Vsync :
Zoals je weet, is een monitor in een bepaalde resolutie op een bepaald Hertz. Bijvoorbeeld 60. Dat wil zeggen dat het beeld zich 60 keer per seconde ververst. Het gaat 60 keer aan en uit.
Nou kunnen moderne grafische kaarten veel sneller beelden verwerken dan dat zo'n monitor kan weergeven. Bijvoorbeeld, 100FPS.
Dan krijg je 100 beelden per seconde, en dat past niet in die 60 die je monitor maximaal doet, met als resultaat, image tearing en geen echt mooi soepele scrolling...
Als je vsync aanzet, wordt de limiet van de FPS gelijk gesteld met de HZ van je monitor.