Archief - ION chipset: mindere performance bij Bluray: normaal?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ShPonGle

Legacy Member
Ik beschik over deze netbook met atom 330 cpu en ION chipset. Deze gebruik ik om in Full HD films te kijken op een LED TV, dit werkt perfect voor dvd-formaat, maar bluray schokt zachtjes. Het is niet dat de film 'onkijkbaar' wordt maar toch, als je er op let stoort het wel en ik had er wel meer van verwacht eerlijk gezegd.

De Ion chipset beweert zich namelijk ideaal te lenen voor Bluray, om zo bij deze Nettop het gebrek aan paardenkracht van de Atom te verdoezelen, of is dat een zoveelste verkoopsleugen? Of ligt het toch aan de software die ik gebruik hiervoor, zoals hier staat te lezen?


Meer info:

Windows 7 x64 Ultimate
4GB DDR2 800mhz
afgespeeld in VLC (nieuwste versie)
resolutie 1920*1080

iemand eveneens dergelijke ervaringen of tips die de performance kunnen verbeteren? Ik zal alvast eens proberen met de tweaks in Media Player Classic zoals in die laatste topic staat.

R3L4X

Legacy Member
Kijk eens bij taakbeheer wanneer de bluray loopt, waarschijnlijk loopt je cpu verschrikkelijk hoog.

Nielsvds

Legacy Member
Probeer eens de trial versie van Arcsoft Total Media Theatre. Deze beschikt over een optie om prestaties te koppelen aan accu autonomie.

ShPonGle

Legacy Member
nope, cpu load nog geen 16%
Maar heb het al gevonden, die VLC is bucht (voor bluray in elk geval ofwel is het niet Atom/Ion-geoptimaliseerd). Met 2 andere spelers geprobeerd en nu loopt het erg soepel, verbazingwekkend goed zelfs.

edit1:
in een andere topic hier nog volgende VLC-tip gevonden:

Indien dit nog niet moest ingesteld staan, zet een vinkje bij "GPU versnelling gebruiken" in vlc. Dit kan je terugvinden onder: extra -> voorkeuren en dan onder "invoer en codecs".

eens proberen:)
in feite mag dit gemoved worden naar software, is nu duidelijk geen hardwareprobleem meer.

edit2: gpu versnelling doet niks, performance in VLC blijft wat zwakjes, is ook experimenteel zie ik. Zal later wel nog eens testen met DAS-storage, want nu staat de bluray file op NAS die via gigabit bekabeling benaderd wordt.

Nielsvds

Legacy Member
In vlc player ga naar het menu extra,voorkeuren,zorg dat geavanceerd geselecteerd is. Selecteer nu het geavanceerd submenu en vink prioriteit van proces verhogen aan klik op opslaan. Zie of dit verbetering geeft. Ikzelf maak ook gebruik van Total Media Theatre. De dvd upscaling is ook wel knap. Maar blu-ray afspeelsoftware is redelijk prijzig.

RpR

Legacy Member
je moet vdpau kunnen activeren om gpu versnelling te hebben bij blueray.

sneax

Legacy Member
ik gebruik ook vlc maar vlc is inderdaad niet echt super ivm gpu support

als het niet met vlc gaat moet ge maar gewoon is aan nvidia vragen wat ze eigenlijk verwachten dat ge gebruikt

Smashy

Legacy Member
Ik kan je ook met zekerheid zeggen dat de hardware goed genoeg is om blu-ray af te spelen, m'n htpc is ook met een ION chipset en atom 330 cpu. Enige verschil is denk ik dat ik geen Windows gebruik.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan