Archief - i7 950 overclock need help!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mad_piggy

Legacy Member
Beste

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van volgend systeem:
Code:
Intel i7 950 3.06GHz
Asus P6X58D-E
Corsair Matched Dominator/3X2G 1600MHz DDR3
Corsair DOMINATOR Airflow Fan
Corsair Cooling Hydro Series H70 High-performance CPU Cooler
4x SEAGATE HDD 1000GB 7200 RPM 32MB SATA II(RAID 10)
1x OCZ Vertex 2 120Gb (besteld nog niet in bezit)
MSI VGA N580GTX (besteld nog niet in bezit tijdelijk gebruik van oude 6600GT)
Antec TwelveHundred
Corsair AX Series 1200 Watt

Nu wou ik deze overclocken naar een 4Ghz. Maar lukt met niet echt.

Pobeerde dit in 3 stappen:
1) Max bclk bepalen (indien nodig QPI verhogen)
Door een lage cpu-multiplier, lage incore en lage memory multiplier.
Controle met prime95 en intel burntest
150mhz -> oké @ QPI 1.2V
160mhz -> oké @ QPI 1.2V
170mhz -> oké @ QPI 1.2V
180mhz -> oké @ QPI 1.2V
190mhz -> oké @ QPI 1.2V
200mhz -> oké @ QPI 1.2V

2) Max ramclock bepalen ((indien nodig Vdimm & QPI verhogen)
Vdimm via xmp profiel op 1.65V (=MAX) => enkel mogelijk om QPI te verhogen indien niet stabiel.
Door lage cpu-multiplier en blck te verhogen. Controle met memtest86+.
1600Mhz QPI 1.2V -> oké
1684Mhz QPI 1.2V -> oké
1744Mhz QPI 1.2V -> ERROR
1744Mhz QPI 1.20625V -> ERROR
1744Mhz QPI 1.25V -> ERROR
=> mogenlijk zal het nodig zijn om de timings van de ram te verhogen om een hoge ramclock te behalen.
Dit is voor later voor nu ram gwn op 1600Mhz houden.

3) Max CPUclock bepalen (gebruik waarden uit stap 1 & 2)
Indien niet stabiel Vcore verhogen. Controle met prime95 en intel burntest.
133x23 Vcore 1.2250V QPI 1.2V -> Oké
150x23 Vcore 1.2250V QPI 1.2V -> Oké
160x23 Vcore 1.2250V QPI 1.2V -> No boot
160x23 Vcore 1.3000V QPI 1.2V -> oké
165x23 Vcore 1.3000V QPI 1.2V -> No boot
165x23 Vcore 1.3500V QPI 1.2V -> No boot -> Max Vcore voor 24/7
=> Maximale behaalde overclock is 3680Ghz @ 1.3V

Is dit niet een belachlijke lage overclock met een belachelijke hoge spanning?
Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt.

Mad_piggy

Legacy Member
Wasbeer zei:
raar want je doet het toch degelijk ... probeer eens een multiplier lager ? en doe dan nog eens alles opnieuw

en sinds wnr is 1.35 vcore de max ?

CPU-Z Validator 3.1 dit is mijne

na 3 keer alles opnieuw te doen is het duidelijk geworden dat bclk 165 in een bclkhole zat. Zit nu op 167 en heeft juist 20 runs van IntelBurnTest (standard) voltooid.

Wanneer ik IntelBurnTest (max) probeer krijg ik een Bsod na 5runs. Dus ram is nog niet stabiel.

1.35 is mijn max omdat anders mijn koeling de cpu anders niet onder de 70°C kan houden. H70 draait maar op 1600rpm push-pull, anders maakte hij teveel lawaai ;)
En ik voor mezelf deze limiet heb opgelegd.

Momenteel draai ik:CPU-Z Validation
Code:
167Mhz x 23 = 3838Mhz
Vcore = 1,25V
QPI = 1,25V
Ram @ 834MHz 9-9-9-24-T1
HT enabled
Turbo disabled

Kan nog wel hoger maar denk dat ik het bij deze overclock ga houden. Dan komt de ram het dichtste bij zijn standaard waarde. En dan blijven de temperaturen mooi binnen de normen. (Max 66°C)

Nu is mijn ram standaard 8-8-8-24-T2. Wat geeft mij het beste resultaat? C8 @T2 of c9 @T1?

Btw wat voor koeling zit er op je i7 920?

Wasbeer

Legacy Member
voor een intel maakt de timings minder uit

je zal het meeste halen uit meer mhz (van je geheugen!)

dus mem zo snel mogelijk laten lopen

en ik had in de tijd een domino alc erop zitten

maar dees is slechter als ne push pull van corsair hoor :p
en probeer de fsb op 200 zet desnoods de multiplier lager zo haal je toch meer (totaal) snelheid uit je systeem
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan