Archief - Lastig router probleem met telenet

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lenx

Legacy Member
Hoi,

Ik heb het volgende voor:

kheb een telenet mono abonnement met een motorola modem.
Dan een Linksys cable/dsl router naar 3 pc's. Dit heeft een paar jaar goed gewerkt tot op vandaag. Internet komt niet meer door de router. Als ik m'n internet direct in m'n netwerkaart steekt kan ik probleemloos online.
In de statuspagina van m'n router staat de IP van de ISP op 0.0.0.0.0
Op de een of andere manier kan die dus geen internet van die modem vinden. Normaal gezien staan alle instellingen goed, da heb ik al gechecked. Reset van de modem haalt nix uit.

Kheb nu het MAC adres van de router op hetzelfde adres gezet dan de netwerkkaart van m'n pc, voor het geval dat telenet de mac adressen met 00-00-00... blokkeert (is dit mogelijk btw?)

iemand raad? Ik denk niet dat m'n router kapot is want alle lichtjes flikkeren normaal, en er kan wel degelijk een netwerkconnectie mee gemaakt worden.

Imp

Legacy Member
kan je pingen naar je router ?
als dat lukt ping dan eens naar je standaard gateway
volgens mij toch een router configuratie probleem

Lenx

Legacy Member
Imp zei:
kan je pingen naar je router ?
als dat lukt ping dan eens naar je standaard gateway
volgens mij toch een router configuratie probleem

pingen naar standard gateway gaat perfect. tis echt iets raars, om de een of andere reden kan de router geen ip adres krijgen van de modem. Het zou me verwonderen als dit door verkeerde instellingen komt want van de ene dag op de andere werkt het plots niet meer, na zo lang wel gewerkt te hebben.

hier is een screenie van het statuswindow van de router.

Lan

Legacy Member
ALs je de pc aansluit op het modem werkt die. Schrijf dan het ip adres op die je pc krijgt van dat modem. Stel dit dan manueel in op je router en probeer opnieuw...

Lenx

Legacy Member
Lan zei:
ALs je de pc aansluit op het modem werkt die. Schrijf dan het ip adres op die je pc krijgt van dat modem. Stel dit dan manueel in op je router en probeer opnieuw...

werkt ook niet :(
kzal vant weekend mss eens naar de winkel gaan informeren over die router. mss is er iets mis mee of zo.

Lenx

Legacy Member
nog iets: zou het kunnen dat telenet hier voor iets tussen zit en toegang tot internet via routers blokkeert of zo?

apa

Legacy Member
Ik kan je geen oplossing geven; ik kan je alleen wijzen op een risico die je genomen hebt:

Je hebt het MAC-adres van je router gezet op dezelfde waarde als die van je LAN-kaart. Let daarmee op! Er mogen op 1 netwerk geen 2 netwerk-devices zijn met eenzelfde MAC-adres. In jouw geval zal dat misschien geen probleem zijn geweest omdat je router-adaptor die met de modem verbonden is eigenlijk op een ander netwerk draait (Internet) dan je PC (LAN)... Toch is dit een risico.

Exit

Legacy Member
modem reset en modem re-set => (reset => stekker eruit =/= modem reset nar fabrieksinstell)

doe dus eens een ECHTE reset, fabrieksinstell en stel dan alles in en probeer opnieuw, trek ook modem uit stopcontact en router voor aantal min, reset router, start router, stel router in, steek modem in, sluit modem op router en TRY

mightybunny

Legacy Member
ik denk gewoon dat het probleem is dat je uwen pc een ip adres laten kiezen hebt op uwen kabelmodem en hierdoor zit je in dat intern geheugen van die modem.
Bij die oude bakken duurt het soms 2-3uur, alle bij mij toch eer dat da weg is.

apa

Legacy Member
mightybunny zei:
ik denk gewoon dat het probleem is dat je uwen pc een ip adres laten kiezen hebt op uwen kabelmodem en hierdoor zit je in dat intern geheugen van die modem.
Bij die oude bakken duurt het soms 2-3uur, alle bij mij toch eer dat da weg is.

Dat effect bestaat wel, maar het heeft niets te maken met geheugen in je modem... Het doet zich voor bij Internet Mono abonnementen wanneer je je kabelmodem aangesloten hebt op 1 netwerk-adaptor (of router) en die dan verhangt naar een andere netwerk-adaptor (of router). In dat geval zal je inderdaad geen connectie krijgen gedurende een bepaalde tijd (2 à 3 uur is soms zelfs te kort; heb het al voorgehad dat het meer dan 12 uur duurde).

Dit is een bedoelde zet van Telenet om te voorkomen dat 1 abonnee meer dan 1 pc tegelijk aansloot op zijn kabelmodem (waarvoor je toen een, duurder, Duo-abo moest nemen). De techniek werd geïmplementeerd in de DHCP-servers van Telenet op basis van het MAC-adres van de router/netwerk-adaptor: 1 abonnee mocht er slechts 1 registreren in de DHCP-server gedurende een bepaalde tijdspanne.

Nu bestaat die techniek nog steeds; maar je kan (voor dezelfde prijs als een vroeger Mono-abonnement) overstappen naar een ExpressNet-abo waarbij je 2 MAC-adressen in diezelfde tijdspanne mag registreren.

Aangezien het ook niet werkt wanneer Lenx het MAC-adres van zijn router zet op dezelfde waarde als op zijn PC (die dus geregistreerd is in de DHCP-server aangezien hij met die PC wel op Internet kan), kan dit het probleem niet zijn.

Respawn

Legacy Member
verander je abo van "mono" naar "Telenet Internet ExpressNet"
That worked for me.
Da abo kost evenveel, dan mag je officieel met twee pc's op't net.
(kan je doen via de website van telenet, gewoon inloggen met je
gegevens die je hebt gekregen van telenet.
Na'n dagske (was in'n weekend) was m'n probleem van de baan. (kan 4 werkdagen vergen maar meestal is dat veel vlugger.)

kheb het ook voorgehad, Ik had vroeger 2 pc's met mono abonnement op't net met een router, ging perfect, en op'n slag en nen keer niks meer.

Enkel m'n pc rechtstreeks in m'n motorola modem, dan ging het wel, maar dus nimeer door de router.

meer info over "expressnet" klik
hier


greetz

PS: DAMN apa was me voor :bow:

Lenx

Legacy Member
thanx voor alle hulp!
alles resetten en alle stekkers uittrekken en na een kwartier terug insteken hielpen ook niet, het werkt gewoon niet gelijk wat ik doe. Ik zal eerst eens kijken voor expressnet, als de overstap toch evenveel kost als mono, tkan geen kwaad.

maxime007

Legacy Member
heb zelf al voorgehad dat bepaalde filters in de router
de toegang versperren. Zo kon mijne modem geen ip toewezen aan de router want de router blokkeerde den boel.

Maar aangezien gij nx hebt veranderd..

mightybunny

Legacy Member
Lenx zei:
thanx voor alle hulp!
alles resetten en alle stekkers uittrekken en na een kwartier terug insteken hielpen ook niet, het werkt gewoon niet gelijk wat ik doe. Ik zal eerst eens kijken voor expressnet, als de overstap toch evenveel kost als mono, tkan geen kwaad.

aye maar 15 minuten is echt niet lang genoeg bij die oude cyber surfs
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan