Archief - netwerk vraagje

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tiber

Legacy Member
heb een vraagje mbt mijn netwerk thuis...

Telenet komt binnen op een router (met draadloos internet) beneden in de leefkamer (waaruit er 3 toestellen aangesloten zijn) dan loopt er een UTP naar boven (2de verdiep) naar een switch (waarop weer 3 toestellen zijn aangesloten)

Nu zou ik graag op het 4de verdiep nog een draadloze router zetten. Kan dit via UTP van de switch (op het 2de verdiep) naar het 4de ?

Zou dit veel snelheidverlies betekenen?
Bestaan er snelheidsversnellers ?
EDIT: kan ik de switch ook verwisselen met de router van het vierde verdiep? (maw. kan router op router aangesloten worden?)

mvg,
Tiber

.conne.

Legacy Member
Router op router kan maar je als je hem effectief als router gaat gebruiken moet je er wel rekening mee houden dat je niet van alles wat voor de router zit, naar alles wat achter de router zit kan. Omgekeerd gaat wel. Je moet er ook voor zorgen dat je dan niet dezelfde ranges gebruikt aan de LAN zijde van de router. Zie ook een andere thread hierover op het forum (weet niet exact meer welk subforum).

Het is dan beter om de router als switch te gebruiken, door de kabel van de onderverdieping niet in de WAN poort maar in één van de LAN poorten te steken. Dan ook DHCP uitschakelen op de router zodat je dit enkel op de eerste router hebt.

Wat betreft de snelheid gaat dit niet zo'n enorme vertraging betekenen.
Ik zou de draadloze router ook wel aansluiten op een LAN poort + DHCP uitschakelen zodat je hem zuiver als AP gebruikt. Waar je die zet maakt niet uit.
Maar als je hem helemaal beneden zet, moet hij WEL als router fungeren (dus van Telenet moden in WAN poort + DHCP ingeschakeld).

Exit

Legacy Member
vor internet gaat dit niet uitmaken (die is trager dan het lokale netwerk)
voor lokaal netwerk kan er eventueel wat verlies zijn als meerdere pc's onderling data uitwisselen, anders ga je er niets van merken

higherdemon

Legacy Member
ook zo dat een switch de dag van vandaag bijna niets meer kost.

white-hat

Legacy Member
higherdemon zei:
ook zo dat een switch de dag van vandaag bijna niets meer kost.

Inderdaad voor gewoon huis-tuin-keuken gebruik is de goedkoopste goed genoeg.
Tenzij he nog een extra router hebt liggen koop je uzelf best een switchke.

apa

Legacy Member
Wat is precies je bedoeling op het 4de verdiep? Ga je daar enkel draadloos werken? Of ga je er enkel vaste PC's aansluiten?

Je kan op het vierde verdiep nog een switch bijplaatsen en eventueel een wireless access-point. Zo vermijd je veel van de problemen die je hebt met een tweede router...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan