Archief - mediacenter DIY

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

EpilEpic

Legacy Member
hoj,

ik ben van plan om mijn eigen mediacenter samen te stellen nu ben ik eens alles aan het overlopen maar voor ik alles bijeen begin te rapen wil ik toch zeker zijn dat mijn concept wat klopt...

  • smalle case (ik twijfel nog tussen een cubecase of een HTPC case)
  • kleine voeding
  • basic moederbord
  • basic processor
  • tv kaart (zodat kabel alsook analoge videocamera kan worden aangesloten)
  • een hele hoop opslagcapaciteit
  • geheugen
  • optische drive (wss blu-ray)
  • front panel met cardreader
  • wireless netwerkkaart

- nu wil ik ook via hdmi kunnen aansluiten op een tv bijvoorbeeld bestaan er daar kaartjes voor of moet ik werken via een videokaart

- als besturingssysteem zou ik liefst gewoon een gratis os gebruiken maar ik ben op die markt helemaal niet thuis...iemand die mij hiermee kan helpen...het zou wel handig zijn moest het een volwaardige vervanging zijn voor bv windows, zodat ik ook wel op het internet kan (voor bijv ondertitels te downloaden) en bijv docs zou kunnen lezen...voor de rest zou het enkel dienen om films mee te zien en opnemen.

voorlopig is het nog maar een concept en ik ben veel weg deze vakantie dus ik begin er wss pas in oktober aan maar dan kan ik ondertussen al stukje bij beetje materiaal verzamelen, en nog 10 keer van idee veranderen :p

alvast bedankt voor de hulp en de tips (want die zijn allemaal zeer welkom)

Aap

Legacy Member
johnbeton10 zei:
- als besturingssysteem zou ik liefst gewoon een gratis os gebruiken maar ik ben op die markt helemaal niet thuis...iemand die mij hiermee kan helpen...het zou wel handig zijn moest het een volwaardige vervanging zijn voor bv windows, zodat ik ook wel op het internet kan

Linux is "gratis" (de officiële ondersteuning van sommige distributies dan weer niet)

Als je geen computerfreak bent of je hebt geen linux cursus gevolgd, zou ik zoiets nooit aanraden.

Wat ik je wel echter zou aanraden zijn de "live" cd/dvd's van linux. Dan heb je een voorsmaakje zonder al te veel gevaar.

.conne.

Legacy Member
Als OS kan je XBMC liveCD gebruiken, perfect voor wat je wil doen.
Wat betreft HDMI kan je tegenwoordig wel al weg met een moederboard met nVidia ION (2) en Intel Atom processor, is in staat om FullHD af te spelen (doch flash soms wat lastig).
Als je wat beter presterend materiaal wilt, kan je een moederbord nemen met socket 1155, met HDMI op, en dan een Core i3 of i5 met grafische chip op.

Giovanny

Legacy Member
Kijk voor een moederbord ook is naar de nieuwe AMD Brazos (e350) platform. Deze scoren beter dan de ION's.

Zijn meestal mITX-bordjes, hebben hdmi en verbruiken 21w maximum. In combinatie met een ssd + hdd loopt dit heel vlot. Kostprijs ligt rond de €100.

Of deze compatibel zijn met linux weet ik wel ni.

EpilEpic

Legacy Member
ah mooi, ga ik morgen allemaal eens op het gemak bekijken, alvast erg bedankt voor de tips...

wist niet dat er mobo's waren met standaard hdmi aansluiting, good to know...
in ieder geval ik hou jullie op de hoogte van mijn beslissingen en andere vragen :D

Giovanny

Legacy Member
Wat bedoel je met 'een hele hoop opslagcapaciteit' ?

Want die kleine moederbordjes hebben meestal maar 3 sata poorten.

EpilEpic

Legacy Member
sjah zou er toch minstens 10T in willen hebben...
als ik naar mijn huidige collectie kijk... en opnemen vanop tv kost me ook steeds veel opslagcapaciteit... in ieder geval bedankt voor de opmerking, ga ik ook zeker eens bekijken...

Giovanny

Legacy Member
10tb...? :) dat is al behoorlijk wat opslag. Zijn dus 5 hdd's + 1 voor het os.

Hebt ge al een case gevonden?

sneax

Legacy Member
Ik zou nemen:
een mini case
met een minimoederbord
met een i3 of i5 naargelang uw budget
onboard grafische kaart gebruiken (van de i3 of de i5)
windows 7 professional gebruiken (voor multi-user remote desktop, mogelijk met kleine hack)
een gewone harde schijf
een tv kaart
4gig ram
nog dingen die ik vergeten ben ;)
dat moet niet zoveel kosten denk ik, is compact, klein en stil

En daarbij een NAS op hetzelfde (gigabit)netwerk (met draad) als de mediacenter, die zet ge dan gewoon in RAID als 1 grote schijf van 10tb.

Doet ge dat, dan kunt ge van gelijk waar ter wereld inloggen op uw pc en programma's programmeren om op te nemen. Via uw nas kunt ge overal in uw netwerk films streamen (op uw iphone, op uw laptop of netbook, etc...), etc...

Ik zou geen linux gebruiken. Als ge graag prutst en doet en er graag uren mee bezig zit om het inorde te krijgen zonder dat het dan nog werkt zoals ge wilt, be my guest natuurlijk, ik heb mij daar vroeger ook veel mee geamuseerd.

Sjoepap

Legacy Member
persoonlijk ben ik een fan van de Antec Fusion remote black case voor HTPC's

EpilEpic

Legacy Member
10tb...? dat is al behoorlijk wat opslag. Zijn dus 5 hdd's + 1 voor het os.
wat betreft het OS heb ik hier nog een kleine SSD liggen die toch niet gebruikt wordt dus die ga ik daarvoor gebruiken. Heb voor de moment al zo'n 5Tb aan videomateriaal...vooral veel eigen maak enzovoorts en voor de rest allemaal van dvd's geript (DUH :p). natuurlijk zou ik da wel kunnen samendrukken maar ja...dan is dat altijd zoveel werk hé en als ik dan eens iets wil zien moet ik dat weer gaan uitpakken ed.

anyway, ik ben nog niet veel thuis geweest deze week (de examens zijn juist gedaan) dus hopelijk vind ik morgen wat tijd om mij er mee bezig te houden hé :p

En daarbij een NAS op hetzelfde (gigabit)netwerk (met draad) als de mediacenter, die zet ge dan gewoon in RAID als 1 grote schijf van 10tb.

Doet ge dat, dan kunt ge van gelijk waar ter wereld inloggen op uw pc en programma's programmeren om op te nemen. Via uw nas kunt ge overal in uw netwerk films streamen (op uw iphone, op uw laptop of netbook, etc...), etc...

prima idee vooral handig dat ik dan inderdaad overal ter wereld aan mijn programma's kan en da streamen is natuurlijk ook altijd welkom :D

Ik zou geen linux gebruiken. Als ge graag prutst en doet en er graag uren mee bezig zit om het inorde te krijgen zonder dat het dan nog werkt zoals ge wilt, be my guest natuurlijk, ik heb mij daar vroeger ook veel mee geamuseerd.
laat ons zeggen dat ik geen officieel os ga aankopen, maar miss vind ik er wel eentje :p

persoonlijk ben ik een fan van de Antec Fusion remote black case voor HTPC's

ben nog altijd aant twijfelen maar ik denk inderdaad dat ik naar een HTPC ga gaan ipv een cube, dat zal later veel beter bij het geheel passen (als er versterker, dvdspeler, digibox enz staat) en de case waarover je sprak is inderdaad zeer mooi...maar ben nog aant twijfelen of ik mss niet zelfs heel de case zelf zou maken...ik zie wel weer :D

bedankt voor de hints

edit: heb trouwens net een mediaplayer gezien op ibood die vandaag te koop staat
iemand die weet of dat iets goed is, want de broer van mijn vriendin plant een aankoop van een mediaplayer, en dit zou natuurlijk wel fijn zijn ^:D

sneax

Legacy Member
Ik zou er niet willen mee werken met zulke mediaspelers (zoals die op ibood).

En ivm windows 7 pro, ge kunt dat gebruken zonder te activerne voor 30 dagen en mits een kleine hack kunt ge dat 3 keer verlengen (tot 120 dagen in totaal dus). Ge kunt nadien dan belsissen of ge het wilt kopen of niet. Ik gebruik het voor mijn mediacenter en ben er supercontent van, zeker omdat niet alleen ik maar ook mijn pa en mijn ma dat dus gebruiken, multi-user remote login is echt de max en het werkt verbazend goed EN zonder veel in te stellen. Soms start die zo gewoon vanzelf op, dan zit die ffkes te werken (bv updates aant installeren) en gaat hij vanzelf weer in slaap. Voor programma's op te nemen gaat hij uit slaap en weer in slaap automatisch. Kdenk dat het nu al maaaanden geleden is dat we die nog is zelf gereboot hebben en draait nog steeds. Waarschijnlijk zal hij zelf wel al eens beslist hebben om te rebooten maar daar merken wij niets van. Wij melden gewoon aan en af. De pc beslist voor de rest wat hij doet en hij doet dat goed :p

Om zoiets flawless te krijgen moet ge al een linux specialist zijn, en moede bij elke nieuwe versie van die programma's weer beginnen knoeien.

Vanuit overal ter wereld kunnen wij die opleggen wia wake-on-lan (zit in de router die wel altijd aanstaat), zelfs als de pc helemaal uitstaat.

Oh en nog iets: tv kaart support is heel heel zwak in linux.

Tzijn maar wat ideetjes - of ze voor u situatie van belang zijnziet ge zelf maar natuurlijk.

EpilEpic

Legacy Member
alvast allen bedankt voor de ideetjes, repkes all the way...
echter ligt het project zowizo een tijdje stil, wegens vakanties en herexamens maar vooral wegens enkele dure aankopen van de laatste dagen, zit ik momenteel zonder weinig cash om te investeren in mijn project :p
het zal dus voorlopig even bij dromen blijven en veel nadenken over hoe en wat ik nu juist wil (wat ook niet zo'n slecht iets is, maar toch...)

Wanneer ik weer wat "sponsers" heb gevonden zal ik er wel terug invliegen en terug wat meer posten, maar voorlopig zal het jammer genoeg niets worden :(

grtz,
John
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan