Archief - pc freest op zalig scherm :p

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Smikkelone

Legacy Member
mijn pc slaat soms vast en geeft artifacts op het scherm samen met een getik van de hd ;)

wat ik dus denk is dat de voeding te licht is omdat ik kijk en als hij afslaat is het op de 12V lijn bij idle 12.032V-11.904V en bij load (dus games en veel hd activity) 11.712 en dat was het laagste punt.

Dus ik ben vrijwel zeker dat het die lijn is die mij problemen geeft. nu is mijn vraag wat vreet zo veel stroom dat zelfs een 520W voeding dit niet kan trekken :s
De voeding kan normaal een 18A op de +13V lijn leveren.

alles wat stroom trekt:
AMD64 3200 +(skt 754)
K8V SE Deluxe
radeon 9800 pro (merk sapphire komt tot 70° warm maar blokkeert niet :p (nfsu2), uitgemeten met aerocool)
SB live!
DVD writer dual layer(nec i guess)
CD writer van Aopen
hd maxtor 200gb sata die met moulex via verloopstuk naar sata gevoed is.(rare zin i know :p)
cpu fan,2*120mm en 1*92mm fan gevoed via aerocool.
nog een paar electronica stuff (2cfl's en nog 1 ccfl met paar opamps voor faden en nog 20 leds met een schakeling)

Wat ik wel vaststel is als de 12V lijn zakt dan stijgt de 5V lijn :p : 5.268V als 11.712V | 11.776->5.16 | 11.84->5.134 | 11.904->5.134 | 12.032 ->5.107

Wover

Legacy Member
tja ik had een Zalman 400W, wat normaal een goed merk is, maar die stond bij +12V op 10.09V :p

Ik heb nu een OCZ PowerStream 420W steken, en die geeft mooi 11.9V, maar die heeft op die +12V lijn dan ook rond de 30A in tegenstelling tot de Zalman die net als de jouwe maar 18 had...

Wat er zoveel stroom vreet, geen idee :p

Smikkelone

Legacy Member
hehe dus het zelfde probleem gehad?
kan er mijn multimeter niet tussen steken hij kan maar 10A aan :(
ik denk persoonlijk dat die hd en graka ism cpu@full load nogal veel vreet
want als ik een process heb die op 100% cpu werkt dan daalt spanning naar 11.84V en dan is de volgende spanningsdaling fataal meestal ;) dat ik die 11.7 gemeten heb is een wonder in feite :p want da wast laatste meetpunt voor hij uitviel ;) en als hij dan reboot is't rebooten om de 2 sec tot ik stekker uit trek en weer in steek na een minuutje of ze

Smikkelone

Legacy Member
kzie ni direct een merk staan ;) typenummer staat:LPG2-35 made in Thailand

op de doos staat niets van merk maar wel iets anders: LPG2-550W

edit na te googelen 2 keer de naam "marca" tegengekomen

Davion

Legacy Member
- Koop u dan een deftige 400-450W voeding van Antec/Enermax/OCZ/Tagan fzo en ge zit goed :)

Ik trek gelijkaardig systeem met een Antec TruePower 380W 'S' met eaze

Smikkelone

Legacy Member
en uw voltages zijn? :)
en hoeveel Ampères zijn uw lijnen zo?

Davion

Legacy Member
- 3.3V: 3.296V
- 5V --: 4.999V
- 12V : 11.776V MAAR(!)

Dit is gemeten met AsusProbe..
Neem ik echter er de voltmeter bij krijg ik dit (onder full stresstesting 3DMark) op de molex van men 9800XT:

+5V: 5.02V
+12V: 12.03V

Dus perfect.. Ik heb ook 18A o^p de +12V maar wel van een deftig merk

Smikkelone

Legacy Member
mja al die waardes zijn ook gemeten met asus probe ;) kzal later nog keer V meter op zetten wel opletten voor die zalige kortsluitingen :p

btw kan het kwaad dat mijn pc niet geaard is? meet zo'n 60V oscillatie op het boelke tov de chauffage ^^

Exit

Legacy Member
aarding is wel aangeraden (is nu een magneet en geeft storingen ...)

i386dx

Legacy Member
Ik denk toch niet dat die 11,7 V het probleem is hoor. Dat is slechts 2,5% afwijking!

Het is zoals Davion al zei wel beter om eerst uw spanningswaarden eens uit te meten met een V-meter.
Test ook eens met alles van hetgeen je niet nodig hebt losgekoppeld/uitgeschakeld (lampekes, cdroms, casefans, extra hdd's,...). Kijk dan of hij nog uitvalt onder volle belasting (en wat de spanningen zijn).

Smikkelone

Legacy Member
ik heb dit probleem ook meestal als ik lang op de pc gezeten heb en dan een reboot doe (gewoon heropstarten) dan krijg ik artifacts op het beeldscherm( waar anders :P) als hij bij dat balkje zit maar de pc loopt niet vast tijdens artifacts ;) maar hij doet ook niet door :D enige die helpt dan is stekker voor een minuutje terug uittrekken
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan