Archief - "mechanische beep" , plz help!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Pedroo

Legacy Member
Ik hoor dikwijls (bij zwaardere belasting) een piepend, "ratelend" geluidje. Sommige mensen noemen dit op forums "mechanisch gepiep". Het komt van men videokaart, waar ik zeer zeker van ben (heb goed geluisterd). Wat de meesten denken wat het is, maar wat het NIET is bij mij
- waarschuwingsbiepjes van het moederbord
- piepen van men boxen
- men voeding die te licht is (Cooler Master 620M)
- piepen van versleten lagertjes in m'n fans ofzo...
- te warme videokaart, wordt gekoelt met Artic Twin Turbo en wordt tijdens 'gamen' niet hoger dan 60°C + cpu tijdens gamen niet hoger dan 55°C

Als ik bv GTA4 speel, is het duidelijk te horen, maar wat erg vreemd is; als ik scroll in het menu hoor je da 'piepgeluidje meevolgen' op het tempo waarop ik scroll. Het klinkt misschien absurd, maar het is wel werkelijk zo... Vanaf ik GTA afsluit, is het ineens een pak minder en/of stiller.

Nu is de vraag, weet er iemand wat dit wil zeggen? Gaat men videokaart het begeven? Indien iemand hier écht een pro in is, en zou willen, mag die altijd eens binnenspringen (indien gewild natuurlijk he, pc-kenners ondereen :hug: )

Plz help! :sad:

komaan, niemand? Ben echt benieuwd wat dit is...

R3L4X

Legacy Member
Heb dit op de laptop eens gehad als ik op batterij zat als ik scrollde in internet kreeg ik ook een lichte piep, net niet op het irritante af, na herinstall OS heb ik niks meer gehad

Pedroo

Legacy Member
Sakke1994 zei:
Heb dit op de laptop eens gehad als ik op batterij zat als ik scrollde in internet kreeg ik ook een lichte piep, net niet op het irritante af, na herinstall OS heb ik niks meer gehad

Herinstalleren heb ik al teveel gedaan :D (niet voor die reden), maar het heeft nooit iets geholpen :cry: Het heeft echt iets met elektriciteit te maken. Het lijkt alsof de voeding veeeeel te zwak is, wat ik ten sterkste betwijfel :(
Maar zoals ik al zei, niets wordt te warm ofzo...
Té mysterieus naar m'n goesting! :doh:
:help:

morfer

Legacy Member
Wat ik denk:
Mijn 4870x2 had hier ook last van, bv in sommige menu's is er een ongelimiteerde FPS
wanneer een beeldkaart enorm veel fps maakt krijg je soms een piepend whinende geluidje.
althans dit is wat ik denk dat het is. ( ook omdat het een 4000 reeks is )

Kan je het filmen ofzo ? Als het is wat ik denk haal ik het er wel zo uit :)

Pedroo

Legacy Member
morfer zei:
Wat ik denk:
Mijn 4870x2 had hier ook last van, bv in sommige menu's is er een ongelimiteerde FPS
wanneer een beeldkaart enorm veel fps maakt krijg je soms een piepend whinende geluidje.
althans dit is wat ik denk dat het is. ( ook omdat het een 4000 reeks is )

Kan je het filmen ofzo ? Als het is wat ik denk haal ik het er wel zo uit :)

Haha; heel veel fps maakt, da zal in mijn geval ni altijd waar zijn, men vorige setup was met een E6850 (3 dagen geleden), en toen maakte het ook zo'n geluidjes. (veel fps kreeg ik toen totaaaaal niet :D ) En 't is iet enkel in een menu, het is ook tijdens het gamen, en daar krijg ik ni altijd veel fps :p

Ik zal dit eens proberen (zal voor morgen zijn), zal men bericht editen en link proberen bij te zetten, al weet ik nog niet hoe :doh: Ik weet ook niet of het luid genoeg is om fatsoenlijk op te kunnen nemen :unsure:

En wat bedoel je met het er zo uit halen? Wat denk je dan dat het is?
Alvast bedankt!

morfer

Legacy Member
Pedroo zei:
Haha; heel veel fps maakt, da zal in mijn geval ni altijd waar zijn, men vorige setup was met een E6850 (3 dagen geleden), en toen maakte het ook zo'n geluidjes. (veel fps kreeg ik toen totaaaaal niet :D )

Ik zal dit eens proberen (zal voor morgen zijn), zal men bericht editen en link proberen bij te zetten, al weet ik nog niet hoe :doh: Ik weet ook niet of het luid genoeg is om fatsoenlijk op te kunnen nemen :unsure:

En wat bedoel je met het er zo uit halen? Wat denk je dan dat het is?
Alvast bedankt!


ik denk dat het zelfde is als bij mij toen,
en wanneer ik het geluid hoor zal ik u kunnen zeggen of het identiek is aan het mijne :) en een hoge fps is soms wel mogelijk hoor :) ;) bv zwaar spel opstarten, de reclame menu's doen soms 500 fps, kan je chekken met fraps aan, mss zo eens zien :)

Pedroo

Legacy Member
morfer zei:
ik denk dat het zelfde is als bij mij toen,
en wanneer ik het geluid hoor zal ik u kunnen zeggen of het identiek is aan het mijne :) en een hoge fps is soms wel mogelijk hoor :) ;) bv zwaar spel opstarten, de reclame menu's doen soms 500 fps, kan je chekken met fraps aan, mss zo eens zien :)

En als ik zeg dat het identiek is? :),zonder te moeten bewijzen? :D How can i fix it then? plz zegt ni: koop nen Nvidia ofzo :tongue:
Jah, in het menu van GTA krijg ik soms 1000+ fps, Fraps ken ik maar al te goed ;)

morfer

Legacy Member
Oplossing kan zijn vertical sincro aan zetten, dan zit je vast aan 60fps, kunt maar proberen..

Vers

Pedroo

Legacy Member
morfer zei:
Oplossing kan zijn vertical sincro aan zetten, dan zit je vast aan 60fps, kunt maar proberen..

Vers

Nog iets? :D want ik weet niet zeker of dit bij elk spel mogelijk is?
En even off-topic; nice rig you've got there! Wa zijn uw temps op idle en full load? (prime95)

Thx! :bow:

edit: Vsync stond altijd al aan heb ik net gecheckt, en het is nog steeds :'(

Pedroo

Legacy Member
Vorda zei:
Dat is toch gewoon piepende caps? Is normaal als je sommige kaarten tot zijn limiet drijft.
squaling gpu - Google zoeken

Omg, dat is het inderdaad!! MEGA hard bedankt!
Ik vond NERGENS de term op het internet! :bow::bow::bow::bow:
Hier ga ik morgen eens wat meer research achter doen (of het op te lossen valt ofzo)
Thanks mate! :hug:
:applause:

ps: weet gy toevallig ook of dat gevolgen kan hebben zoals microstuttering (wat normaal enkel op CF of SLI voorkomt?) Ook als ik enkel men shadows van gta4 verander van medium naar iets hoger, dan begint de stuttering pas... hoe komt dit? Echt enkel bij verhogen van shadows.

Wasbeer

Legacy Member
damn µstutter word een nieuwe hype blijkbaar lees dat woord vaker als P.0R.No de laatste tijd :s

Vorda

Legacy Member
Pedroo zei:
Omg, dat is het inderdaad!! MEGA hard bedankt!
Ik vond NERGENS de term op het internet! :bow::bow::bow::bow:
Hier ga ik morgen eens wat meer research achter doen (of het op te lossen valt ofzo)
Thanks mate! :hug:
:applause:

ps: weet gy toevallig ook of dat gevolgen kan hebben zoals microstuttering (wat normaal enkel op CF of SLI voorkomt?) Ook als ik enkel men shadows van gta4 verander van medium naar iets hoger, dan begint de stuttering pas... hoe komt dit? Echt enkel bij verhogen van shadows.
Met plezier :) Heeft niets te maken (of als gevolg ofzo) met microstutter of wat dan ook.

Het piepen komt van de condensatoren die heel snel opladen en ontladen, en dan voor trillingen zorgen, wat enkel gebeurt wanneer je GPU onder heel zware load staat. En laat net schaduwen een functie zijn die enorm veel van je gpu vraagt.

Bij mijn 5770's heb ik het bv enkel wanneer ik furmark in de zwaarste modus draai voor een hele tijd. Gelukkig is dat een niveau van gebruik dat ik ingame nooit meemaak, zelfs niet in andere benchmarks (waarbij mijn kaarten toch ook altijd aan 100% werken).

Pedroo

Legacy Member
Wasbeer zei:
damn µstutter word een nieuwe hype blijkbaar lees dat woord vaker als P.0R.No de laatste tijd :s

Als ik op youtube filmpkes bekijk van µstuttering van dual gpu configuraties (waarbij meerdere malen bevestigd is dat het wel degelijk µstuttering is), dan is da van mij exact hetzelfde... :doh:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan