Archief - Het nederlandse woord voor (to) overclock

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

The Crazy Noob

Legacy Member
Ik moet een soort van eindwerk maken over 'overclocken', maar hoe schrijf je dat eigenlijk?

paar ideetjes:

overclocken (eng + "-en")
overclockken (eng + dubbele k + "-en")
overklokken (ned. van clock)
...

Davion

Legacy Member
Het nederlands woord is "overklokken"

Het overklokken is het systematisch opdrijven van de computersnelheid, hierdoor gaan de somponenten meestal warmer worden daar het voltage verhoogt moet worden, ook is een goed moederbord nodig dat voorzien is dan de nodig locks (PCI/AGP)...

nazaar

Legacy Member
om nog maar te zwijgen over wat de invloed is van uw ram op uw overclock

nazaar

Legacy Member
The Crazy Noob zei:
in een verkeerd topic gepost? :wtf:
nee, maar in de definitie die davion gaf stond niets over ram, en dat heeft er wel VEEL mee te maken.

Davion

Legacy Member
ja i know nazaar, was maar om hem bikke op gang te helpen ;)

Massman

Legacy Member
eindwerk over overklokken ?

'k denk da ge best dees forum een beke in de gaten houd :)

System Spider

Legacy Member
nazaar zei:
nee, maar in de definitie die davion gaf stond niets over ram, en dat heeft er wel VEEL mee te maken.

davion gaf ook een slechte defenitie, kunt gij u 3dkaart ook oc'en é. Kunt da volgens mij het best opdrijven van u pc-onderdelen noemen ofzo

The Crazy Noob

Legacy Member
nieuwe vraag: wat is clock cycle in het nederlands?
en multiplier?

edit: mss een hele lijst van veel-gebruikte termen in het nederlands vertalen ofzo?

Sacristar

Legacy Member
davion's uitleg was niet slecht. 't is de bedoeling dat hij omschrijft wat overklokken is; niet wat je allemaal kan overklokken.

Om even een stom voorbeeld te geven:

Als je moet uitleggen wat optische tuning is bij een wagen; dan ga je toch ook niet zeggen: Dat is de standaard lampen en bodyparts veranderen en er spoilers op zwieren en ....

Sacristar

Legacy Member
The Crazy Noob zei:
nieuwe vraag: wat is clock cycle in het nederlands?
en multiplier?

edit: mss een hele lijst van veel-gebruikte termen in het nederlands vertalen ofzo?
klok cyclus en vermenigvuldigaar? lol :D vermenigvuldigings faktor klinkt beter maar da's niet letterlijk meer.

probeer een nederlandstalige handleiding van een moederbord vast te krijgen. die vindt ge wss wel in pdf formaat op de site van alle moederbordfabrikanten.

The Crazy Noob

Legacy Member
kristos zei:
klok cyclus en vermenigvuldigaar? lol :D vermenigvuldigings faktor klinkt beter maar da's niet letterlijk meer.

probeer een nederlandstalige handleiding van een moederbord vast te krijgen. die vindt ge wss wel in pdf formaat op de site van alle moederbordfabrikanten.
tja, anders laat ik die maar in het engels staan
ivm die handleiding: nog niks gevonden, engelse handleidings genoeg, maar nederlandse... :sad:

edit: is kloksnelheid enkel geldig voor de snelheid van de CPU of kan dit ook voor iets anders gebruikt worden, bijvoorbeeld de kloksnelheid van de FSB ofzo...

Witte

Legacy Member
FSB staat niet voor een snelheidsbenaming maar voor een bus-protocol.
Het protocol dat gebruikt wordt om te communiceren tussen de onderdelen bij hedendaagse pc's noemt men de 'front side bus'. Of vat ik het verkeerd op?
Trouwens ga je in handleidingen ook meestal de engelse termen terugvinden denk ik. Zo moeilijk zijn ze nu ook niet, je kan ze gemakkelijk zelf (vrij) vertalen.
Men neefke is ook aan zo'n eindwerk bezig, is niet altijd simpel om alles van de eerste keer te begrijpen. Tip: als je je eindwerk echt goed wilt doen (zodat je er zelf ook nog wat aan hebt): zoveel mogelijk forums volgen over hardware en overclocken.
Het komt dan wel vanzelf als je genoeg interesse toont. Het vraagt imho wat tijd om alles uit elkaar te houden en dan nog eens alles te begrijpen.

The Crazy Noob

Legacy Member
wittekakker zei:
FSB staat niet voor een snelheidsbenaming maar voor een bus-protocol.
Het protocol dat gebruikt wordt om te communiceren tussen de onderdelen bij hedendaagse pc's noemt men de 'front side bus'. Of vat ik het verkeerd op?
Trouwens ga je in handleidingen ook meestal de engelse termen terugvinden denk ik. Zo moeilijk zijn ze nu ook niet, je kan ze gemakkelijk zelf (vrij) vertalen.
Men neefke is ook aan zo'n eindwerk bezig, is niet altijd simpel om alles van de eerste keer te begrijpen. Tip: als je je eindwerk echt goed wilt doen (zodat je er zelf ook nog wat aan hebt): zoveel mogelijk forums volgen over hardware en overclocken.
Het komt dan wel vanzelf als je genoeg interesse toont. Het vraagt imho wat tijd om alles uit elkaar te houden en dan nog eens alles te begrijpen.
tja, het is niet dat ik niks van overklokken ken, het is gewoon dat ik het moet uitleggen zodat m'n leerkracht het verstaat (=total noob)
en de FSB heeft toch een zekere snelheid (de snelheid waarmee de cpu met de rest van het systeem communiceert) dus de kloksnelheid/snelheid van de fsb...

Witte

Legacy Member
Jup, maar dat heeft dus nieks met het protocol op zich te maken denk ik, tenzij dat in het protocol een minimum communicatiesnelheid wordt opgelegd.
Het protocol zegt 'hoe' de communicatie gebeurt. Maar zoals je zelf zegt gebeurt dat met een zekere snelheid. Het protocol wordt met een zekere snelheid uitgevoerd.
Zo zou ik het toch minstens één keer vermelden in je werkje zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.
Als men uitleg goed is alleszinds, er zitten wel wat meer mensen hier op het forum die er iets meer van af kennen als ik.

BerT

Legacy Member
Ja ik zit in gewone aso school en moet mn eindwerk presentatie doen over overklokken .
Verklarende woordenlijst etc ... helpen al veel .
Zou het toegestaan zijn als ik in de toekomst dit topic gebruik voor mijn vragen ?
Of verkiezen jullie liever ander topic ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan