Archief - hoe cpu koeling te realiseren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

fillemondieu

Legacy Member
Hallo,

ik ga een i5 2500k steken op een asrock z68 pro in een chieftec big tower, en een chieftec scorpio (ja twee keer dezelfde config).

het probleem met beide cases is dat ze op de achterkant 2*80mm fanopeningen hebben en geen 120mm. ook hebben beide cases een inlaat op de zijkant van 80mm.

cd cpu koeler is een scythe mugen 2 en een scythe mugen 3 (die 2 had ik nog liggen).

mijn plan was eigenlijk een fanduct te installeren over een 120mm fan die lucht door de mugen trekt en deze direct naar buiten stuurt. Ik acht het niet mogelijk om koude lucht via een fanduct aan te zuigen omdat er gewoon te weinig plaats is om een duct voor de mugen te installeren.

er zijn dus twee problemen
1)mijn fanduct kan 120mm groot zijn maar mijn case heeft maar 2*80mm holes. ik zou
a) de fanduct kunnen samendrukken en vervormen zodat ze past op de plaats van de 2*80mm fans. (dat wil zegen dat de fanduct ovaal komt te staan)
b)iets bouwen waarbij de 2*80mm openingen mooi overgaan in een 120mm aansluiting: het probleem hierbij is dat er heel weinig plaats is om dit te realiseren.

2)een fanduct aan de voorkant van de mugen ? is dit uberhaupt mogelijk ?


een oplossing van dit alles zou zijn :
a)ik beperk mij tot 80mm fans op de mugen
b)ik steek een 120-80mm convertor op de mugen-fan en van daar een duct van 80 mm naar buiten ?

kortom wat zouden jullie doen met dit probleem. ik wil graag de warme lucht van de cpu naar buiten krijgen

hartelijk dank

Basil Fawlty

Legacy Member
Ik zou die fanduct vergeten, en gewoon twee 80mm ventilators vanachter plaatsen. De ventilator van het koelblok laat je dan in de richting van die ventilators blazen. Frisse lucht wordt vanzelf wel aangezogen door de aanwezige openingen.

fillemondieu

Legacy Member
ik heb drie 80mm koelers gekocht voor de 1ste pc, ik ga er twee intakes opzetten en 1 out, samen met de 12cm out van de voeding zou er een kleine onderdruk in de case moeten zijn. de eerste cpu loopt niet overclockt.

Voor de andere pc in de big chieftec heb ik een paar 12cm koelers gekocht, ik ga een 12cm gat zagen vooraan en achteraan. het gat vooraan zit heel laag tegen de grond, het ander gat achteraan zit op de top van dan case.
ook heb ik een 12cm op de voeding zitten, dus er is onderdruk. (op zich lijkt overdruk ook niet verkeerd denk ik dan, maar vaak zegt men: probeer onderdruk te hebben; nu ja, veel kan dat niet zijn, want de koelers gaan op 6v, en veel vermogen hebben die toch niet). ik heb wel een fan duct van 12cm gekocht, voor 3 euro wil ik wel eens zien wat ik ermee kan doen. indien je "koude lucht van buiten de case" kan mee aanzuigen zou dat 3-6 graden kunnen schelen. Ik ga zeker overclocken maar niet dat waanzinnig gaat worden en een processor die 55 graden loopt is op zich nog niet erg. liever een wat warmere cpu dan teveel lawaai.

ik hou jullie op de hoogte.

ik ga ook muggengaas installeren voor de fans om zo het stof een beetje uit de case te houden. elke week de gaas stofzuigen zal dan wel nodig zijn. of hebben er mensen betere ideeen.

dankjewel

Basil Fawlty

Legacy Member
Gaas van een vliegenraam is volgens mij niet fijnmazig genoeg om veel stof tegen te houden. Je zou een opengeknipte panty of zo kunnen gebruiken. Als je echt stof wil vermijden, dan moet je het filter voor elke luchtopening waar lucht naar binnen kan hangen. Dus niet bij de outtake ventilatoren uiteraard.

fillemondieu

Legacy Member
ja dat is misschien wel waar. okee een panty zal het worden.
merci

wieda

Legacy Member
fillemondieu zei:
ja dat is misschien wel waar. okee een panty zal het worden.
merci

Ik heb daarvoor een rood netje (van knoflook, 50 cent?) liggen dat daar zeer geschikt voor is, me dunkt. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan