Archief - [Q]-[CHECK] Iemand ervaring met HTPC???

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wonderboy

Legacy Member
Hi,

Heeft hier iemand ervaring met een Home Theater PC? Wat ik graag zou doen is het volgende:

Een Cooler Master case ofwel de ATC 620 SX1, ofwel een Cavalier...
Mobo van abit die hier nog ligt, zoe dan evt IS-10, IS7-E, IC7, BH5, BL7-RAID kunnen zijn...
PIV 2.4 of zo...
Pioneer DVDROM en DVRW
Ofwel 1 HD ofwel 2 in RAID
256 mem
Audigy 2
Schuin gedrukt heb ik reeds...

Maar nu:
Wat is aan te raden van TV tuner kaart? En welke kaart nemen om je beeld op je TV te brengen?

Streefdoel: Gebruiken als Digitale videorecorder! DVD speler, MP3 speler, DivX, Schaakcomputer enz... Ik wil van beeld iets bereiken dat MINSTENS evenwaardig aan DVD kwaliteit is, anders heeft het weinig zin. De pc zou moeten booten rechtstreeks op de TV, geen PC scherm erbij. Ook als er een programma wordt opgenomen van tv, wil ik de originele zendkwaliteit behouden en niet terugvallen op analoge videorecorder kwaliteit! De pc moet zeer stil zijn! Bijna geruisloos...

Wie kan mij hier eens wat raad geven met dit projectje? Heb je ervaring met PC's aangesloten op TV? Wat geeft de beeldkwaliteit? PIV2.4 2dehands ok? Of overkill? Mss Sempron gaan gezien goeie prijzen? Welke grootte van HD en is RAID nodig of overkill? Keuze van degelijke Beeld en Tunerkaart? Zijn er andere voor of nadelen aan een HTPC?

Alvast bedankt aan diegene die me hierover wat meer kunnen vertellen...

spokkie_spok

Legacy Member
Me tv-out gaat de kwaliteit voor video te zien goed zijn.Maar u desktop is zo goed als onleesbaar.
Alst stil moet zen zouk toch naar wc setup gaan
voor hd deste meer deste beter. ik zou toch in het totaal al zeker over de 200gb gaan.
En dan voor u cpu. dunno eigenlijk. ma da gaat ook veel afhange van u tv-tuner kaart of die software matig record of hardware matig.

ps de kawliteit van u opnames zal altijd vrij slecht zijn aangezien da de kwaliteit van de kabeluitzendinge ook ni echt goed is.

wonderboy

Legacy Member
Dank je,

Ja opnamekwaliteit hangt af van de kabel...
Heb je ook een idee of de weergave van dvd's even goed zo niet beter zal zijn als met een salon dvd speler?

Kwestie tunerkaart zal er een worden van rond de 250 euro dus dat zal wel ok zijn...

guRuh

Legacy Member
kwestie van geluid... steek er zeker een 3d kaart in met PASSIEVE koeling, of maak hem passief gekoeld (ZM-HP80D ofzo). Geluid van voeding: koop u bijvoorbeeld een 300 watt van zalman, is zeer stil (alhoewel dat deze niet aan te raden is: niet zo'n goede, zeg maaar slechte +12V lijn, en ze wordt luider na een tijd...). Neem daarom beter een akasa, die is 18dbA.
Het enige echte geluid da ge dan nog gaat hebben is dat irritante gezoom van u cpu... oplossing thermalright heatsink+papst fan+ u cpu een beetje underclocken (ik denk niet dat ge u volledie cpu snelheid gaat nodig hebben - als u voltage tenminste naar omlaag kan :s)

ma keb nogal twijfels bij u project, een schijf van 400 giga (!) , daar zulde geen 100 films opkrijgen ofzo e. De tunerkaart gaat (ws toch) alles direct schrijven, zonder eerst te encoden (wat zorgt voor een kleiner bestand)

maar toch, bonne chance :)

***ARF***

Legacy Member
dan laat ge diene achteraf encoden hé
anders kunde maar een paar filmkes oppakken
hier overlaatst ook gedaan
kwam uit op iets van een 600mb/min (geen typo)
en dan als alles binne is kunde da laten compresse
terwijl ge aant slapen zijt :)

apa

Legacy Member
Als je de originele kwaliteit wil behouden, dan moet je opnemen zonder kwaliteitsverlies. Dat betekent natuurlijk grote files. Dus een grote HD is dan zeker geen overbodige luxe! Bovendien Heeft een HD met zeer grote capaciteit ook een hoge bandbreedte, wat precies goed uitkomt omdat video-bewerking precies dat nodig heeft. Als HD raad ik je de Maxtor MaxLine III van 300 GB voor EUR 199,00.

RAID heeft in jouw geval niet veel voordeel. Het is handig wanneer je, naast opnemen en afspelen, ook veel encodeert en bewerkt. Jij wil echter opnemen zonder verlies aan kwaliteit; dat betekent dat je de stream die van je tuner-kaart komt rechtstreeks kan wegschrijven (in MPEG2) en daar verder van afblijven.

Als videokaart en TV-tuner kaart zou ik gaan voor een ATI Radeon 9800 Pro All-In-Wonder. Deze kaart kan je gebruiken als volwaardige TV-tuner (een van de besten op de markt), en verder doet die ook uitstekend dienst als gewone videokaart (je kan er zelfs recente (3D-)games mee spelen mocht je dat willen). Verder kan de kaart rechtstreeks in MPEG2 opnemen (voor zover je CPU snel genoeg is; wat in jouw geval zeker zo zal zijn). MPEG2 is het formaat waarin ook DVD's geschreven zijn; de opnamekwaliteit is dus dezelfde. Ook tof is dat deze videokaart ook komt met een afstandbediening. Deze videokaart kan je vinden voor EUR 199,00.

De Pentium4 processor is een goede keus voor wat betreft multimedia. Hoewel de Athlon64 op Socket939 op dit moment de beste is op dat vlak, kan je de Pentium4 tegenwoordig voor een veel interessantere prijs te pakken krijgen. Ik zou je aanraden een dual-channel moederbord te nemen zoals de Abit IS7-E (EUR 90,00) of de Abit IC7 (EUR 125,00): dit zijn de besten uit je lijst; met een lichte voorsprong voor de tweede. Als processor zou ik gaan voor een Pentium4 Northwood met 800 MHz FSB als je die nog kan vinden. Anders kan je de Pentium4 Prescott 2,8 GHz nemen voor ongeveer EUR 185,00.

Met zo'n bord neem je ook best 2 latjes geheugen (om in dual channel te kunnen werken). 256 MB vind ik nogal weinig; ik zou gaan voor 512 MB (2 x 256 MB). Als snelheid neem je best PC3200; oc'en van een HTPC is niet zo'n geweldig idee omdat je dan betere koeling nodig hebt die dan ook nog eens meer lawaai veroorzaakt. Daarom zou ik gaan voor goedkoper merkgeheugen (Apacer, Corsair Value Select, ...) en geen high-end (en vooral duur) oc-geheugen (Corsair XMS, ...). Je kan 2 latjes Apacer 256 MB PC3200 krijgen voor EUR 108,00.

Als case lijkt die CoolerMaster ATC 620 mij wel wat... Maar in die case passen enkel µATX borden :( Wat betreft de geluidsproductie ervan kan ik enkel deze thread terugvinden op het forum van SilentPC review (en die ging dan nog over de voorganger van deze 620: de 600). Verder is CoolerMaster ook gekend als vrij duur merk en komt de kast zonder voeding.

Als alternatief zou je de Antec LifeStyle Overture kunnen overwegen. Die kast komt wel met een 380 Watt TruePower voeding en in de kast passen standaard ATX mobo's. Toegegven: qua design vind ik de CoolerMaster wel mooier. De Overture komt echter zeer goed uit de review en de reviewer weet te melden dat die zeer weinig lawaai produceert. Deze kast kan je vinden voor EUR 141,00.

Ik kan mij inbeelden dat componenten daarin wel eens warm kunnen worden, daarom zou je eraan kunnen denken om je cpu te onderklokken en tegelijkertijd de voltage ervan te verlagen. Op die manier heb je die hittebron (en dus geluidsbron) al deels weggewerkt. Als CPU-fan kan je het wel proberen met de boxed-fan van Intel. Alternatief kan je gaan voor de Zalman CNPS 7000B voor ongeveer EUR 40,00.

Struber

Legacy Member
die antec vind ik persoonlijk niet mooi om onder den tv te leggen, ik zou eerder opteren voor een case van Silverstone maar dit is slechts een kwestie van goesting he :)

voor de rest sluit ik me aan bij apa.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan