Archief - internet splitsen met hub

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

killergirl

Legacy Member
hallo,

Ik heb nu via telenet express net plus aangevraagd en die hebbe nieuwe modem komen plaatsen. Nu zei die installateur dat ge 2 pc's kan aansluiten.
Ik heb hier nu een HUb en 2 extra netwerkkabels, maar hoe begin je daar nu aan? Moet je daarvoor 2 netwerkkaarten hebben? etc.
Wie kan mij helpen! ;)

Apu het aapje

Legacy Member
'k zou da ook wel eens willen weten hoe ge da mee een klassieke hub/switch moet doen. Ik heb ongeveer een idee denk ik van hoe het in mekaar zou kunnen zitten. Maar aangezien wij thuis over de "luxe" van een routerke beschikken ebbek mij daar nooit echt zorgen moeten over maken. +Check sticky, als het er ni instaat zou het toch wel intressant zijn van het er in te plaatsen.

anubiss

Legacy Member
-PC1 verbinden met hub, pc2 verbinden met hub
-hub verbinden met modem

(Ge hoeft niks in te stellen iedere pc krijgt een ip adres van telenet)

Wesh

Legacy Member
hoe maak je dan gebruik van die 2 ip adressen? gat het op de voorgestelde manier ni allemaal langs 1 adres?

Lan

Legacy Member
Neen juist niet. Een hub heeft geen enkele intelligentie en kan geen verkeer routen. Het enige wat een hub doet is alle netwerktraffiek van eender welke poort ook op de andere poorten zetten.
Dat wil zeggen dat de pc's zelf elk een ip adres (geldige internet adressen) moeten toegewezen krijgen.

Werk je via een router, dan zal enkel de router een internet ip adres hebben, alle pc's in het netwerk hebben dan ip zoals 192.168.x.x. De router gaat dan via NAT het internetverkeer regelen. Bijkomend voordeel van dit systeem is dat het inherent veiliger is (je hebt namelijk geen directe toegang van internet op bepaalde pc) en dat je zoveel pc's als je wil op internet kan aansluiten.

Wesh

Legacy Member
dju! Zit ik dan gescheten met mn router? ik heb namelijk een draadloze router gekocht, waar ik mn laptop en pc op verbind, en zou ook graag gebruik maken van die 2 ip mogelijkheid. Is dat mogelijk met een router?

(ik wil gebruik maken van die 2 ip's omdat ik denk dat op die manier het internetverkeer van beide pc elkaar niet hinderen. als dit niet het geval is, tja, dan zie ik niet echt een voordeel in die 2 ip's en hoeft het niet echt voor mij.)

COOLKILLer

Legacy Member
dan moet ge ne hub kopen hé, als ge 3 pc's hebt kunt ge ook eerst een hub zetten en dan op 1 van die kabels een router zetten en dan naar de 2 andere pc's

Wesh

Legacy Member
dju! dus ge kunt een router niet zo dom krijgen dat hij werkt als een gewone simpele hub?

Orbie

Legacy Member
Kheb me altijd laten vertellen, inet binnen op 1 LAN poort, en dan via de andere LAN poorten de andere pcs aankoppelen en dan DHCP/NAT op router uitzetten...

Lan

Legacy Member
Je kan de router functie altijd afzetten he. Als dat niet kan/lukt kan je nog altijd een DMZ zone maken waar je de 2 pc's in zet.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan