Archief - Laptop extreme cpu-temperaturen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

vento

Legacy Member
Hallo,

ik heb gezien dat er al redelijk wat threads zijn over cpu-temperaturen, maar heb nergens echt gevonden wat ik precies zocht dus heb ik besloten nog een thread te openen.

Al gedurende een half jaar lopen de temperaturen van de cpu in mijn laptop behoorlijk op. Wanneer ik gewoon licht gebruik maak van de computer (gewoon wat muziek luisteren en ondertussen wat op internet surfen), lopen de temperaturen makkelijk op tot 85-90° C. Wanneer ik wat game lopen de temperaturen op tot rond de 94° C, wat over het algemeen even later uitloopt op de laptop die afsluit omdat de maximum cpu-temperatuur bereikt wordt.
De laptop uiteen halen en stofvrij maken zou waarschijnlijk al verschil maken, maar het is een erg vervelend model om terug in elkaar te krijgen.

De laptop in kwestie is een HP Pavilion dv5 die draait op een Amd Turion X2 Dual-core 2,1 Ghz. Heb hier en daar al gelezen dat er redelijk wat koelingsproblemen zijn geweest met die reeks, maar de laptop is al niet meer in garrantie.

Nu is mijn vraag of dat echt schadelijk is voor mijn systeem? Vervelend is het in ieder geval, maar dat is nog het minste...

Groeten

etii0

Legacy Member
vento zei:
Hallo,

ik heb gezien dat er al redelijk wat threads zijn over cpu-temperaturen, maar heb nergens echt gevonden wat ik precies zocht dus heb ik besloten nog een thread te openen.

Al gedurende een half jaar lopen de temperaturen van de cpu in mijn laptop behoorlijk op. Wanneer ik gewoon licht gebruik maak van de computer (gewoon wat muziek luisteren en ondertussen wat op internet surfen), lopen de temperaturen makkelijk op tot 85-90° C. Wanneer ik wat game lopen de temperaturen op tot rond de 94° C, wat over het algemeen even later uitloopt op de laptop die afsluit omdat de maximum cpu-temperatuur bereikt wordt.
De laptop uiteen halen en stofvrij maken zou waarschijnlijk al verschil maken, maar het is een erg vervelend model om terug in elkaar te krijgen.

De laptop in kwestie is een HP Pavilion dv5 die draait op een Amd Turion X2 Dual-core 2,1 Ghz. Heb hier en daar al gelezen dat er redelijk wat koelingsproblemen zijn geweest met die reeks, maar de laptop is al niet meer in garrantie.

Nu is mijn vraag of dat echt schadelijk is voor mijn systeem? Vervelend is het in ieder geval, maar dat is nog het minste...

Groeten

Heb hetzelfde gehad met mijn Dell Studio 1558 met core i7 920QM. Temps tot boven 90 graden en dan uitvallen. Mij heeft het geholpen door aan alle ventilatieopeningen eens de stofzuiger te zetten. Als het kan, probeer de ventilator te blokkeren,want dit kan voor serieuze versnellingen zorgen van het schroefje en weet niet in welke mate dit schadelijk is of kan zijn.
Wat ook kan helpen is een coolpad kopen, heb ik nog niet gedaan, maar mocht mijn toestel weer zo warm worden, doe ik dat zeker. Let wel op dat je een pad uitzoekt waarvan de ventilators goed gepositioneerd zijn tov jouw ventilatieroosters in je laptop.

vento

Legacy Member
Alvast bedankt voor je reactie.
Heb eens gestofzuigd, maar dat lijkt op het eerste zicht niet veel te doen. Temperaturen blijven 75+ (enkel firefox en iTunes staan open).
Als je zegt de ventilator blokkeren, dan bedoel je toch niet de cpu-fan, of wel? Dat zal de problemen enkel erger maken denk ik...

azertyalex

Legacy Member
vento zei:
Als je zegt de ventilator blokkeren, dan bedoel je toch niet de cpu-fan, of wel? Dat zal de problemen enkel erger maken denk ik...

neen, als je stofzuigt moet je de andere kant blokkeren zodat je ventilator niet te snel draait om schade te voorkomen aan je ventilator, denk ik toch, dat hij dat bedoeld

pstubru

Legacy Member
Bij het stofzuigen moet je idd, indien mogelijk de schroef van je ventilator trachten te blokkeren, nog beter is de aansluitfiche loskoppelen. De reden is omdat zo'n ventilator aangedreven wordt door een motor (= een spoel) welnu als je zelf de schroef van je ventilator doet draaien werkt deze spoel niet langer als motor maar als generator : maw je wekt zelf spanning op. Gezien jouw ventilator aangesloten is op je moederbord kan je dus beschadigingen veroorzaken op je moederbord.

vento

Legacy Member
Op die manier... Geluk gehad dus dat ik geen beschadiging heb. Nu, ik zou toch niet aan mijn ventilator gekunnen hebben. Zoals ik al zei: een echt kutmodel om uit elkaar te halen.

Een kennis heeft een pavilion dv7 (ziet er hetzelfde uit, alleen groter) uit elkaar gehaald en was een ramp om terug ineen te krijgen. Kliksystemen die makkelijk beschadigd raken en dergelijke meer...

Denken jullie dat het constant te warm worden van mijn cpu echter gevolgen kan hebben?

Extrizyo

Legacy Member
vento zei:
Op die manier... Geluk gehad dus dat ik geen beschadiging heb. Nu, ik zou toch niet aan mijn ventilator gekunnen hebben. Zoals ik al zei: een echt kutmodel om uit elkaar te halen.

Een kennis heeft een pavilion dv7 (ziet er hetzelfde uit, alleen groter) uit elkaar gehaald en was een ramp om terug ineen te krijgen. Kliksystemen die makkelijk beschadigd raken en dergelijke meer...

Denken jullie dat het constant te warm worden van mijn cpu echter gevolgen kan hebben?

wel als je al boven de 90 graden zit is dat wel niet zo gezond, ik zou toch eens kijken voor een coolpad :) zou normaal al wat moeten helpen toch

vento

Legacy Member
Oké, bedankt allemaal voor jullie reactie.
Ga nog eens kijken wat ik ermee ga doen. Kan ook zijn dat ik meteen investeer in een nieuwe desktop, de laptop wordt al een dagje ouder en ik neem de laptop dezer dagen toch nooit meer mee buitenshuis.

Voor mij mag deze thread gesloten worden :).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan