Archief - Nieuwe PC: Kortsluiting + no boot andere PSU

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

le mastre

Legacy Member
Dag,

Ik heb onlangs een nieuwe PC geassembleerd. Hierbij heb ik een XFX PRO550W voeding en een P67 ASROCK Extreme 4 Gen 3 gebruikt.

Dag één kon ik nog perfect de PC booten. Windows geïnstalleerd en de ganse avond gebruikt. Dag 2, PC boot en valt uit.

Gans de case stond onder stroom wanneer ik die opnieuw wou opstarten, dus mijn eerste gedachte... kortsluiting! Wanneer ik de voeding uit de case haal en zo in het stopcontact stop, dan al voel ik een lichte stroming door de voedingbehuizing gaan.

Oudere voeding ingestopt. Desktop wil niet starten. Fan start en stop na een seconde al. Mobo fried? Kan dit nog? Misschien had de voeding geen aarding met de case zelf? Iemand ervaring hiermee of zou er misschien toch een kortsluiting zitten binnenin de case zelf en valt die automatisch uit bij verliesstroom?

Alvast bedankt!

Pedroo

Legacy Member
Ik denk dat ge dus idd met een fried mobo zit. MAAR! check eerst dit;
Ik heb zelf, toen ik nog ni zo lang bezig was me pc's, ne pc samengesteld en had hem heel properkes ingebouwd. Alles erop en eraan. Bij mij bootte die soms ook fatsoenlijk, maar dan weer niet. Na heeeel lang zoeken, en uiteindelijk em helemaal uit elkaar terug te halen zag ik dat ik 2 vijskes teveel had gevezen op mijn mobo-tray waardoor die twee de onderkant van mijn moederbord raakte. (op soldeerpuntjes)

Kijk dus eens heel goed of geen enkele kabel of iets dergelijks je moederbord raakt. Probeer ook eens zonder ram ed. te starten. Probeer alles uit te sluiten wat je kan!

le mastre

Legacy Member
Alvast merci voor de feedback.
@ Hungry: Ja, stopcontact met aarding.
@ Pedroo: I know what you mean. :) Dat ook ooit eens voorgehad en zou nu echt niet het geval mogen zijn, maar ik zal nog eens checken just in "case". (get it? ;) ). You're right. Tijd voor trial and error.

pstubru

Legacy Member
Ter info: niet alle stopcontacten met een aardingspin zijn effectief geaard. Mocht je een oude gloeilampsocket en een losse stekker met aarding liggen hebben kan je door een kant van de lamp te verbinden met een van de stoompinnen en de andere kant met de aarding controleren of de aarding doorverbonden is en uw differentieel effectief werkt. Let wel : je moet als het bij de ene stroompin niet lukt nog eens proberen met de andere. Je kan trouwens ook best eerst alle nodige toestellen uitschakelen die niet graag uitvallen door stroompanne.

Het resultaat van de test is dus ofwel valt de differentieel uit ofwel brandt de lamp en je raadt het al : als de lamp brandt is het stopcontact niet geaard.

le mastre

Legacy Member
Ok, eventjes een update. mobo enkel getest met cpu + cpu fan erop en dit buiten de case.
Voeding op aangesloten, mezelf geaard met de voeding en dan power on (Er zit een power button op het moederbord zelf).

Ik voelde duidelijk stroom lopen. Er zit dus volgens mij een kortsluiting op het moederbord zelf. Best bizar.

Hungry®

Legacy Member
le mastre zei:
Ik voelde duidelijk stroom lopen. Er zit dus volgens mij een kortsluiting op het moederbord zelf. Best bizar.
INDIEN er een gevoelige verliesstroomschakelaar in het elektisch circuit zit waarop je de voeding aankoppelt is wat volgt minder toepasselijk. Indien er geen zit kan je volgende proberen. Schakel de voeding via een niet op de aarding aangesloten stopkontakt of zet er een blok tussen waarvan de aarding afgekoppeld is. Probeer nu eens of er nog 'stroom' op de voeding zit.
Heb al meegemaakt dat er een motor van een wasmachine versleten was en die had verlies over de aarding. Met gevolg dat alle op de aarding aangesloten apparaten problemen kenden. Bij jou kan dat de pomp zijn van een c.v. of whatever.

Heb je dit fenomeen niet meer laat je best het elektrisch circuit nakijken en opzoeken welk apparaat de boosdoener is.


Het kan uiteraard ook liggen aan de voeding zelf, indien de andere voeding niet sterk genoeg was start de pc zeker niet op dus dat is geen referentie.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan