dmv de NX-bit (No eXecute) worden delen van het geheugen gemerkt als zijnde in gebruik voor data (niet uitvoerbaar) en voor programmatuur (wel uitvoerbaar). Hierdoor is het niet meer mogelijk voor een virus of wat dan ook om dmv een buffer overflow kwaadaardige code uit te voeren (omdat die code in het data gedeelte opgeslagen zit en dus niet uitvoerbaar is).
Dit is hoe dan ook geen vervanging voor een antuviruspakket en het nx-bit wordt ook enkel gebruikt als je xp sp2 of hoger draait