Ga volgende stappen na.
In het bios.
Staat alles op AUTO niet USER.
Tijdens de POST (opstarten) moet uw bios de juiste schijfinformatie weergeven (merk en modelnr/opslagcapaciteit in modelnr).
Die losse 8GB overige ruimte zal een beschadigd gebied hebben (sectoren).
Als dat niet lukt, gebruik je (hiren's boot-cd), deze bevat tools om in een noodgeval (waar ome bill natuurlijk nooit aan denkt) een pc te herstellen als windows niet meer opstart of de pc opzich een onderdeel ervan niet juist werkt, in uw geval de harde schijf.
Als je BAD sectors hebt kan je met die recovery CD iedere keer je pc herstellen.
Op die CD staat een diagnose tool van het merk van uw schijf (IBM,Samsung, Maxtor, WD....).
Met deze tool kan je buiten de S.M.A.R.T. informatie (de toestand van je schijf) ook het schijfoppervlak aftasten op beschadigde gebieden op de schijf.
Deze tools zijn voldoende om een schijf opnieuw te formatteren en beschadigde sectoren aan te stippen.
Als dat niet voldoende is, en windows (XP) wil de schijf nog niet gebruiken, kan je nog naar Diskkiller grijpen wat ook op die CD staat.
Deze voert een lowlevel format uit (uw schijf wordt compleet gewist, en je krijgt een nieuwe schijfstructuur zonder de BAD sectors (die worden niet meer opgenomen in het totaal beschikbaare harde schijf ruimte).
Een low level format is een format waar alles er aan gaat, ook je partities en schijfinfo (specs van de schijf).
Dat programma maakt een nieuwe dbase aan op je schijf om ze te gebruiken (schijf info voor besturingssystemen) zodat deze kan worden gepartitioneerd en kan worden gebruikt.
Lowlevel format is het laatste redmiddel.
Moest je harde schijf nog in garantie zijn, zou ik daar niks aan prutsen en ze in RMA sturen.
Indien niet, kan je zelf nog voor :doc: spelen en met de juiste hulpsoftware die dode schijf/partie terug tot leven wekken.
Bad sectors komen altijd tot uiting als een bestand over dat gebied overschreven wordt, of de schijf wordt compleet hi-level (softwarematig via een besturingssysteem) gewist.
Wat jij nu doet is juist,
CD steken, laten lopen, op F8 duwen, schijf kiezen en laten formatteren langzaam.
Je maakt partities aan naar wens in opslag, en je zit met overschot, dat overschot kan je niet formatteren of selecteren of setup geeft de fout dat er iets stuk is.
De schijf in Windows Xp setup als 1 partitie formatteren heeft ook geen zin, setup zal die beschadigde sectoren ook in die hoofdpartitie opnemen en zal ook die fout geven.
Op dat moment hang je vast.
Enige oplossing is een tool downloaden van de fabrikant van je harde schijf of de Hiren's boot-CD in zo'n nood geval even op een USB-stick/CD-R zetten om dat harde schijf probleem te fixen.
Ook moest je Partition Magic hebben zul je nog niet verder geraken, je blijft met Bad sectors zitten en die moeten daar uit.
Het is niet veilig om een windows installatie op een HD te zetten waar sectoren het hele systeem kunnen lam leggen, ook is het niet veilig voor je gegevens die zo kunnen beschadigd geraken.