Archief - LCD computerscherm -> zelf te herstellen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Warezdude124

Legacy Member
Hallo
Na een hele week te zoemen begaf mn lcdscherm het deze week :(
Nu nog steeds zoemt het,

standby mode: de pitch van die toon is steeds in hetzelfde patroon, het stopt ook wanneer het standbylichtje van het scherm (dat nog wel werkt) uit gaat.
het lichtje: het gaat nog flikkert zowals het altijd doet in standby mode.
wanneer ik de stekker vd computer erin steek (het beeldsignaal dus), verandert er niets
ook meneus krijg ik niet op het schem

scherm uitgeschakeld: zoem met constante pitch.

Mij lijkt dit een defecte condensator. (of meerdere)
Mijn vraag is nu: is dit te herstellen als ik nog nooit gesoldeerd heb? kheb wel gezien hoe (weet ook waar ik moet op letten, statiche elek enzo) , en mss op internet kan ik ook wel wat tips opzoeken?
Ik heb de monitor al wel opengehad, mr de printplaat kreeg ik niet los, had niet dejuiste schroevendraaier bij de hand. Nu heb ik ook niet gezien hoe dicht bebouwd die printplaat is. Doenbaar qua hittegevoeligheid in het algemeen voor een noob zoals mij?

Of zou ik het laten doen door een hersteller? Dan ben ik meteen +40€ kwijt, en dan heb ik niet eens de garantie dat ik geen nieuw scherm moet kopen.

dus niemand heeft hier een idee van???
:(

Exit

Legacy Member
tja, openen, zien of je lekkende condensators vind
meten welke items defect kunnen zijn
items zoeken/kopen/vervangen

maar als je geen basis electriciteit/electronica hebt zal dat gedeelte wel niet zo makkelijk zijn

Sjoepap

Legacy Member
ik heb al eens een defecte condensator vervangen. Helemaal niet zo moeilijk en erna werkte het scherm terug perfect

grifter

Legacy Member
ik heb ook een acer scherm dat kapot is, gewoon niet meer aangaan, niks van stroom, en blijkbaar is dat ook zo een klein stom ding, heb zelfs een tut gevonden met hetzelfde scherm als mij, en zo een onderdeeltje kost 50 cent... Toch moet je goed kunnen solderen, daarom deed ik het zelf nog niet... Wie weet ooit!

Warezdude124

Legacy Member
betekent een bolle condensator dat hij 100%zeker niet werkt? iemand had die uitgemeten, en zei datie ok was. kan het anders zijn dat het gezoem van een spoel komt (niet de 220->lagerVtranfo):
het gele ding naast de onderste rode kader
http://acimg.auctivacommerce.com/imgdata/0/1/9/4/5/2/webimg/3190690.jpg

kgaan toch maar een nieuwe halen in tussentijd, eerdat dat ding al dan niet gemaakt is zijn we weer een maand verder ofzo. Tips?

Davion

Legacy Member
Een bolle condensator kan van waarde nog wel goed zijn, maar van de moment dat je die belast gaat die toch zijn capaciteit niet meer halen, ben ik zeker van.
Spoelen kunnen ook zoemen idd.

Exit

Legacy Member
bolle condensators => vervangen, die zijn niet meer stabiel onder belasting
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan