Archief - Lage snelheid AMD processor (dringend)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ProRacer

Legacy Member
Als je bv een AMD Athlon 64 3500+ hebt (die geklokt is op 2.2 ghz) en je koopt software waar er op staat Minimum System Requirements: "2.X ghz" waarbij x een groter getal is dan 4, dus bv "2.8 ghz". Kan deze processor dan deze software draaien, want in de review op de news site van games.telenet stond er dat bij de processors van AMD niet teveel rekening mocht gehouden worden met de werkelijke snelheid. Vaak omdat er een heleboel andere features waren die de processor sneller maakten (of beter in general). Kan zo'n processor nu een software pakket draaien (waarbij de min req qua processor snelheid hoger liggen dan de werkelijke kloksnelheid van de processor?)

Kenshi

Legacy Member
Zal zeker en vast werken
1. Om te beginnen een programma zal altijd opstarten ook al komen je minimum vereisten niet overeen, dacht ik toch. Games daarentegen willen zelfs nog nie opstarten in sommige gevallen.
Als je dat zelfde programma met een Pentium 1.5GHz wil starten zal ie dat ook nog doen vermoed ik, zal gewoon trager lopen natuurlijk.
2. Meestal staat er op: "2.8GHz of gelijkwaardigs" .... een 3500+ ligt dus ruim boven systeemvereisten.

ProRacer

Legacy Member
Thx! Ik had het eigenlijk op een software pakket of een game. Toch bedankt voor de snelle reply!

kutteke

Legacy Member
idd niet vergeten dat een pentium 3.6 slaag krijgt van amd 64 3500+

ProRacer

Legacy Member
kutteke zei:
idd niet vergeten dat een pentium 3.6 slaag krijgt van amd 64 3500+

Alé, das uuk wel praktische hé! :D Bedankt voor deze verduidelijking, ben nu nog zeker van een aankoop... :)

thunderhawk

Legacy Member
LoL , waarom denkte da amd daar 3500+ zet en geen 2.2Ghz? :p AMD 3500+ = ongeveer gelijkwaardig aan 3.5Ghz van pentium :lol:

Tweek

Legacy Member
staat bij sommige games ook bij
bv ik zie hier doom3 min req intel 1.5Ghz of amd 1500+
en de 1500+ draait aan een veel lagere clockspeed

Wover

Legacy Member
wat ik mij eigenlijk al lang afvraag. Wat maakt een AMD dan structureel verschillend van een Intel (Pentium) CPU. Waarom is die gelijkwaardig. Ge moogt heel technisch gaan, want ik wil da echt wel weten...

Davion

Legacy Member
- performance van een processor wordt bepaald door de kloksnelheid, en de IPC (Instructions Per Clock)

bij Intel is de kloksnelheid zeer hoog (3.4Ghz) en de IPC laag (vb.5), bij AMD is de kloksnelheid relatief laag (2.4Ghz) maar de IPC hoog (vb.8)

effectieve performance = kloksnelheid x IPC

zeer simpel en met fictieve waarden uitgelegd

Boemenenoekinzoe

Legacy Member
De stages die een instructie moet doorlopen om verwerkt te worden is bij de P4 ook vele malen hoger (langere pipelines) dan bij een AMD, daarom zal hij ook minder kunnen verwerken per clockcyclus. Voordeel is wel dat een P4 makkelijk aan hoge clocksnelheden kan draaien. Het aantal stages is bij een AMD is aanzienlijk korter, wat betekent dat er meerdere instructies per clockcyclus verwerkt kunnen worden, maar daarom draait deze ook aan een lager aantal effectieve MHz.

Davion

Legacy Member
nog een feit is dat door de PIV's lange pipeline, de PIV zo bandbreedte hongerig is... (door er per cyclues veel meer data aangevoerd moet worden..)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan