Archief - Extreme Underclocking

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Unnamed

Legacy Member
Mijn vraag: Is het mogelijk mijn systeem zodanig te underclocken dat deze geen cpu-fans en case fans nodig heeft om stabiel te blijven? Ik herinner me dat vroeger een 486 van minder dan 66mhz geen cooling fan nodig had, enkel een heatsink.

De bedoeling is dus om mijn computer super-stil te maken, terwijl het aan staat en een simpele document projecteert op het scherm. Meer hoeft het niet te doen. Ik moet namelijk studeren, maar heb geen printer, dus moet ik bepaalde dingen van mijn scherm aflezen. Het zou beter gaan moest mijn computer geen geluid produceren.

Specs:

cpu: XP 2800+
mobo: A7n8x-x

GhO$T

Legacy Member
zal nie lukken denk ik, je kan niet oneinding underclocken, je gaat maar tot een bepaalde lagere snelheid raken denkek, en die zal lang niet laag genoeg zijn om je cpu fan te kunnen uitschakelen denkek.

Zowiezo zal zo'n amd doorbranden zonder cpu cooler gelijk hoe laag em geclocked is denk ik zelfs; als je een heel goe koperen koelblok hebt mss niet direct maar als die blijft opstaan...

kan je niet snel wat papst fans halen, die schijnen stil te zijn, eventueel met nog een fancontroller zodat je ze bijna onhoorbaar kan laten draaien terwijl er toch nog wat airflow is ;)

peter79

Legacy Member
nope moederbord beschermt dat, maar jouw moederbord zal niet willen boeten zonder draaiende cpu fan, dat kan je natuurlijk bedriegen. Ik denk dat dat trouwens wel moet gaan als je onder 1ghz kan zakken, maar dan idd. met een stevige koperblok. maar het lijkt me nuttiger om gewoon een zeer stille en trage ventilator te nemen

Unnamed

Legacy Member
@Exit: Bedankt, maar die artikel is in het duits, en dat kan ik niet lezen.

@Ghost: Mwa... het hoeft niet persé. Het was maar een vraag. Trouwens, als ik een stille koeling koop, kan ik net zo goed een goedkope printer kopen, en alles uitprinten en computer uitzetten.

@Storm: Lol. Nee, mijn kot is al vol rommel :)

Ik heb mijn computer zijn FBS verlaagt naar 100 Mhz, en nu draait mijn computer aan 1250Mhz. Heb mijn 120mm casefan uitegetrokken, en mijn Zalman CPNS6000-Cu op silent gezet. Maar nog steeds is mijn computer relatief lawaaierig.

Ik denk dat het aan mijn Ti4200 kan liggen. Jammer dat ik niet toevallig een onboard VGA kaart heb om het uit te testen.

De temperaturen vallen nog mee (en de snelheid lijkt even snel): Case:28C, CPU socket: 37C, CPU diode: 42C...

raintjah`

Legacy Member
Koop ergens heel goedkoop een pc'tje van 50€. Die hebbe meestal een héél klein fannetje of wat het verkleinwoord daar ook van is. maw, dat zal je niet horen! Grtz!
***EDIT
had post van storm niet gelezen :naughty: :doh:
sorry!

Slayerbe

Legacy Member
kdacht da P3 en P2 gemakkelijk te koelen zijn me alleen een goeie heatsink
ma ge zult altijd iets van flow moeten hebben hé

slijpschijf

Legacy Member
Watercooling steken, maar dit is natuurlijk wel een duurdere oplossing. Zalman had zo een passief setje waar je dus enkel je pomp nog gaat horen..., maar dan moet je niet extreem inleveren van je prestaties :)

kutteke

Legacy Member
probeer gewoon vcore en fsb omlaag te doen zo ver mogelijk dat ge aan een 800mhz zit ofzo en dan de fan stil te leggen en te stressen terwijl je temp in het oog houd

troid

Legacy Member
slijpschijf zei:
Watercooling steken, maar dit is natuurlijk wel een duurdere oplossing. Zalman had zo een passief setje waar je dus enkel je pomp nog gaat horen..., maar dan moet je niet extreem inleveren van je prestaties :)

Kheb die, je hoort geen geluid, mss nog je voeding en hardeschijf maar voor de rest hoor je niets. Ik heb zelfs geen prestaties moeten inleveren.

|3lack Hawk

Legacy Member
kzou zegge, koop waterkoeling, maar ne printer is goedkoper :)

Inv

Legacy Member
Erm, ik heb 1 fan (outtake 80mm) en een heatsink en da koelt genoeg ze...

Tis die fan van mijn voeding da het lawaai maakt :(

Puijken

Legacy Member
Als uwe cpu unlocked is moede toch al een einde geraken ze... kdacht da laagste multi bij AMD XP 5 was... FSB op 100 Mhz =>> 5x100 = 500 Mhz... Da zou makkelijk moeten gaan met da allerlaagste vcore (in den tijd op mijne NF7 was da 1.1V dachtek)... Dan meot da volgens mij wel te doen zijn om da passief te koelen... maar neem gewoon de manier van kutteke... En zorg eventueel voor een beetje airflox (een fan op 5/7 volt is (praktisch) niet hoorbaar...)

Unnamed

Legacy Member
Uh ok, Vcore verlagen, FSB verlagen en multiplier verlagen zal wel lukken. Enkel weet ik niet hoe je een cpu unlockt. Ik heb er wel van gehoord, maar nooit verder op in gegaan. Hoe unlock ik, en zijn er enige nadelen bij het unlocken?

Puijken

Legacy Member
Multi verlagen hoeft idd niet maar is wel makkeljik omdat je dan tamelijk wat lagere snelheden kunt halen... Bij mijn weten kan je een Barton niet meer unlocken, enkel door hem te modden naar een Mobile processor... wat simpel kan door wat zilververf op bepaalde bruggen van de cpu te doen... (weet niet precies meer welke). Je kan dit makkelijk vinden op google... typ iets in als: Athlon XP Mobile mod..

moet wel resultaat geven dan.. gl.. :)

Mee

Legacy Member
Ik heb de stilste pc van al :p :
Nen 486 (dus zonder cpu-cooler) en heb de fan van de voeding der uit gedaan :).
NIKS lawaai (buiten HDD natuurlijk, maar toch).

PS: nie proberen thuis met 300 Watt voeding ofzo :naughty:

oxbow

Legacy Member
het is eerder de beeldkaart waar altijd een crappy koeler opstaat.

de vulcano6+ cpu koelers zijn verleden tijd! trek je dikke videokaart er maar eens uit en gooi er een passief gekoelde geforce 4mx in. scheelt pakken!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan