eerste post :)

Exit

Legacy Member
weinig tot geen werken in NTFS
meeste kunnen wel Fat32 maar beperkt in file grote

anders met bootable linux cd kan je daarna eraan in geval van nood

Foert

Legacy Member
Exit zei:
weinig tot geen werken in NTFS
meeste kunnen wel Fat32 maar beperkt in file grote

anders met bootable linux cd kan je daarna eraan in geval van nood

op een qnap nas, met schijven die in raid1 stonden en de nas is kapot, kan je zelfs met linux boot cd niet meer aan je bestanden..
je ziet de folders staan, maar je kan er niet in. (rechten probleem).
je mag proberen wat je wil, het lukt niet

ik heb het voor gehad..

Burny

Legacy Member
Foert zei:
op een qnap nas, met schijven die in raid1 stonden en de nas is kapot, kan je zelfs met linux boot cd niet meer aan je bestanden..
je ziet de folders staan, maar je kan er niet in. (rechten probleem).
je mag proberen wat je wil, het lukt niet

ik heb het voor gehad..

Omdat ik er zelf ook grote interesse in heb, ben ik toch even dieper gaan graven.
Migraties van schijven kan, maar niet altijd. De nieuwere modellen hebben hier geen probleem mee. Zie de QNAP documentation.
Dat zou je probleem dus ook kunnen oplossen.

Foert

Legacy Member
zoals je zegt, de nieuwere nas-en ondersteunen dat. de 409 pro echter niet..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan