Archief - HeatSpreader van A64 eraf...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[IpL]Viper_666

Legacy Member
Kwam gisteren iets tegen dat de meeste zal interesseren:
het weghalen van de heatspreader van een Athlon64.
Tussen de IHS (integrated heat spreader) en de core
zit een laag koelpasta, die kan je vervangen door AS5
en de IHS er weer aan vastmaken of je kan de cpu ook
op blote core gaan gebruiken (zoals de AthlonXP's).

De meesten ondervinden een temperatuursverschil van
rond de 2 a 7 graden in idle en nog meer stressed.
Ma das nog ni het grootste effect, de max OC gaat heel
lekker naar boven en/of draait op een lagere voltage.

Voor zover dak weet wordt da al nen tijd gedaan voor
Intel P4 CPU's behalve de laatste generaties waar er epoxy
tussensteekt ipv koelpasta, waardoor de IHS ni loskomt...


Van zodra dak mijnen A64 in huis em ga'k da is doen,
da zal wel lekker gaan met de XP120 die derop komt :)

links:
De guide in beelden (tekst int Deens...)
En de topic waarin da allemaal wordt besproken.

guRuh

Legacy Member
die guide werkt hier niet maar in de thread staat een hoop nuttige informatie

ik overweeg echt om dees te doen, eigenlijk is het zelf niet zo "gevaarlijk"

[IpL]Viper_666

Legacy Member
guRuh zei:
die guide werkt hier niet maar in de thread staat een hoop nuttige informatie

ik overweeg echt om dees te doen, eigenlijk is het zelf niet zo "gevaarlijk"
Kvind da eigenlijk ook ni zo gevaarlijk om te doen,
zoals ik al zei lopen de AthlonXP's ook op blote core,
niemand die daarop stil blijft staan...

Das raar da ge ni aan die guide kunt :(
Probeer eens naar de hoofdpagina te gaan, daar klikte int
menu links op Artikels en gade naar page 2 en daar ziede dan
"Guide til at sænke tempen på din AMD.3XXX+ 64BIT. Cpu." staan.

bakker

Legacy Member
da snijden met da scheermeskes is toch maar riskant voor de vingertjes denk ik. moest maar is afketsen op de cpu en in t vingertje + cpu naar de zak door t bloed misschien ;)

krisse

Legacy Member
dat iemand dat hier is test en zijn resultaten post

Kben da ni echt van plan om te doen met mijn nief cpuke

xyus89

Legacy Member
yuw!

zoiets doe'k dus nie met mijn cpu'ke ook al kunde beter oc'en enz... ma de risks :wtf: en hoe ziet u cpu derna wel uit :wtf: :evil:


mvg, Xyus89!

Sacristar

Legacy Member
voordelen:
lagere temps
hogere overclock

nadelen:
zit soms met epoxy vast op de core dus dan krijgde hem er niet af... dus zeker niet proberen ;)
redelijke kans dat ge vroeg of laat uw core crushed
ge moet meestal uw koeler of uw mouting bracket of alletwee aanpassen om terug goed contact te maken en dat moet just gebeuren of ge krijgt weer problemen.

guRuh

Legacy Member
Xyus en Jumpy... bespaar me liever van die nutteloze replies :scream:

@ kristos: alleen Intel's (niet allemaal) zijn vastgemaakt met epoxy
Core crushen? Zet daar van die mini mouskes op zoals bij XP's... (moet zelf niet)
en eum... geen goed contact? vlak is vlak e, goed contact blijft wel ze imo

Sacristar

Legacy Member
- nu doet ge mij twijfelen maar ik dacht toch ook al A64's gezien te hebben waarbij de core nog aan de heatspreader hing :/
- die rubberkes helpen inderdaad veel maar 100% foolproof zijn ze wellicht niet (vooral bij heatsinks zoals de xp-120 zie ik hier toch nog graten in omdat velen die "scheef" installeren : in het geval van een P4 is dat dan eerst 2 hoeken vasthangen en dan de heatsink kantelen en de andere 2 vastmaken)
- elke koeler die dmv een backplate en de mounting holes vastgemaakt wordt moet aangepast worden: evenveel van de vijskes en de mounting plate stand offs afhalen als dat de IHS dik is... soms kunt ge het nog simpel met rondellekes oplossen maar da's lang niet altijd het geval...

calimero

Legacy Member
Ik zou de IHS niet verwijderen, je kan je core beschadigen ofzelf crushen, het temperatuurverschil dat je merkt is niet zo groot en het overclockpotentieel ook niet, maar als je een diehard bent waarom niet. :woohoo:
BTW bij graka zoals 9800pro is dit totaal afgeraden, of je moet zeer voorzichtig zijn met de cooler erop te plaatsen (dus geen arctic of zalman coolerkes)

guRuh

Legacy Member
calimero zei:
Ik zou de IHS niet verwijderen, je kan je core beschadigen ofzelf crushen, het temperatuurverschil dat je merkt is niet zo groot en het overclockpotentieel ook niet, maar als je een diehard bent waarom niet. :woohoo:
BTW bij graka zoals 9800pro is dit totaal afgeraden, of je moet zeer voorzichtig zijn met de cooler erop te plaatsen (dus geen arctic of zalman coolerkes)

bwa 50-80 mhz kloksnelheidwinst , en tot 8 graden temp drop (stressed)... niet slecht vind ik

maar idd ik ga het pas doen als ik echt aan de max zit, altijd leuk als je zoiets in het achterhoofd kan houde e ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan