Archief - Nieuwe pc gebouwd, hulp nodig.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mo.

Legacy Member
Hello,

Graag had ik met jullie naar een oplossing voor mijn probleempje gezocht.
Gisteren heb ik een PC voor mijn broer in elkaar gebokst. Dit is de hardware:

Processor: AMD Phenom II x 4 955 (4x3200Mhz, 4 x 512kb, 6144kb, Deneb)
Moederbord: Asrock 770 Extreme 3
Grafische kaart: ATI radeon HD 5570 Silent (1024MB, 128 bit, PCIe x 16 v2.0, PCIe x16 v2.1)
Geheugen: G.Skill 4GB DDR3-1333 (2 x 2048mb)
OS: Windows 7 Ultimate

Waarom deze componenten? Omdat ik een zeer vergelijkbare opstelling heb waarvan ik uitermate tevreden ben (prijs/kwaliteit)
Het enige verschillende tussen onze systemen is de grafische kaart, ik heb namelijk de veel oudere ASUS ENGTS 250 (1024mb).
Als vergelijkingsmateriaal gebruikten we World of Warcraft (Wow).
In eenzelfde situatie gaf mijn Pc een fps (frame rate per second) aan tussen 45 en het maximum zijnde 60. Bij mijn broer bleef deze op 18 hangen. Ook de bewegingen haperden op zijn pc, terwijl bij de mijne ze zeer vloeiend bleven.
Ik moet wel zeggen (al heb ik geen idee of dit een rol kan spelen) dat we de Wow niet opnieuw hebben geinstalleerd maar dat we de oude HDD even hebben aangesloten, geknipt, geplakt en de oude HDD weer verwijderd. Iemand een idee?


Thanks.

TrsH

Legacy Member
Alle drivers deftig geïnstalleerd?
Settings mss te hoog?
Koelpasta en koeler op cpu niet deftig?
Mss teveel addons in zijn wow geïnstalleerd?

Sent from my HTC Wildfire S A510e using Tapatalk

Aap

Legacy Member
Mo. zei:
Grafische kaart: ATI radeon HD 5570 Silent (1024MB, 128 bit, PCIe x 16 v2.0, PCIe x16 v2.1)

Het enige verschillende tussen onze systemen is de grafische kaart, ik heb namelijk de veel oudere ASUS ENGTS 250 (1024mb).

Ik heb het even op het internet gezocht en de ASUS ENGTS 250 heeft een 256-bit geheugen interface terwijl die ATI Radeon slechts een 128-bit interface heeft. Dit zou mogelijk een verklaring van je probleem.

Toch zou ik aanraden om de temperatuur van de CPU en de grafische kaart in het oog te houden.

Om testen of dat de CPU/geheugen goed werkt, gebruik Prime95 voor minstens twee uur. Om specifiek geheugen te testen kun je memtest86 gebruiken.

mdgf

Legacy Member
GTS250 is juist een stuk sneller dacht ik. Bovendien gaat het slechter op het systeem met de 5570.

In elk geval:
1.) een 5570 is geen gaming kaart (al helemaal niet met passieve koeling... (test temps)), daar is ie te traag voor (je kunt natuurlijk wel eens een spelletje spelen, maar verwacht niet veel)
2.) WoW is een k*t-geoptimaliseerde game die zich niet veel aantrekt van de hardware prestatiegewijs, draai eens 3dmark of iets als crysis of een ander enigszins normale game.

Mo.

Legacy Member
Dank mannen, hier wordt tenminste geholpen! :)
Ik heb intussen inderdaad ook vernomen dat hoewel de Engts250 ouder is het een veel stabielere en snellere kaart is dan de Hd5770. Maar kunnen jullie me een kaart aanraden (prijs kwaliteit). Het moet niet echt het beste van het beste zijn, maar hij speelt nu eenmaal Wow en dat moet perfect draaien :)

Gurt11

Legacy Member
Een 5770 is wel (nog) een goed kaartje. 5670 bedoelde je toch he?

verreckie

Legacy Member
Der wordt hier een en ander verward. :)
HD5570 = no good
HD5770 = wel goed

@Stylerke, waar haal jij die 5670 vandaan? :p

mdgf

Legacy Member
@Stylerke, waar haal jij die 5670 vandaan?
Wat extra verwarring kan nooit kwaad zeker :p.
maar hij speelt nu eenmaal Wow en dat moet perfect draaien
Zie:
mezelf zei:
2.) WoW is een k*t-geoptimaliseerde game die zich niet veel aantrekt van de hardware prestatiegewijs, draai eens 3dmark of iets als crysis of een ander enigszins normale game.
Ik durf eerlijk gezegd niet veel advies geven voor WoW (toch niet om het "perfect" te draaien, framedrops krijg je zelfs met hardware van 10.000€), het is niet zo erg als Black Ops natuurlijk, maar toch.
Nu ja, een 5770/6770 zou sowieso een enorme verbetering moeten zijn tov een 5570, de cpu is ook zeker goed genoeg.

Omdat ik het toch moet vragen: welke voeding zit daarin (niet enkel het wattage aub, dat zegt niks)?

fortuneke

Legacy Member
sharkoon.... :(

als je een pc bouwt of een nieuwe voeding koopt neem dan tenminste

antec/ corsair / xfx /coolermaster voeding ( hoog waardige voedingen ! )

Mo.

Legacy Member
Hoe herken je trouwens een goede graphics card?

fortuneke zei:
sharkoon.... :(

als je een pc bouwt of een nieuwe voeding koopt neem dan tenminste

antec/ corsair / xfx /coolermaster voeding ( hoog waardige voedingen ! )


het had een mooie doos :p

Gurt11

Legacy Member
verreckie zei:
Der wordt hier een en ander verward. :)
HD5570 = no good
HD5770 = wel goed

@Stylerke, waar haal jij die 5670 vandaan? :p

Lol :p o jeetje, ik typte het zelf verkeerd inderdaad. Ik bedoelde een 5570 dus ^^ een 5770 zal dus prima voldoen voor WOW ;-)

Een goede gpu vind je door reviews te lezen :p of het hier op het forum te vragen natuurlijk ^^

Mo.

Legacy Member
Hehe thanks stylerke. Maar ik kan me toch voorstellen dat bepaalde cijfers van een graphics card er meer toe doen dan andere?

mdgf

Legacy Member
Hehe thanks stylerke. Maar ik kan me toch voorstellen dat bepaalde cijfers van een graphics card er meer toe doen dan andere?
Voor AMD (of ati) kaarten is het zo (sinds de 3000's):

Eerste cijfer: generatie (verschil in tijd) (, bv 6xxx is nieuwer dan 5xxx
Bij kaarten uit verschillende generaties kun je niet altijd voorspellen welke de beste is enkel op basis van het nummer (bv 5870>6870).

tweede cijfer: serie, hoe hoger hoe beter en kaarten van dezelfde serie hebben dezelfde chip, enkel de kloksnelheden* (en evt de hoeveelheid geheugen) verschillen
3-6 is eerder low-end stuff voor htpc's of extra aansluitingen, 7 (low-mid end) en 8(mid-high)/9(high-end) zijn dan de gaming kaarten.

derde cijfer: verdeling qua prestatie, wederom hoe hoger hoe beter (bv 6870>6850, want hoger geklokt*).

Om het allemaal niet te verwarrend te maken durven nummers wel eens op te schuiven, bv de 9 serie werd bij de 5000-generatie ingevoerd om de dual gpu (5970) kaart te markeren terwijl de 8serie de normale high-end kaarten waren (net zoals bij de 4xxx en 3xxx die geen 9xx hadden), bij de 6000 werd de 5870 dan de 6950/6970 en de 5970 de 6990, :crazy:.

NVidia (sinds de 2xx generatie) kaarten zijn iets meer straightforward omdat ze geen derde cijfer hebben, eerste cijfer=generatie, tweede = serie (relatieve performance).

Wil je weten welke kaarten relatief goed zijn tov andere (zowel AMD vs ATI vs NVidia vs intel) dan is dit een goede chart, wel met een korrel zout te nemen, maar over het algemeen klopt het toch degelijk:
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-performance-radeon-geforce,2997-7.html

p.s. Laptopgrakas kun je prestatiegewijs totaal niet vergelijken met desktopkaarten qua nummers, een 6970m (laptop) is bv ongeveer gelijk aan een 6770 (desktop).

Mo.

Legacy Member
Wow, dat is nu eens een deftige uitleg :) Dus dan denk ik dat weet wat doen. Dank mannen.

pixbillye

Legacy Member
toch nog efkes een vraagje voor de ts: op welke resolutie speel je?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan