Archief - harddisk vertikaal installeren?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jastas

Legacy Member
ivm met mij zelfbouw htpc zou ik mijn HD vertikaal willen inbouwen. Mag dit of is dat slecht voor de disk?

menlor

Legacy Member
geen probleem, regelmatig hangen er hier hdd ondersteboven, hangen gewoon aan de drade :p

guRuh

Legacy Member
zeg niet te vlug dat da geen probleem geeft... moest ge hier al een tijdje zitten zou ge u herinneren dat er hier eens ne mega thread is geweest, en idd...
er waren er toch wel een deel die twee hard disken in hun systeem hadden, en die dat vertikaal hing, jawel ging kapot...

maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het veel kwaad, da heeft denk ik iets met de middelpuntvliegende kracht te maken die zo hoog is zodat het niet uitmaakt wat er orientatie is van de schijf

more? :p

Mr. M

Legacy Member
ik heb gehoord: geen prob me nieuwe schijve
maar met schijve die al e paar maand enzo hebbe gewerkt schijnt het soms een probleem te vormen omdat die al op een bepaalde manier zijn ingesleten

mijn HD's hange ook verticaal btw, lian li levert standaard verticale HD cases (en ge kunt ze eventueel horizontaal make ma dan verliest ge een HD plaats)

ik heb alleszins geen enkel prob op de 3/4 jaar dak die pc nu heb

Fr@gsta

Legacy Member
Idd,

de hdd's in de Lian-Li van de folks hangen ook verticaal. Draaien nu al 1jaar zo en geen last tot nu toe. De lagers gaan wel op een bepaalde manier slijten als je ze verticaal hangt. Horizontaal slijten die lagers natuurlijk ook dus no sweat.
Zeggen fabrikanten niets op hun site? Kga is zien.

gebruikerservaringen

Lijkt geen kwaad te kunnen.

Mobutu

Legacy Member
ze mogen recht of verticaal hangen, als de hdd's stil worden gelegd wordt de middelpuntzoekende kracht kleiner, en daarom mogen ze niet scheef hangen.
Bij mji hangen ze ook verticaal, geen probleem hier :)

Nullius

Legacy Member
Het maakt niet uit of ze horizontaal of verticaal hangen.
Er kan enkel een probleem voordoen (op lange termijn) wanneer je ze heel schuin gaat hangen.
Ondanks de middelpuntsvliegende krachten kan het toch een probleem vormen (weer maar eens: op lange termijn).

Dus ... horizontaal of verticaal maakt niks uit. Wie weet dat het scheef ook al niet meer uitmaakt bij de nieuwere harde schijven, maar vroeger zorgde het voor snellere slijtage :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan