Archief - Netwerksetup TN FiberNet40

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cyanide

Legacy Member
Ik heb een vraag in verband met de setup van mijn netwerk.

In mijn woonkamer staat de modem van telenet (het nieuwe type met router en WiFi). Graag zou ik een verdieping hoger ook internet hebben. Dit zou makkelijk kunnen opgelost worden door een UTP kabel via de spouw of door het plafond naar boven te geleiden. Dit is echter geen optie wegens recent uitgevoerde schilderwerken ;-)

Ik dacht aan het volgende:

TN MODEM ==== HomePlug 1_____Homeplug 2(eerste verdieping) === router (ingesteld als switch, zodat ik ook boven zowel Wired als Wireless internet heb).

Werkt dit? Het is enkel bedoeld om te kunnen internetten, niet om zware bestanden te verslepen.
PS met homeplug bedoel ik internet via de stopcontacten.

Metteh

Legacy Member
Denk niet dat ge die router speciaal moet gaan instellen das een modem,router & switch allemaal in 1 apparaat.

Dus gewoon gelijk je zelf zegt van modem naar homeplug 1 en zo een plug naar de bovenverdieping.

Cyanide

Legacy Member
Met die tweede router bedoel ik niet de telenet modem, maar een aparte router die ik eigenlijk als switch (+wireless) wil gebruiken. Ik zal dan het router gedeelte van de router moeten uitschakelen, neem ik aan (zoniet zit ik met twee routers; de TN modem en de externe router).

sneax

Legacy Member
Waarom niet gewoon eerst eens de draadloze verbinding van de telenet router testen? De kans is groot dat uw laptops en machinerie met wifi minstens 40mbps halen, indien ge de instellingen goed instelt. Met uw homeplugs is het niet gegarandaard dat ge evenveel zou halen.

Keep it simple ... en tis ni omdat iets geleverd is door telenet dat het bucht is, test het eerst nekeer. Bij ons was de signaalkwaliteit van het telenet wifi zeer goed, evenveel als mijn wifi router van linksys (mits foefelen aan de instellingen, probleem is dat velen hier geen zak verstand van hebben en hun tekort aan troubleshooting afdoen op slechte hardware van telenet).

Cyanide

Legacy Member
Zou ik inderdaad eens kunnen testen, maar de modem zit in een kast ingebouwd en de sterkte van het signaal buiten de kast is al serieus afgezwakt. Aangezien ik op de eerste verdieping een stabiel signaal nodig heb voor ten minste drie apparaten (die ook niet allemaal met WiFi werken) had ik graag via de switch (router) drie extra wired poorten gehad. Ik heb in het verleden ook niet al te beste resultaten met WiFi gehad (onstabiele verbindingen) en dacht dat himeplugs misschien stabieler zouden werken.

sneax

Legacy Member
Probeer gewoon is, eventueel met de modem uit de kast.

Laat u niet leiden door de signaalsterkte in windows maar test met een effectieve filetransfer (signaalsterkte is maar een indicatie en is eigenlijk nutteloos, bij de moderne protocols bv moet de signaalsterkte helemaal zo sterk niet zijn om toch hoge snelheden te halen).

morfer

Legacy Member
om even kort uit te leggen hoe ik het gedaan heb.
Hier staan ze wel naast elkaar maar het komt op het zelfde neer.

Of je nu via het stroomnet gaat met u utp of via de spouw maakt nix uit voor deze opstelling.

1: modem/router telenet verbinden met router verdiep hoger ( via netstroom of spouw )

2: uw router configureren met vast ip adres ( 2de verdiep )
je stelt bv op je router in:
192.168.1.5 als vast ip adres
195.130.130.133 voorkeur DNS server
195.130.131.133 Alternatief DNS server
255.255.240.0 Subnetmasker
Standaardgateway 192.168.1.1 ( dus je zal de standaard instelling van u router moeten veranderen van 192.168.0.1 naar 192.168.1.1 om compatibiliteitsproblemen te voorkomen.
je zal dan ook opnieuw moeten inloggen op uw router, en deze keer met de 192.168.1.1 :p,

3: Dan log je in op uw telenet account en ga je naar de instellingen van uw modem/router
Daar zoek je het onderdeel DMZ, Hier komt het ip adres van de router, in dit geval 192.168.1.5

4. Klaar is kees !
Nu heeft uw router op de 2de verdieping ook geen beperkingen IVM poorten ( videochat enzo etc etc )

Moest ik een fout gemaakt hebben let me know :p

PS: ondertussen blijven aandringen, na al meerdere uitvallen. en 3 bezoeken van telenet. Dan toch een modem only gekregen ! ik ben een gelukkig man ^^

Exit

Legacy Member
de router als ap/switch instellen is 'enkel' nodig als er nog pc's zijn die je in zelfde netwerk zitten wilt bereiken.

EN als de telenet router en uw router zelfde ip hebben, dat gaat conflicten geven dan

morfer

Legacy Member
ik bedoel niet het ip adres in zijn geheel.

ik weet niet juist hoe ze het noemen ( domein ? ) 192.168.1.1 ( de 1 )
Standaard is dit op de telenet router VAST 192.168.1.1 niet aanpasbaar.

maar op uw persoonlijke modem is dit standaard 192.168.0.1 ( wat niet instelbaar is als DMZ in telenet modem omdat je vast zit aan dat domein.

Dus eigenlijk hoofdzakelijk maar nodig zoals jij het zegt als je de computers op het andere verdiep meer wil geven dan internet alleen :p

Duc1n0

Legacy Member
Sinds kort heeft Telenet een wireless modem voor Fibernet40 bij mij geplaatst.

Met elk toestel kan ik zonder problemen op het internet dankzij de wireless etc.

Maar het lukt mij niet/nooit om nog zelf een game te hosten.. Hoe komt dit? Hoe kan ik aan de instellingen van de wireless modem van Telenet FOEFelen? Ik wil vooral bij Warcraft III kunnen hosten.

Voor de duidelijkheid, ik heb zelf niets van tussen routers of dergelijke staan. Enkel de wireless modem van Telenet staat hier.

Alvast bedankt & cheers mates.

morfer

Legacy Member
je moet u pc voorzien van een vast ip adres.
En dan uw ip adres instellen als DMZ op uw telenet router/modem

Duc1n0

Legacy Member
morfer zei:
je moet u pc voorzien van een vast ip adres.
En dan uw ip adres instellen als DMZ op uw telenet router/modem

Alvast bedankt, maar hoe kan ik instellingen wijzigen in mijn telenet router/modem? Dat is eigenlijk mijn grootste vraag.

morfer

Legacy Member
Dit kan je doen via de de website van telent ;) ( mijn telenet )
Er is een menu bijgekomen normaal en daar staat Wireless instellingen
Daar moet je gaan naar Geavanceerd ( waar je DMZ vind )

grtz

Duc1n0

Legacy Member
morfer zei:
Dit kan je doen via de de website van telent ;) ( mijn telenet )
Er is een menu bijgekomen normaal en daar staat Wireless instellingen
Daar moet je gaan naar Geavanceerd ( waar je DMZ vind )

grtz

Dan is er iets mis met mijn 'Mijntelenet' pagina, dat menu 'Wireless instellingen' is er bij mij niet.. :(

Zucht, dus ik kan momenteel niets doen..?

Hier een printscreen van mijn overzicht :

ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

morfer

Legacy Member
Volgens mij niet, je hebt geen enkele instelling ?
Ik vind het wel raar, ik heb daar 15 mogelijkheden ofzo ?

grtz

Duc1n0

Legacy Member
morfer zei:
Volgens mij niet, je hebt geen enkele instelling ?
Ik vind het wel raar, ik heb daar 15 mogelijkheden ofzo ?

grtz

Nope, ik heb geen enkele instelling, ik kan eigenlijk niets doen in 'MijnTelenet'.

Toch bedankt voor jouw tijd & moeite. Zal morgen na de les zelf langs Telenet moeten gaan.

Cheers

Exit

Legacy Member
telenet center kan daar niets aan doen, klanten dienst bellen
mogelijks komen die opties er nog bij op uw abo, is pas sinds kort geisntalleerd en wrs nog niet actief gezet om aanpassingen te doen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan