Archief - dvd-r of dvd+r

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

koe-tje

Legacy Member
ik heb juist een beetje gegoogeld maar vind niet echt het antwoord op mijn vraag , wat is het verschil tussen dvd-r en dvd+r dus welke gebruik ik best om mijn dvd'kes te branden met mijn nec 3500??

xpr·k

Legacy Member
het is een andere standaard en inktlaag maar wat nu exact het verschil is weet ik ook niet . De grootste verschillen zijn :

-R is het meest compatibel op vooral de OUDEre dvd spelers die veelal +R niet ondersteunen en niet kunnen lezen .
Enkele bedenkingen hierbij , philips een populair merk hier is 1 vd bedrijven die de +R mee ontwikkeld en probeert te promoten . Als je dus een philips hebt moet je je echt niet druk maken .
Veel recente branders ondersteunen of kan je met gehackte firmwares bitsetting laten doen, hierdoor kan je een +R in je brander steken en deze als DVD-ROM laten fikken waardoor hij weer compatibel is met die oudere spelers .

+R geeft meestal een betere brandkwaliteit , ondersteund daardoor ook hogere snelheden en is de laatste tijd ivm -R goedkoper aan het worden . IMO is +R de toekomst .

Nog iets over de brandkwaliteit : De twee grootste factoren die de kwaliteit van je gebrandde dvd bepalen zijn enerzijds het merk van je brander en anderzijds de mediacode van het gebruikte schijfje .
Met je brander zit je snor , die NEC's fikken met uitstekende resultaten . De mediacode is wat je zou kunnen noemen het merk van de inktlaag die in de DVD zit, dit is dus niet het merk van de DVD zelf .
Een aantal bekende merken van DVD's zijn TDK , verbatim , princo , platinum . Een aantal bekendere mediacodes zijn Taigo yuden (TY01 , YUDEN000T02 , ...) , MCC aka Mitsubishi Chemicals Corporation (MCC004, MCC 002, ...) , RITEK (RITEK R03, RitekG04 <--- enorm vermijden op ne NEC2500A en dus misschien ook 3500 . Zijn goei schijfkes maar er worden op de nec enorm veel problemen mee gemeld) , RICOH (RICOHJPNR02, RICOHJPNR01, ....)
+R en -R is altijd een verschillende mediacode , dus omdat een merk goede +R schijfjes verkoopt wil dit niet zeggen dat hun -R schijfjes op iets trekken .
Het goed beschrijven van een schijfje heeft enkel te maken met welke brander welke mediacode beschrijft . Zo gebruikt memorex meestal mediacodes van MCC maar soms liggen er in den aldi in reclame , als je die mediacode zou uitlezen ga je ontdekken dat ze plotseling een andere slechtere code hebben . DVD's kopen in afslag in warenhuizen is meestal een slecht idee . Koop je media in bij http://www.cdrwinkel.com , die hebben een goede service en onklopbare prijzen omdat hun hoofdkantoor zich in het isle of mann bevind (belastingsparadijs) .
Als je wilt weten welke mediacodes ideaal zijn voor op jouw brander , of meer info wilt ivm firmware, bitsetting etc. :

http://club.cdfreaks.com/forumdisplay.php?f=61

op dit forum zitten onzettende dvd brand freaks die heel behulpzaam zijn , je kan er echt enorm veel info vinden .

PS: het kwam misschien niet helemaal duidelijk over (liet me wat gaan) , maar ik raad +R aan, -R ga je nooit op een evenhoge snelheid kunnen branden . Als je ergens 8 speeds +R met mediacode YUDEN000T02 kunt vinden kan je die op 16 speed branden met je 3500A (en met goede kwaliteit) . Op cdrwinkel.com staan Fuji DVD+R 8 speeds met deze mediacode , taigo yuden word voor zowel cd's als dvd's als beste kwaliteit inktlaag beschouwd , wat wel meestal aan de prijs te voelen is :p .

Exit

Legacy Member
dvd-r is +-9mb groter dan +r, verder is er amper verschil, speeds zijkn vrijwel gelijk, hangt vooral af welke writer ge hebt ... + prijzen.

xpr·k

Legacy Member
Exit zei:
dvd-r is +-9mb groter dan +r, verder is er amper verschil, speeds zijkn vrijwel gelijk, hangt vooral af welke writer ge hebt ... + prijzen.


zijn er al -R's dan die je op 16X kan branden ? Ik volg het wereldje al een tijdje niet meer maar vroeger was het toch echt zo dat alleen +R geschikt was om op hogere snelheid als gerate snelheid te branden . Je kan verscheidene goede DVD+R 8 speeds op 16X fikken en bij mijn weten geen enkele -R 8 speed maar ik kan me vergissen .

Exit

Legacy Member
dunno ... mijn brander kan max 4X ...ge zou es moeten googlen

^^VooDoo^^

Legacy Member
Dus met een philips kan je geen -r DVD schijven afspelen? (heb het over losse dvd spelers)
Of zijn er DVD spelers die met beide compatibel zijn?

Exit

Legacy Member
^^VooDoo^^ zei:
Dus met een philips kan je geen -r DVD schijven afspelen? (heb het over losse dvd spelers)
Of zijn er DVD spelers die met beide compatibel zijn?

denk wel dat elke speler nu geen probs heeft of da nu - of +r is

Dusjattoo

Legacy Member
Is het normaal dat als ge ne +R kopie maakt van ne -R dat deze niet werkt?
Kheb een paar keer geprobeerd maar het werkte hier blijkbaar ni want de DVD-speler wou em niet lezen. :doh:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan