Archief - Indeling harde schijf?!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

wcedric

Legacy Member
Hallo,
ik heb dus net een nieuwe laptop aangekocht. Maar deze staat ondertussen vol van de brol en heb hem net geformateerd. Alleen zit ik met het probleem dat mijn schijf nog steeds ingesteld is zoals de winkel dat deed. Alleen ben ik niet tevreden met deze indeling. Het is een schijf van 500 gig dus ik zou graag 150 hebben op mijn C-schijf en de rest op mijn D-schijf. Alleen als ik naar disk manegement ga kan ik dit ni zo aanpassen. Hoe pak ik dit het best aan?

groeten!

Feignasse

Legacy Member
Uw probleem iets preciezer omschrijven zou geen kwaad kunnen ;)
Wat lukt er niet?

Nog even opsommen wat je moet doen:
- je downloadt de gparted iso van hun website
- je brandt deze als image op cd, bvb met imgburn
- je zorgt ervoor dat de cd-rom drive als first boot device staat ingesteld in het bios
- je start op met de gparted-cd in de drive
- je volgt de instructies op het scherm
- je krijgt een grafische interface die je toelaat elke mogelijke bewerking uit te voeren op je harde schijf (resizen, verwijderen, formatteren enz. van partities)

Frado2005

Legacy Member
gewoon booten van uw windows schijf, partities verwijderen en nieuwe partities aanmaken?

mdgf

Legacy Member
Maken dat die compleet gedefragmenteerd is, dan vanuit diskmanagement inkrimpen tot 150GB (er mogen zo natuurlijk wel maar 150GB of minder files op de schijf staan) en dan een nieuwe, tweede, partite maken vanuit unallocated space.

Ik gebruik zelf ook wel altijd gparted, gemakkelijker en minder gezever met gemounte partities.

partities verwijderen en nieuwe partities aanmaken?
Verwijderen vanuit windows gaat niet gaan lijkt me, anders moet windows ineens vanuit het niks blijven draaien (het staat er wel nog allemaal op, maar windows kan er niet aan natuurlijk (ongeformateerde ruimte)).

Exit

Legacy Member
in schijfbeheer:
als je de C zolaat kan je de andere partities wissen
daarna c uitbreiden

of je instaleerd nogmaals opnieuw MAAR bij setup als je de hdd kiest wis je eerst alle partities en deelt ze dan in zoals je zelf wilt
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan