Archief - eurodocsis 3.0

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

zipping

Legacy Member
hallo,
is het mogelijk om een eurodocsis 3.0 combo modem,
te vervangen door een netgear dual band n router,
of ze beide te gebruiken,
ik stel de vraag nav de upgrade van telenet naar fibernet(40-60)

mvg

Nielsvds

Legacy Member
Je zou die netgear dualband n router gewoon als acces point kunnen gebruiken. Bekijk hiervoor deze link. Alleen de netgear zal niet gaan omdat er daar geen modem inzit.

D--Amo

Legacy Member
Je bent verplicht een Telenet modem te gebruiken.. Alles wat je daarachter zet is u eigen zaak..;)

cooLopke

Legacy Member
Wel stom dat ze nog een extra 50 EUR vragen voor de installatie van de nieuwe modem. Je kan natuurlijk nog altijd zelf installeren, iemand die een tutorial heeft ofzo, dan wil ik dat wel proberen

Nielsvds

Legacy Member
Als je enkel van internet wil genieten kan je gewoon een kabelmodem van een ander merk installeren. Natuurlijk als je ook digitale tv wil dan ben je inderdaad verplicht om de modem te pakken van Telenet. Dat is ook hetzelfde bij Belgacom als je enkel internet wil kan je ook gewoon zelf een modem/router kopen.

apa

Legacy Member
Nielsvds zei:
Als je enkel van internet wil genieten kan je gewoon een kabelmodem van een ander merk installeren.
Zoals? Dat gaat, bij mijn weten, namelijk helemaal niet bij Telenet...

Frado2005

Legacy Member
cooLopke zei:
Wel stom dat ze nog een extra 50 EUR vragen voor de installatie van de nieuwe modem. Je kan natuurlijk nog altijd zelf installeren, iemand die een tutorial heeft ofzo, dan wil ik dat wel proberen

is afaik gewoon kabels vervangen en mss uw modem online nog activeren. Tzal wel neit veel meer zijn zeker:p

Nielsvds

Legacy Member
apa zei:
Zoals? Dat gaat, bij mijn weten, namelijk helemaal niet bij Telenet...

Hoe kan Telenet zien dat je geen Telenet kabel modem gebruikt? Dat je geen tv signaal gaat krijgen dat is waar en geldt ook voor andere providers die digitale tv aanbieden.

Bijvoorbeeld de Fritzbox 7390. Je kan lan 1 omzetten om met Telenet te kunnen surfen. Het is natuurlijk wel zeer kostelijk.

Dat is dan heel vreemd bij Belgacom en andere providers kan je perfect je eigen modem/router gebruiken om te surfen.

cooLopke

Legacy Member
Frado2005 zei:
is afaik gewoon kabels vervangen en mss uw modem online nog activeren. Tzal wel neit veel meer zijn zeker:p

Ah dan valt t wel mee. Er zal wel een handleiding bij zitten veronderstel ik.

Easyrider

Legacy Member
Als je nu zelf al telenet hebt, is het gewoon de oude modem afkoppelen, de kabels van oude naar nieuwe modem steken( in dezelfde aansluitingen, wijst zichzelf wel uit), nieuwe modem ophangen en power insteken. Thats it. Als je dan nog ipv een modem, een modem/router hebt, zal je deze nog moeten instellen voor je netwerk (eventueel wirelessbeveiliging).

Heb je nog geen telenet, en moeten al je kabels nog voorzien worden van een RJ45 stekker, heb je wel speciaal materiaal nodig. Dan is misschien de betere optie om iemand dit te laten doen met knowhow.

Exit

Legacy Member
Nielsvds zei:
Hoe kan Telenet zien dat je geen Telenet kabel modem gebruikt? Dat je geen tv signaal gaat krijgen dat is waar en geldt ook voor andere providers die digitale tv aanbieden.

Bijvoorbeeld de Fritzbox 7390. Je kan lan 1 omzetten om met Telenet te kunnen surfen. Het is natuurlijk wel zeer kostelijk.

Dat is dan heel vreemd bij Belgacom en andere providers kan je perfect je eigen modem/router gebruiken om te surfen.

omdat je modem (mac adres) bij telenet wordt geregistreerd en dan pas wordt internet toegelaten ...
anders kom je op een telenet pagina terecht.

als je 2 telenet modems hebt moet je maar eens testen door je pc aan de andere modem te hangen ...

h0us3cat

Legacy Member
Exit zei:
omdat je modem (mac adres) bij telenet wordt geregistreerd en dan pas wordt internet toegelaten ...
anders kom je op een telenet pagina terecht.

als je 2 telenet modems hebt moet je maar eens testen door je pc aan de andere modem te hangen ...

Inderdaad, heb mijn oude modem vervangen door een nieuwe van telenet.
Nu heb ik momenteel geen internet en telefoon omdat telenet het nieuwe mac id moet registreren.

Nielsvds

Legacy Member
Bedankt voor die info. Naar mijn weten is Telenet dan de enige provider waarbij je geen vrije keuze hebt. Ikzelf heb Belgacom dus dacht ik ook dat je gewoon elke kabelmodem/router combinatie kon gebruiken.

Exit

Legacy Member
als je bij belgacom enkel internet neemt kan je zelf modem kiezen, maar als je tv neemt dan ben je ook verplicht die bbox te nemen.

bij adsl heb je een login systeem, bij telenet is de controle via mac adres van de modem, zodat je dus niet 'zonder abo' op internet kan gaan.

ook omdat telenet de enige op de kabel is.
op termijn zal dit veranderen ... maar er zal altijd wel een controle van mac adres blijven omdat men anders geen mogelijkheid heeft om te controleren

Nielsvds

Legacy Member
@Exit: Hoe speciaal zijn die tv poorten eigenlijk? Want op de b-box 1 en 2 kan je er ook gewoon lan poorten van maken? Dus als ik je goed begrijp ga je geen enkele modem/router vinden die over tv poorten beschikt?

@apa: Als je bij specificaties kijkt staat Telenet via LAN1. Maar ik geef je ook gelijk dat dit zeer vreemd is. Want hoe ga je immers een coax kabel aansluiten? De reden waarom ik die postte was dat ik in de veronderstelling was dat Telenet geen MAC controle doet.

krisse5844

Legacy Member
Exit zei:
als je bij belgacom enkel internet neemt kan je zelf modem kiezen, maar als je tv neemt dan ben je ook verplicht die bbox te nemen.

bij adsl heb je een login systeem, bij telenet is de controle via mac adres van de modem, zodat je dus niet 'zonder abo' op internet kan gaan.

ook omdat telenet de enige op de kabel is.
op termijn zal dit veranderen ... maar er zal altijd wel een controle van mac adres blijven omdat men anders geen mogelijkheid heeft om te controleren

Om nog maar te zwijgen van aangepaste software die ze draaien op de modems met snelheidscaps erin verwerk en smallband mogelijkheden , wat bij een ander type modem niet zou werken ...

Idem voor de nieuwe wifi / router modems die ze zetten , je kan er geen ander merk aanhangen ... Je kan zelfs niet inloggen op die nieuwe modem met wifi / router op 192.168.0.1 ( is geblokkeerd door telenet ) maar enkel via mijn -telenet basis aanpassingen doen . Waarom denk je , juist ja door hun aangepaste software die draait op de modems ...

Je zou via een tool nu wel kunnen inloggen op die nieuwe modem met router + wifi en meer kunnen instellen dan op mijn telenet . Maar weet dat je volledig illegaal bezig bent en telenet daar ook gevolg aan zal geven ...
Ze blokkeren de modem nbiet voor niks . Daar de snelheidscaps er ook in worden opgeslagen en dergelijke ...

Exit

Legacy Member
Nielsvds zei:
@Exit: Hoe speciaal zijn die tv poorten eigenlijk? Want op de b-box 1 en 2 kan je er ook gewoon lan poorten van maken? Dus als ik je goed begrijp ga je geen enkele modem/router vinden die over tv poorten beschikt?

zit/zat vooral in de ontvangst van het signaal/software

de poorten zijn enkel simpel via vlans, wat ook andere routers kunnen

Xtala

Legacy Member
Exit zei:
als je bij belgacom enkel internet neemt kan je zelf modem kiezen, maar als je tv neemt dan ben je ook verplicht die bbox te nemen.

bij adsl heb je een login systeem, bij telenet is de controle via mac adres van de modem, zodat je dus niet 'zonder abo' op internet kan gaan.

ook omdat telenet de enige op de kabel is.
op termijn zal dit veranderen ... maar er zal altijd wel een controle van mac adres blijven omdat men anders geen mogelijkheid heeft om te controleren

Ik weet niet hoe het bij ADSL(2+) zit, maar de VDSL aansluitingen bij BGC zijn ook verplicht met de BBOX2 (iirc kan je zelfs de originele Sagem niet gebruiken).

cooLopke

Legacy Member
Sinds wanneer plaatsen ze die nieuwe modems eigenlijk? Want ik had er nooit eerder van gehoord router/modem. Vreemde techniek overigens CSU/DSU + router.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan