Archief - Radeon 9800 aan het afzwakken?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lame_Lamer

Legacy Member
Yellow,

Ik heb dus een Ati Radeon 9800 pro @ XT en die kon ik met arctic silencer en extra cooler oc'en tot 465 core en 411 mem met ATItool.

voor benchmarks deed ik maar tot 450/400 (just to be safe).
en voor spellekes te spelen liet ik hem op default XT speeds draaien (412/356)

Nu dat 3Dmark2005 uit is wou ik hem weer op 450/400 laten draaien voor ff te benchen (haal met default XT speeds 2803 btw) maar ATItool raakt niet meer zover. Hoogste stabiele snelheid is nu "slechts" 440/388.
Dit met zelfde koeling en kamertemperatuur. (kamertemperatuur is lager zelfs)
Kaart word niet warmer dan 60 graden.
Is nog altijd zelfde bios na flash naar XT. (Saphire 128mb Hynix)

Hoe komt het dat ik nu plots minder kan oc'en?
Is mijn kaart aan het kapotgaan?

thx

Davion

Legacy Member
mss dat er veel sotf in de case zit en da ge daardoor warmteophoping hebt ?

brechtvm

Legacy Member
Lame_Lamer zei:
Yellow,

Ik heb dus een Ati Radeon 9800 pro @ XT en die kon ik met arctic silencer en extra cooler oc'en tot 465 core en 411 mem met ATItool.

voor benchmarks deed ik maar tot 450/400 (just to be safe).
en voor spellekes te spelen liet ik hem op default XT speeds draaien (412/356)

Nu dat 3Dmark2005 uit is wou ik hem weer op 450/400 laten draaien voor ff te benchen (haal met default XT speeds 2803 btw) maar ATItool raakt niet meer zover. Hoogste stabiele snelheid is nu "slechts" 440/388.
Dit met zelfde koeling en kamertemperatuur. (kamertemperatuur is lager zelfs)
Kaart word niet warmer dan 60 graden.
Is nog altijd zelfde bios na flash naar XT. (Saphire 128mb Hynix)

Hoe komt het dat ik nu plots minder kan oc'en?
Is mijn kaart aan het kapotgaan?

thx

zo'n hoge oc's ?
ik draai mijn pro aan 440.10/384.75 (met atitool bepaald)
er zit zo'n arctic cooler op...
voor alle pc specs -> brecht.naar.be
hoe kom jij dan aan zo'n hoge clocks ?????????
greetz

Ranzy

Legacy Member
Simpel, 3dmark05 is gewoon nog wat zwaarder dan 3dmark03. Zo kan ik bij 3dmark01 ook hogere clocks instellen dan in 3dmark03.

bollie69

Legacy Member
is door stof, had in het begin ook hogere clocks , na met luchtdruk die is uitgeblaast te hebben oc'e die weer goed.



r9800pro met vga silencer
409/364
(kan veel hoger maar dan heb ik atifacts in doom3 en coling mcray 5)

Lame_Lamer

Legacy Member
nmaar zelfs als ik clock weer op 450/400 zet heb ik totaal geen artifact zowel in 3Dmark 03, 05 en DOOM3...

Het is gewoon ATItool dat minder hoge stabile waardes aangeeft.

Maar ok ik zal eens mijn silencer erafnemen en het stof eruit halen...
Maar het is wel raar dat mijn temps gewoon het zelfde blijven...

Kaart word gekoeld met Arctic silencer en arctic koelpasta 5 met koperen ramsinks en xtra 92 mm fan.

Kaart word niet warmen dan 60° stressed

Lame_Lamer

Legacy Member
brechtvm zei:
zo'n hoge oc's ?
ik draai mijn pro aan 440.10/384.75 (met atitool bepaald)
er zit zo'n arctic cooler op...
voor alle pc specs -> brecht.naar.be
hoe kom jij dan aan zo'n hoge clocks ?????????
greetz

ja ATItool ging tot 465 core en mem 411 maar om zeker te zijn liet ik hem om te benchen maar op 450/400 draaien.

brechtvm

Legacy Member
:'(
waarom wil mijn kaart niet hoger gaan ?
hoe kan ik mn kaart hoger laten gaan (zonder atitool waarschijnlijk)
en toch nog stabiel laten draaien ?
greetz
er zit n cooler op...dusja...ik verwacht toch iets bétere results dan wat ik al had:s

Lame_Lamer

Legacy Member
hmm ik heb nu men agp-voltage wat opgeschroefd tot 1.7 volt (heb gelezen dat tot 1.7 geen kwaad kan).

Hiermee kan ik enkele mhz hoger oc'en maar ik raak nog altijd niet aan de 450 mhz meer. :(

men ram is nog erger.. ik raak zelf niet meer aan de 390 mhz... ???

Is men 3D kaartje kapot aan het gaan? :cry:
Hij heef zo'n lange tijd (zeker 2 weken zonder reboot :applause: ) gelopen op 450/400 mhz...

Ranzy

Legacy Member
Geraak je in 3dmark03 ook niet meer zo hoog? En kapot aan het gaan, komaan, ze draait nog steeds buiten specs hé, zolang ze op standaard snelheden werkt is ze niet kapot.

Edit/
En het verhogen van het AGP voltage gaat je niets helpen hoor, is niet hetzelfde als het voltage over de core.

Lame_Lamer

Legacy Member
Kan dit ook aan de drivers liggen dat hij minder overclockt?
Die hoge clocks haalde ik met catalyst 4.8, nu heb ik 8.07 Beta.
Die 8.07 beta geven mij wel veel hogere scores op default speed...

heb ergens gelezen dat die nieuwe 4.10 drivers hogere clocks toelaten...

Ranzy

Legacy Member
Veel zal het niet schelen in elk geval. En als je echt veel hogere scores haalt met een bepaalde driver, ga er dan maar van uit dat er door ATI gecheat wordt...
En kan je in 3dmark03 nu nog even hoog klokken of niet? (al eens gevraagd trouwens)

RocKer

Legacy Member
Herflash ze eens met andere XTbios,kan soms helpen,dus eerst terug naar pro en dan.....mja ge snapt het wel zeker:).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan