Archief - Q : Oc'probleem : rare bieptoon

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

<MrBabache>

Legacy Member
Ik zit hier met een oc-probleem. Elke keer als ik mijn systeem ( voor specs, zie onder ) overclock, valt hij enkele minuten, tot een kwartiertje later gewoon uit, met een bieptoon die blijft duren. Die toon is net een ambulance toon :). Ik heb al opgezocht wat dit betekent, en vond dit : "A two-tone siren, generally caused by overheating or out of specification voltages " ( http://www.logan.eclipse.co.uk/abit_nf7_(s)_v2_0.htm )
Dus er zijn 2 mogelijkheden : ofwel de temperatuur, ofwel voltageprobleem.
-De temperatuur kan het niet zijn, aangezien de bios constant rond de 40° aangeeft, maximum 45°c.
-Dus het zou een voltage probleem moeten zijn. Verder op de bovenstaande site vind ik dat mijn mobo standaard een klein beetje undervolt ( http://www.logan.eclipse.co.uk/abit_nf7_(s)_v2_0.htm ) , en dat ik dus de cpu core voltage best wat hoger zet. Dat heb ik dus gedaan, maar dit verhelpt mijn probleem ook niet...

Mijn verdere bios instellingen (voor bios screen, screen is niet van mij : http://www.logan.eclipse.co.uk/images/acf.jpg ) Memory timings staan op optimal, en agp spread spectrum staat net zoals fsb spread spectrum op disabled. Cpu thermal throttling staat ook af. Cpu/dram ratio staat op auto, en cpu interface op enabled. Agp freq staat gewoon op 66mhz (voor screens, zie http://www.logan.eclipse.co.uk/abit_nf7_(s)_v2_0.htm
Ik zit dus ergens met een probleem, maar weet niet waar... Aangezien abit het mobo aanprijst als een oc'mobo, en mijn 1800+dlt3c toch ook bekend staat voor zijn goede oc'en vind ik dit toch maar raar...
Zou het eventueel kunnen zijn dat de videokaart niet meekan ? Of het ram?
Windows xp heb ik ook al opnieuw geinstalleerd, maar dat helpt ook niet. Ook de Cmos heb ik al enkele keren gecleared, via jumpers op mobo.

Mijn systeem :
- Amd XP 1800+ Dlt3c
- Abit NF7 2.0 (nforce 2)
- Ram: 256 pc 3200
- Ibm 40 Gb 7200
- Kim Power 350 watt voeding
- PoV Riva Tnt 32mb ( ik heb ook een msi fx5900xt )
Ik zou niet weten wat er scheelt, maar aangezien er toch veel mensen zijn met een abit nf7(s) 2.0 bordje, zal er toch wel iemand mij kunnen helpen :p
Ook de instellingen van andere gebruikers van dit bord ( die oc'en natuurlijk) zijn welkom :sad: :help:

Voor meer info over mijn mobo, zie http://www.logan.eclipse.co.uk/abit_nf7_(s)_v2_0.htm

CubeCuyp

Legacy Member
idd k heb dat ook al een paar keer aan de hand gehad... volges mij is dat gewoon een foutje van het bord.

Die sirene begon hier te loeien maar men overclock was rockstable

Luidsprekertje uittrekken heeft et verholpen hier :p

<MrBabache>

Legacy Member
Mja, luidspreke uittrekken zou wel gaan, ma men systeem valt ook uit :s
Had gij dezelfde bieptoon? (juust nen ambulance, beter kan ik het nie omschrijven :) )
Zou ge misschien as ge ff tijd heb ens uw bios instellingen posten? Zoals
-cpufsb/drramratio
-agp frequenty
-alles onder "advanced chipset feautures"

Volgens mij moet het ergens een instelling of zoiets zijn, want zelfs als ik de fsb met 10 verhoog, heeft hij het...
Zou het helpen als ik mijne bios flash?

Massman

Legacy Member
kheb dat probleem ook, alleen iets erger: bij mij wilt em niet meer opstarten :s
niet na cmos reset, of eens de batterij uithalen ... :doh:

<MrBabache>

Legacy Member
kheb dat probleem ook, alleen iets erger: bij mij wilt em niet meer opstarten :s
niet na cmos reset, of eens de batterij uithalen ...
das minder, ziet da ge bij cmos reset hem zeker een paar minuten laat staan met jumper op de 2 andere pinnekes he...
Ik heb juust nog wa zitten prutsen met pc, en het lijkt alsof het mobo alleen in kleine stapjes wilt oc'en...
Als ik van 11.5*133 ineens naar 11.5*160 ga, springt em binnen de 3 minuten af.
Nu heb ik eens in klein stapkes geprobeerd, en hem zo tot 11.5*160 gebracht. En nu heeft em al een half uur gedraaid, idle. Ik heb hem dan maar zelf uitgezet, omdat ik weg moest.

Massman

Legacy Member
<MrBabache> zei:
das minder, ziet da ge bij cmos reset hem zeker een paar minuten laat staan met jumper op de 2 andere pinnekes he...

tjah, kweet zelf niet offer stroom door mijn mobo gaat.
kzal ff een probleemomschrijving geven ;) :

1 - kzet mijn voeding aan -> rode lichtje onderaan mobo licht op
2 - druk op de powerknop -> groene lichtje springt eerst aan, maar valt ogenblikkelijk terug uit.
3 - de sirene start vanaf het moment ik mijn pc opstart
4 - mijn fans draaien niet: koelerke van de northbridge gaat 1mm vooruit

allee, kzal dan maar ff die cmos reset eens een minuutje daarin laten en de oorverdovende sirene weerstaan :)

Massman

Legacy Member
ik krijg geen beeld: nrml gezien valt de pc uit samen met die sirene, maar mijn pc start niet op, dus ook geen bios, niets ... :help:

&lt;MrBabache&gt;

Legacy Member
allee, kzal dan maar ff die cmos reset eens een minuutje daarin laten en de oorverdovende sirene weerstaan
als ge uwen jumper verzet moet ge wel zorgen dat der geen spanning op uwe computer staat eh, anders gaat da nieveel helpen :)
Ma weet er nu niemand meer over mijn probleem???

krisse

Legacy Member
Da is de code dat uwe cpu te warm is , die borden hebben op standaard bios slechte temp uitlezingen, ik heb da ook meegemaakt, bios flash heeft dat opgelost

en als da ni werk cpu warn temp en shut down temp veranderen of uitzetten in bios

&lt;MrBabache&gt;

Legacy Member
Da is de code dat uwe cpu te warm is , die borden hebben op standaard bios slechte temp uitlezingen, ik heb da ook meegemaakt, bios flash heeft dat opgelost
hmm... Kga dan een van dees ens bios flashen, maar ik betwijfel dat het aan een temperatuurprobleem ligt, omdat ik het ook aan de hand heb als pc nog maar een minuut ofzo opstaat. AbitEQ geeft dan iets van een 32°c aan, en het zou toch al heel straf moeten zijn dat die pak 45°c verschil meet he....:s

krisse

Legacy Member
Ik heb 3 pcs met een abit nf7 geinstalleerd en bij elk vd 3 had ik veel te hoge temp uitlezing en 2 vd 3 keer sirene, bios flash heeft steeds geholpen.


Maar het kan zeker geen kwaad om is te checken of uwe cpu koeler er goe opstaat he

&lt;MrBabache&gt;

Legacy Member
Dan zal ik die koeler maar ens opnieuw installeren, maar als die foute temperaturen uitleest, hoe kan ik dan de juuste temps weten? Wordt da probleem opgelost men ne biosflash?

Massman

Legacy Member
<MrBabache> zei:
Dan zal ik die koeler maar ens opnieuw installeren, maar als die foute temperaturen uitleest, hoe kan ik dan de juuste temps weten? Wordt da probleem opgelost men ne biosflash?

tschijnt idd dat die sirenes veroorzaakt worden door een bepaald bios.

1 oplossing is door in uw bios een bepaalde optie (ben preciese naam vergeten :eek: ) dat kijkt of uw systeem niet te warm wordt uit te schakelen.

een andere optie is een nieuwer bios flashen

nog een andere optie is, best in uiterste nood ;), om het blauwe weerstandje(?) tussen uw socket (in het midden) een beetje omhoog te heffen, net zo hoog zodat uwe cpu niet meer in de socket valt, maar je een klein beetje druk moet uitoefenen.

&lt;MrBabache&gt;

Legacy Member
1 oplossing is door in uw bios een bepaalde optie (ben preciese naam vergeten ) dat kijkt of uw systeem niet te warm wordt uit te schakelen.
Die optie kan ik inderdaad afzetten, maja, stel dat hem nu uitvalt van de hitte, dan is da niet direct gezond he :)

&lt;MrBabache&gt;

Legacy Member
Het lijkt nu te gaan, ik heb zo wa alle opties in de bios veranderd, hij loopt nu 160*11.5 ( stock = 130*11.5), en hij heeft zo toch een half uurke iddle volgehouden op 31°c, dan heb ik een half uurke fifa gespeeld, met 42.5°c.
Ik heb wel een andere koeler gestoken, het lijkt er dus op dat de vorige niet goed bevestigd was, maar we zullen zien he :)

&lt;MrBabache&gt;

Legacy Member
Het probleem lijkt opgelost : hij doet nu 2.2 ghz @1.7v .
Waarom het opgelost is, begrijp ik nog altijd niet :) Ik heb gewoon een nieuwe cooler geinstalleerd ( vortex dream 7 ) en nu is het probleem dus opgelost...
De vorige cooler was ook niet verkeerd geinstalleerd, want hij viel op stock speeds niet uit op pakweg 45°, en overclocked viel hij al uit op een goei 30°....
Makom, het is opgelost :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan