Archief - Eigen wireless router als bridge bij fibernet

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Scr3p

Legacy Member
Hallo iedereen,

Al enige tijd heb ik fibernet60 en de daarbij horende wireless modem van telenet. Daarvoor gebruikte ik een eigen wireless router (linksys WRT160N) om draadloos internet te hebben in huis. Nu wil ik om redenen van extra bereik, mijn eigen wireless router nog steeds gebruiken. Maar tot nu toe kon ik dit alleen door 2 aparte netwerken te hebben, nl het nieuwe van de telenet-modem en het oude die door de eigen router bestond. ZO 2 aparte netwerken naast elkaar lijkt me niet echt efficient dus ik wou mijn eigen router gebruiken als aanvulling op de telenet-modem. Ik heb hier en daar al info gevonden hoe ik deze router dan als "bridge" moet instellen maar tot nu toe zeer weinig succes hiermee.

Iemand anders al ervaring hiermee die kan helpen?

Bedankt!

The Monopoly Guy

Legacy Member
Er staat normaal gezien een optie om je router als Acces Point (AP) in te schakelen

Exit

Legacy Member
neen, zowel bridge als ap zijn niet de opties die je dan zoekt.

AP = access point om naar te verbinden
Bridge = draadloze brug tussen 2 netwerken
je vangt draadloos op en stuurt het over de kabel verder

je wilt dus 1 'netwerk', dan moet je range extender/wds/....opties gaan zoeken/gebruiken

Trebby

Legacy Member
Ik zit met hetzelfde probleem, wil hierover geen nieuw topic starten aangezien het volledig hetzelfde probleem is. Ik zit met een Linksys E3000 maar vind echter geen soort range extender etc specifiek van Linksys zelf.

sneax

Legacy Member
Range extention protocols hebben altijd nadelen. Bij WDS bv. daalt de doorvoersnelheid aanzienlijk, de andere weet ik niet meer exact (ik heb er mij ooit is mee beziggehouden).

De beste oplossing vond ik om uw op uw router de routerfunctie uit te schakelen en enkel te gebruiken als AP. Stel identiek dezelfde settings in kwa encryptie, ssid etc... op beide routers. Uw laptops en dergelijke zullen nu roamen tussen beide APs. Een nadeel is dat sommige laptops maar beginnen roamen vanaf ze echt een heeeeel kutsignaal hebben, of zelfs helemaal niet roamen en gewoon de verbinding verbreken en dan niets meer doen. Dit is meestal in de stellen in apparaatbeheer, en dan eigenschappen van de wifi kaart. Daar kunt ge (bij mij toch) ook de roaminggevoeligheid instellen, zodat die sneller kijkt of hetzelfde netwerk geen beter ap in de buurt heeft.

Nadeel is dat ge even zonder netwerk zit bij het omschakelen, dit is maar een fractie van een seconde en komt overeen met een timeout van een halve seconde ofzo, slecht geprogrammeerde programmas sluiten dan de verbinding al af, hoewel dit bij bittorrent, ie downloads etc... niet is bij mij.

Een ander nadeel is dat ge het tweede AP natuurlijk met een draad moet verbinden naar de telenet router.

Wilt ge effectief volledig draadloos gewoon een radio hebben die opvangt wat em kan en dat signaal opkuist, en versterkt doorstuurt dan hebt ge WDS nodig. Dit is mogelijk met uw router indien ge er dd-wrt op installeert (ik heb dezelfde). WDS geeft bij elke tussenstap wel de helft snelheidsverlies, maja bij u is er maar een stap.

Uiteindelijk hebben wij hier trouwens gewoon de WRT160N behouden als main router en AP en een modem only aangevraagd, 2 radios was gewoon overkill. Als reden hebben wij gezegd dat we 2 publieke subnets nodig hebben, een voor business en een voor prive. Daar kunnen ze niet omheen, op hun telenet router kunt ge maar een DMZ instellen.

Als ge geen modem only krijgt moet ge uw router in DMZ zetten, dit geeft geen enkel probleem en alles werkt opnieuw zoals voorheen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan