Archief - Mobo of CPU om zeep?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Psy

Legacy Member
Net een aantal onderdelen gekocht dit weekend, mij vandaag eens beziggehouden met de boel samen te steken..

Gaat om volgend systeem
I5 2500k
Asus P67 Sabertooth
8GB DDR3 Corsair Vengeance
Gainward 560 Ti Phantom
Vertex 3 SSD (i know, i know)
CoolerMaster GX750

Nu, eenmaal alles samengestoken, vanaf het moment dat ik achteraan de PSU aanzet, begint ineens de psu & cpu fan te draaien, een aantal ledjes lichten op, en na 10seconden valt de boel weer stil, powerknop doet absoluut niks.
Dat die PSU ineens begint te draaien vanaf je de switch aanzet is allesbehalve al normaal, nog nooit meegemaakt.
Ligt niet aan de PSU, werkt perfect op m'n oud systeem, inclusief die 560 Ti aangesloten.

Zelf met alle componenten eruit, op een houten tafel (dus enkel PSU & CPU aangesloten, geen ram, geen grafische kaart, niks) doet ie exact hetzelfde. :/

Straks eens terug naar de winkel rijden & kunnen ze daar nog verder uitsluiten of het aan de cpu of het mobo ligt, heb hier geen ander i5 mobo ligge dus kan het niet uit sluiten. (Bij Forcom trouwens)

Hoop dat ik een ander kan meekrijgen zonder eerst de RMA te moeten afwachten, aangezien dat ook weer wat weken in beslag zal nemen. ;(

tekn0w!z

Legacy Member
Bios reset geprobeerd?
Misschien ook eens testen met een andere voeding?

Psy

Legacy Member
Al geprobeerd, maakt niks uit, doet exact hetzelfde met een andere voeding (coolermaster silentpro 700)
Voeding was trouwens splinternieuw dus kon me vanaf het begin al moeilijk voorstellen dat het daaraan zou liggen (die voeding werkt trouwens perfect op m'n huidig systeem, ander mobo & oudere cpu)

Cmos reset gedaan aan de hand van de jumper (haalde niks uit), aangezien ik niet aan de batterij kan omwille dat dit mobo een soort "thermal armor" om zich heeft dat veel componenten afdekt.
Kan je er wel afhalen maar wou het me niet riskeren omwille van garantie & dergelijke

Den_Limburger

Legacy Member
Pinnetjes nakijken op uw socket.
Deze staan misschien krom door uw processor er op te klemmen.
Het is de laatste tijd een veel voorkomend probleem bij Asus.

[MJ]

Legacy Member
Niet alleen bij Asus overigens, MSI is in hetzelfde bedje ziek...

Den_Limburger

Legacy Member
Nee, maar op uw mobo wel....
Ze moeten allemaal mooi gelijk zijn.
Je kan er wel beter zelf niet aan prullen als er eentje of meerdere krom zijn.

Psy

Legacy Member
Hm, straks eens bezien dan als ik naar Forcom rij, niet veel zin om de hele boel weer uiteen te halen

RMA'd, mobo om zeep.
Zucht, typisch dat'k weer zoiets moet voorhebben, sabertooth is ook niet direct iets dat veel op stock is dus direct een replacement geven zat er niet in, kan nu weer 3-4 weken zitten duimdraaien voor iets da'k net gekocht heb.

fortuneke

Legacy Member
dat is echt wel kut :(

ik heb geleerd bij een cpu installeren dat je eerst de pinnen bekijkt en dan em voorzichtig erin
legt en dan zachtjes heen en weer wrijft om zeker te zijn dat de pinnetjes mooi in de cpu terecht komen en vervolgens dan de cpu op spant

en met dit allemaal te horen wordt ik al bang om me upgrade te bestellen met asus of msi mobo

Psy

Legacy Member
Denk niet dat ik iets verkeerd gedaan heb, zal wel gewoon dead on arrival geweest zijn, heb nog als technieker gewerkt & dead on arrival mobo's was iets dat wel af en toe voorkwam.

Met de nieuwe i5/i7 series zit ge trouwens zonder pinnen, nuja miniscule pinnetjes op de socket zelf, niet op de cpu, eenmaal ge die socket dan aanspant maakt dat een enorm freaky "crunchy" sound

fortuneke

Legacy Member
weet ik :D heb er al geinstalleerd :)

wordt allemaal zo klein gemaakt tegenwoordig

Psy

Legacy Member
Heb gisteren tel gehad van Forcom, ze mogen het direct crediteren, en heb hetzelfde model nog eens opnieuw aangevraagd, met een beetje geluk is het nog tegen het weekend in orde. Mooie service dus.

Hoop nu enkel dat er niks mis is met die CPU, en dat ik opnieuw hetzelfde meemaak, maak me ergens een beetje zorgen dat op één of andere manier dat moederbord misschien een kleine kortsluiting doorgegeven heeft aan die CPU, zou het dan mogelijk zijn dat die CPU dat nieuwe moederbord ook om zeep helpt?
Fysiek ziet de CPU er prima uit, op de kleine "dotjes" na dan die de socket achtergelaten heeft.

Idee was om bij Forcom te vragen of ze die cpu daar eens kunnen testen als ik om het nieuwe mobo rij, maar blijkbaar zijn ze daar met een man minder voor een paar weken en zou dat waarschijnlijk niet lukken, langs de andere kant heb ik weinig zin om het nog eens opnieuw mee te maken als ik het hier ineen steek.

*sigh of relief*
Moederbordje was opnieuw binnen bij Forcom, alles werkt perfect deze keer :)
Mij enorm zitten stressen de voorbije dagen met af te vragen of de CPU & dergelijke er ook niet aan was -.-

Temps met de Mugen 2 ook dik in orde, 35C° idle, /content

Devian

Legacy Member
Psy zei:
*sigh of relief*
Moederbordje was opnieuw binnen bij Forcom, alles werkt perfect deze keer :)
Mij enorm zitten stressen de voorbije dagen met af te vragen of de CPU & dergelijke er ook niet aan was -.-

Temps met de Mugen 2 ook dik in orde, 35C° idle, /content

35 graden ? Dat is toch nog redelijk veel ? Ik heb 2 weken gezelen een pc in elkaar gestoken voor een vriend , ook i5 2500k en de mugen 2 . En ik heb daar 27 graden idle , en stock paste . Ik zelf heb met mijn h 70 nu idle 24 graden, nu de dagen wat frisser worden .

Bill

Legacy Member
Een defecte cpu kan je ook vaak herkennen dat je het moederbord niet meer uitgeschakeld krijgt door de stroomknop in te houden. Hij doet dat verder ook niet veel enkel de fan gaat draaien maar uitzetten gaat enkel door de kabel uit te trekken..

Psy

Legacy Member
twielant zei:
35 graden ? Dat is toch nog redelijk veel ? Ik heb 2 weken gezelen een pc in elkaar gestoken voor een vriend , ook i5 2500k en de mugen 2 . En ik heb daar 27 graden idle , en stock paste . Ik zelf heb met mijn h 70 nu idle 24 graden, nu de dagen wat frisser worden .

was in BIOS, net ondervonden dat bios eigenlijk niet echt idle temps zijn, zit redelijk wat load op precies.
in win met coretemp zit ie ongeveer op 28C idle, 40-45C load, wat wel cava is imo, zeker als je met die stockcooler gaat vergelijken die al makkelijk oploopt tot 80C load.

Niet oc'd trouwens, maar die turbomode staat wel aan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan