Archief - Huisinstallatie van een netwerk met server pc.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Feel The Rush

Legacy Member
Ik ben bezig met wat verbouwen waaronder ook de elektriciteit vernieuwen. Nu voorzie ik ook overal in de slaapkamers (op het eerste verdiep) netwerk (UTP CAT 5e). Zoals bij de meesten kom mijn distributie van Telenet toe in mijn garage. Maar mijn zolder had ik graag ingericht als 1 grote bureau met verschillende pc's en ook een server pc. Ik zou dus eigenlijk mijn switch op zolder willen zetten. Is dit een goed id, of heeft iemand anders nog andere voorstellen/alternatieven?

Nog even voor de duidelijkheid:


fw3ss2.jpg


groetjes

Feel The Rush :bow:

TeddySo

Legacy Member
misschien handig om een groot werkblad te maken tegen de muren en tegen u werkblad/muur een kabelgoot maken met stroomvoorziening en utp doosjes erin? is altijd proper, en werkt gemakelijk, en het kost eigenlijk relatief niet zo veel :)

Feel The Rush

Legacy Member
ging sowiso een kasje voorzien voor server pc + switch enz.

daarna zou ik rondom mijn zolder aansluitingen voorzien voor zowel utp als stroom.

bedankt voor de reacties

Exit

Legacy Member
TeddySo zei:
misschien handig om een groot werkblad te maken tegen de muren en tegen u werkblad/muur een kabelgoot maken met stroomvoorziening en utp doosjes erin? is altijd proper, en werkt gemakelijk, en het kost eigenlijk relatief niet zo veel :)

maar dan nog heb je een switch nodig of je moet per aansluiting op die goot een kabel naar beneden trekken ...

sneax

Legacy Member
Een ideale netwerkoplossing kan ik zo niet meteen bedenken aangezien ik de layout van uw huis niet ken. IK zou wel ook een utp kabel leggen nr de living.

Wat ik mij wel afvraag is waar de router komt?

Leg btw ZEKER een gigabit netwerkje aan.

Ook: aangezien ge op de zolder zowiezo met kabel werkt en kabelgoten zult hebben, gaat ge daar niet veel gebruik maken van wifi, waarom zet ge dan uw wifi AP niet beneden (ik neem aan dat ge met de laptop wel draadloos in de zetel zult zitten), da moet sterk zijn waar het vandoen is eh

Feel The Rush

Legacy Member
da's idd goe gezien sneax, sowiso ga ik een dual utp naar de living leggen (voor de hd digirecorder - playstation), ik zal der nog ene bijleggen voor m'n wifi.

ivm de router, ik heb reeds een switch, is een router dan nog wel nodig?

Exit

Legacy Member
switch = 1 poort naar meerdere

router => is een switch + firewall + dhcp server (lokale ip's verdelen om onderling netwerk tussen de cp's te hebben, printer delen, netwerk printer, ...) + draadloos (indien deze het kan)

Feel The Rush

Legacy Member
dan zal ik m'n switch vervangen door een router, thx!

Exit

Legacy Member
alles ACHTER de router => zelfde netwerk
de pc's/toestellen die ervoor hangen (achter router via switch) zitten niet in dat netwerk.

router moet dan als 1ste na de modem komen (digibox/corder mogen niet achter de router tenzij je vlan optie kan isntellen voor 1 poort)

Feel The Rush

Legacy Member
Exit zei:
alles ACHTER de router => zelfde netwerk
de pc's/toestellen die ervoor hangen (achter router via switch) zitten niet in dat netwerk.

router moet dan als 1ste na de modem komen (digibox/corder mogen niet achter de router tenzij je vlan optie kan isntellen voor 1 poort)

ok thnx!

Hier heb ik een voorbeeld van hoe alles ingedeeld zal zijn.

2mds740.jpg

Lan

Legacy Member
in je opstelling ga je er wel uit dat je een gigabit router hebt. die dingen zijn duur en niet nodig.
een 100 bmps router kan je perfect combineren met een gigabit switch. eens de ip adressen uitgedeeld zal de gigabit switch het verkeer direct zelf naar de correcte poorten sturen, het verkeer gaat dus niet allemaal door de router.

krisse5844

Legacy Member
Lan zei:
in je opstelling ga je er wel uit dat je een gigabit router hebt. die dingen zijn duur en niet nodig.
een 100 bmps router kan je perfect combineren met een gigabit switch. eens de ip adressen uitgedeeld zal de gigabit switch het verkeer direct zelf naar de correcte poorten sturen, het verkeer gaat dus niet allemaal door de router.

Dit kan je idd doen door volgens zijn figuur een gigabit switch te zetten na de router die op zolder staat en van die switch naar zijn desktops en server , ....

white-hat

Legacy Member
Gigabit voor thuisgebruik is zeker niet nodig, tenzij er heel veel devices over 1 kabel moeten

U plannetje ziet er strak uit.

Ik heb hier thuis een dergelijke opstelling met cisco gear. Ook heb ik er een 2e AP bijgeplaats die rechtsreeks op men telenet lijn zit, die staat wagenwijd open maar met beperkingen, zo kunnen familie en vrienden hier altijd het net op zonder op mijn netwerk te moeten.

Feel The Rush

Legacy Member
white-hat zei:
Gigabit voor thuisgebruik is zeker niet nodig, tenzij er heel veel devices over 1 kabel moeten

U plannetje ziet er strak uit.

Ik heb hier thuis een dergelijke opstelling met cisco gear. Ook heb ik er een 2e AP bijgeplaats die rechtsreeks op men telenet lijn zit, die staat wagenwijd open maar met beperkingen, zo kunnen familie en vrienden hier altijd het net op zonder op mijn netwerk te moeten.

leuk id die 2de AP.
Zal er mee rekening houden.

krisse5844

Legacy Member
white-hat zei:
Gigabit voor thuisgebruik is zeker niet nodig, tenzij er heel veel devices over 1 kabel moeten

U plannetje ziet er strak uit.

Ik heb hier thuis een dergelijke opstelling met cisco gear. Ook heb ik er een 2e AP bijgeplaats die rechtsreeks op men telenet lijn zit, die staat wagenwijd open maar met beperkingen, zo kunnen familie en vrienden hier altijd het net op zonder op mijn netwerk te moeten.

Als je nu en dan van plan bent data te versluizen van de ene pc naar de andere ( of van en naar de server , maakt niet uit ) zou ik toch wel liever gigabit hebben ... Het maakt wel degelijk een verschil uit dan ! Voor louter wat te surfen en downloaden niet natuurlijk .

Hoewel Fibernet 100 van telenet al direct uw 100Mbit netwerkje dicht trekt bij downloads waarvan de server aan de andere kant kan geven wat je vraagt ( 100Mbit ) ... Maar ik ga er vanuit dat de TS over een meer klassiekere lijn beschikt :p.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan